• Anonym (Jag)
    Äldre 8 Dec 07:46
    183 visningar
    2 svar
    2
    183

    Möta barn med sorg

    Jag undrar om någon har tips på litteratur att läsa om att bemöta barn som lever i sorg på grund av en döende förälder eller bara en generell bok om barns sorg.

  • Svar på tråden Möta barn med sorg
  • Anonym (Lovis­a)
    Äldre 16 Dec 10:23
    #1

    Några tips:

    Eva Gerger har skrivit en bok som heter Prata med barn i sorg, Ken Chesterson en bok som heter När en förälder plötsligt dör -att hjälpa barn genom trauma och sorg. sedan finns det flera böcker i ämnet skrivna av Atle Dyregrov.

    Beroende på hur gammalt barnet är finns ju många bilderböcker som kan vara till hjälp, tex Adjö herr Muffin eller Min farfar och lammen (som begravningsbyråer delar ut) av Ulf Nilsson.

    Sparvel-böckerna av Barbro Lindgren passar lite äldre barn.

    För tonåringar rekommenderar jag Johanna Thydells I taket lyser stjärnorna (finns även som film)

  • Anonym (Hm)
    Äldre 16 Dec 13:07
    #2
    Anonym (Lovisa) skrev 2018-12-16 10:23:10 följande:
    Några tips:
    Eva Gerger har skrivit en bok som heter Prata med barn i sorg, Ken Chesterson en bok som heter När en förälder plötsligt dör -att hjälpa barn genom trauma och sorg. sedan finns det flera böcker i ämnet skrivna av Atle Dyregrov.

    Beroende på hur gammalt barnet är finns ju många bilderböcker som kan vara till hjälp, tex Adjö herr Muffin eller Min farfar och lammen (som begravningsbyråer delar ut) av Ulf Nilsson.
    Sparvel-böckerna av Barbro Lindgren passar lite äldre barn.
    För tonåringar rekommenderar jag Johanna Thydells I taket lyser stjärnorna (finns även som film)
    Bra råd.
Svar på tråden Möta barn med sorg