• annsofi123

sjuk o ingen aptit, nån som känner igen sig??

det hela började med ATT MIN SON FICKkrÄkningar o lös mage, ingen feber, relativt pigg men ingen aptit. när min son sedan äntligen fick illbaka aptiten, en dag så fick han hög feber på kvällen, detta varade i ung 3 dagar, ficj sdan snuva o hosta o kräktes en gång till o bajsade löst 2 ggr! nu efter nån dag efebern borta, men han har ingen aptit o han e ganska trött. hur länge har era barn inte haft aptit efter en sådan omgång. jag e trött o lite orolig!

• Svar på tråden sjuk o ingen aptit, nån som känner igen sig??
  • Nim

Jaa... min son ar sjuk just nu ocksa, jatte jobbigt. Han har ocksa atit daligt men blev sa glad for han at hela lunchen, men kraktes upp alltihopa precis innan han skulle lagga sig stackarn. Har haft hog feber till och fran i en vecka nu och valdigt snorig, hostar ocksa. Ar ocksa orolig att han skall ga ner i vikt eller fran och med nu tappa intresset for mat nar han sen val blir frisk?

• annsofi123

nim: hur gammal e din son?? E det maginfluensa eller förkylning? hur e bajset? min son vill inte äta något!

• Amorella

Min tjej (11 månader) hade hög feber, diarré och kräktes i ett dygn, men det tog en vecka innan hon fick tillbaks aptiten. Hon gick ner i vikt från 8,7 kg till 8,1 kg...

Hur som helst, det viktigaste är att de DRICKER! Ge vätskeersättning, amma, ge fruktdryck eller vad barnet vill ha. Isglass är också populärt.

Sedan kan man försiktigt börja ge lite mild gröt (kanske på ris eller majs) eller fruktpuré - eller vad barnet nu vill ha!

• Nim

Han ar nastan 10 manader. Doktorn sager att det ar oron OCH en hals infektion!! Vet inte, kraks man av oron inflammation?? Diaree har han ocksa. Han ater lite emmellan at, nagra sma skedar sen vander han sig bara bort. Han alskar mat i vanliga fall.

Amorella, ja jag forsoker fa i honom vatska men det ar inte heller det lattaste... allmantillstandet har dock varit ok tills idag da han bara ville ligga pa mig hela dan... jobbigt som du sager annsofi, man blir sa ledsen och orolig...

• Amorella

Min tjej hade också en halsinfektion precis efter magsjukan och då kräktes hon efter hon hade ätit eller när hon åt. Det var nog helt enkelt så att det var såp tjockt och äckligt och svullet i halsen att hon fick kväljningar när hon svalde.

Läkaren tipsade om Piggelin (isglass) och det var väldigt populärt. Sött, läskande och kallt och gott i den onda halsen. Testa om det funkar för er!

Truga inte med maten om inte babyn vill ha. Bara de får i sig vätseersättning med socker & salt så klarar de sig utan ordentlig mat i flera dagar.

Min tjej hade sin värsta dag tre dagar efter att febern och magsjukesymtomen försvunnit. Hon var jätteslö, bara sov, ville inte äta eller dricka. Då åkte vi in akut, men alla värden var bra som tur var.

• idkfa

Min dotter är också sjuk med feber hosta och förkyld och hon vägrar äta. Man blir ju lite orolig när dom inte vill äta.

• Peztis

Sonen var sjuk i början av januari och tappade ett kilo nästan! Stackars liten...

Det viktigaste är som sagt att de får i sig vätska och detta älskade sonen:

Vätskeersättning
    1 liter vatten
    2 msk socker
    1 tsk salt
    3 msk konc saft

Hade som sagt inga problem med att få i honom detta!

• Peztis

Det är inte ovanligt med diarée vid feber, heller. Så fort de får i sig vätskeersättningen så brukar det stabiliseras sig. Sonen var bra i magen efter ca 1 dygn från det vi började med ersättningen.

Svar på tråden sjuk o ingen aptit, nån som känner igen sig??