• Tigerkvinna

    Vill bara börja min behandling mår så himla skit..

    Var hos gyn i början på veckan. Fick då glada besked att jag äntligen haft en spontan ägglossning och att vi kan ha haft chans till en graviditet denna gång. Om jag inte blivit gravid så borde min mens  bli mer normal eftersom jag ägglossat och inte så kraftig och långdragen som den brukar vara enligt läkaren och hon beräknade mensen till att dyka upp om ca två veckor för en normal cykel med ägglossning. Eftersom jag ägglossade spontant avvaktade vi med letrozol behandling till januari för läkaren tyckte att nu kanske det rättar till sig eller så var detta bara en ovanlighet att jag fick ägglossning och då börjar vi med letrozol så vi kan få någon chans till befruktning. Allt kändes jättebra då jag fick lite hopp. 


     


    Nu känns allt skit för ingenting med mensen stämde och det är värre än någonsin. Menscykeln blev än en gång oregelbunden med bara 21 dagar vilket bara gav mig 8 blödningsfria dagar mellan dessa två cykler. Blödningen är inte klok jag får vara glad om menskyddet håller 30 min. Kan inte sova utan ligger som en pinne i sängen och fått gå upp 6 gånger per natt för att byta skydd. Jag har haft kraftiga mensblödningar tidigare men inte såhär illa. Jag känner mig helt handikappad och vill bara sitta ned hela dagarna för då rinner det inte, att ställa sig upp har blivit en ångest för då blöder skyddet bara rakt igenom och jag måste rusa in på toa för att det inte ska börja rinna längs med låret.


    När jag räknade på den här ägglossningen så blev jag också förkrossad då jag insåg att vi inte alls haft någon chans den här cykeln heller då min ägglossning inträffat mitt i min menstruation då jag verkligen inte vill ha sex...


    Jag är nu inne på mensens tredje dag och jag är redan helt utmattad och mår totalt skit både psykiskt och fysiskt. Vill bara börja min behandling och få till en normal cykel så vi kan få en chans till graviditet. Men just nu känns januari så himla långt bort. Och i värsta fall med en cykellängd på 21 dagar så väntar mig nästa mens vid jul. Jag vill inte ens tänka tanken på två menstruationer utav den här kalibern på en månad...


    Och jag har så svårt att både prata och umgås med min man. Känner mig bara äcklig, vill knappt sova i samma säng som han just nu. Han märker ju att jag mår skit och frågar hur det är. Men jag skäms att prata om mina fruktansvärda blödningar med honom..

  • Svar på tråden Vill bara börja min behandling mår så himla skit..
  • Anonym (Skäms INTE!)

    Börja med att prata med din man. Utan censur.

    För att ni ska kunna gå igenom detta, i de flesta fall väldigt jobbiga, kämpande mot barnlösheten behöver ni varandra. Ni behöver vara på samma lag och ta varandras besvikelse och hopp.

    Lägg alla korten på bordet. Alla känslostormar, smärtor och ibland förtvivlan.

    Se till att _l e v a_ under tiden.

    Hur gamla är ni?

  • Tigerkvinna
    UndrandeSökare skrev 2018-12-08 09:38:30 följande:

    Har du alltid haft så här rikliga menstruationer eller har det blivit nu på sistone?


    Har haft det såhär sedan tonåren. Fick p-spruta utskrivet som 13 åring som läkemedel pågrund utav svår järnbrist, pågrund utav mina mycket rikliga och oregelbudna menstruationer. Gråter
  • Tigerkvinna
    Anonym (Skäms INTE!) skrev 2018-12-08 10:16:32 följande:

    Börja med att prata med din man. Utan censur.

    För att ni ska kunna gå igenom detta, i de flesta fall väldigt jobbiga, kämpande mot barnlösheten behöver ni varandra. Ni behöver vara på samma lag och ta varandras besvikelse och hopp.

    Lägg alla korten på bordet. Alla känslostormar, smärtor och ibland förtvivlan.

    Se till att _l e v a_ under tiden.

    Hur gamla är ni?


    Just mensen är så svår att prata om. Nog för att på just det vet han inte riktigt hur han ska svara heller. Vi har ju gjort utredning så han har lämnat sperma prov vi har gått på vårt gemensamma besök hos fertilitetsgynekologen så han vet ju om situationen. På senaste besöket diskuterade vi tillsammans om behandlingen och om vi vill försöka själva eller göra insemination.Så på det sättet kan vi prata. Men just själva blödningarna och det kämpiga med det tycker jag bara är så jobbigt och skämmigt och äckligt..


     


    Vi är runt 30, jag är 30 och han några år äldre.

  • UndrandeSökare
    Tigerkvinna skrev 2018-12-08 10:22:02 följande:

    Har haft det såhär sedan tonåren. Fick p-spruta utskrivet som 13 åring som läkemedel pågrund utav svår järnbrist, pågrund utav mina mycket rikliga och oregelbudna menstruationer. 


    Jag skulle rekommendera att du dels tar blodprov och kollar upp ditt Prolaktinvärde. Det kan man göra genom Blodkollen.se eller genom en läkare på vårdcentralen eller gyn. Om man har för höga värden så kan det leda till blödningstrassel. Sänks då med Pravidel eller Norprolac tabletter.

    Vidare skulle jag rekommendera att du försöker få en remiss för hysto. Då blir man sövd och de går in med en kamera i livmodern och filmar hur det ser ut, man kan ha myom eller annat som orsakar de stora blödningarna. Då kan man i vissa fall operera bort myomen.

    Prata med din läkare/gyn.
  • Tigerkvinna
    UndrandeSökare skrev 2018-12-08 10:30:09 följande:
    Jag skulle rekommendera att du dels tar blodprov och kollar upp ditt Prolaktinvärde. Det kan man göra genom Blodkollen.se eller genom en läkare på vårdcentralen eller gyn. Om man har för höga värden så kan det leda till blödningstrassel. Sänks då med Pravidel eller Norprolac tabletter.

    Vidare skulle jag rekommendera att du försöker få en remiss för hysto. Då blir man sövd och de går in med en kamera i livmodern och filmar hur det ser ut, man kan ha myom eller annat som orsakar de stora blödningarna. Då kan man i vissa fall operera bort myomen.

    Prata med din läkare/gyn.

    Vi har redan gjort utredning. Med alla prover utan LH och FSH eftersom jag ägglossat när vi var på besök sist. Och på VUL ser allt normalt ut så vår läkare ser ingen anledning till att göra än mer undersökningar. 


     


    Men hon ser ju anledningen till att jag fått p-spruta som läkemedel och det är därför vi ska få hjälp med letrozol behandling för att få göra några försök med mer normala cykler och få en ärlig chans till att pricka in ÄL. Och eftersom jag fått p-spruta som läkemedel så får vi också hjälp även om det inte gått två år som fass indikerar för p-sprutan eftersom jag inte valt det som preventivmedel. 

Svar på tråden Vill bara börja min behandling mår så himla skit..