• Linnea45

    Ska menskoppen göra ont?

    Har testat Lunettes menskopp en gång nu, är det vanligt att det göra lite ont i början när man sätter in och tar ut?

    När den väl var inne kände jag inte av den jättemycket men kände fortfarande att den var där.

    Kom ihåg att det var lite samma känsla när man börja med tampong men nu känns det ingenting. Kommer det bli samma med koppen?

  • Svar på tråden Ska menskoppen göra ont?
  • Anonym (Hanna)

    Känns den så sitter den inte tillräckligt långt upp.

  • Butterfly83

    De första gångerna gjorde det lite illa när jag förde in den. Det berodde mest på att jag inte gjorde det rätt och jag spännde mig för att det gjort obehagligt de första gångerna jag förde in den. Det blev bättre genast som jag sluta tänka på det varje gång jag skulle föra in den. Då slappna jag av och allt gick bra.

    De första månaderna kände jag också av den när den var inne i mig. Som en här tidigare redan skrev berodde det på att jag inte förde den tillräckligt långt in. Antagligen för att jag tyckte det kändes obehagligt att lägga in den.

    Nu när jag vant mig med koppen skulle jag i alla fall aldrig byta bort den fast jag hade lite problem i början. Glad

  • Anonym (L)

    Nu har jag inte samma kopp (har monthly cup) men jag sköljer den alltid under kranen så den inte är torr. Sen tog det ett tag innan jag hittade en bra teknik att vika ihop den. Ser att lunette har en lång pinne, är det den som skaver?

  • oshark

    Det kan göra lite ont när du för in och tar ut den om du inte har helt bra teknik. Framförallt när du tar ut den då det skapas ett vakuum. Var jättenoga att pilla till den så vakuumet släpper innan du tar ut den och när du sätter in den är ett tips att den är lite fuktig (vatten funkar bra).

    Den ska inte kännas och absolut inte göra ont när den sitter där sen. Om den käns kan du behöva knuffa upp den lite till. Har du klippt ner taggen i botten så den inte är för lång? Ett annat tips kan vara att när du fått in den hålla fast i botten och knipa lite några gånger. Då borde den sätta sig till rätta.

    Lycka till

  • oshark
    oshark skrev 2018-12-08 11:36:30 följande:

    Det kan göra lite ont när du för in och tar ut den om du inte har helt bra teknik. Framförallt när du tar ut den då det skapas ett vakuum. Var jättenoga att pilla till den så vakuumet släpper innan du tar ut den och när du sätter in den är ett tips att den är lite fuktig (vatten funkar bra).

    Den ska inte kännas och absolut inte göra ont när den sitter där sen. Om den käns kan du behöva knuffa upp den lite till. Har du klippt ner taggen i botten så den inte är för lång? Ett annat tips kan vara att när du fått in den hålla fast i botten och knipa lite några gånger. Då borde den sätta sig till rätta.

    Lycka till


    (Alltså knipa som en knipövning, inte knipa med handen.)
Svar på tråden Ska menskoppen göra ont?