• FeuerKind

Pseudotvillingar??

Blir idagarna mamma igen och kommer då ha världens undebaraste pseudotvillingar. Undrar om det finns nån mer här som har pseudotvillingar, eller som vet bra sidor på nätet eller böcker, där man kan läsa om fenomenet. Hur det påverkar barnen, relationen till dem osv. Allt är av intresse.

• Svar på tråden Pseudotvillingar??
  • Challe N

Kanske jag som är dum, men... vad betyder det?? Är det samma som enäggstvillingar?

• FruSöderström

Calle med moa: det är väl när det skiljer mindre än 1 1/2 år mellan två syskon, det har ju ingenting med tvillingar att göra egentligen...

• Challe N

Okej.. Tack för upplysningen.. Har faktiskt aldrig hört det uttrycket innan! Alltid lär man sig nåt nytt!

• 000104

Har också pseudotvillingar, Rebecka och Philip och det skiljer ca 15 månader på dem.
    Just nu är dem bara såååå jobbiga, inne i varsin trotsperiod...åhåjjaja, har nog lite med att göra att dem fått en lillasyster ( född 14 juli) precis också, det är ju en omställning för hela familjen.

• MalinI

Då har jag det nästan Det skiljer 1,5 + en dag mellan mina. Visste inte att det fanns nån benämning för det.

• FeuerKind

000104

Då har du tre st som kommer tätt? Det är 11 månader mellan mina. Hur gamal är dina äldsta nu? Hur var det i början? Vad var den största coh jobbigaste förändringen?

• Trebarnmor

Hej, det har vi också. Visste inte att det hette så.

Det skiljer knappt 16 mån mellan de yngsta. Det kommer att bli en intensiv period, men jag tror man har igen det sen. Vi fick in rutiner ganska snart så kvällarna är "fria". De sover senast 20.30 alla tre.

• 000104

Feuerkind:
    Rebecka fyllde 4 år 10 aug, Philip fyller 3 år 1 dec.
    Jag tycker inte det har varit speciellt jobbigt förrän nu, när bägge trotsar och testar.
    Philip är den som tyckt det varit jobbigast när Josefin föddes, han är ju van att mamma kommer direkt när han vill nåt och nu får han ju vänta ibland, det märks att han tycker det är jobbigast.

Mina barn har sovit hela nätterna från början och varit lugna bebisar, nu är dem mer vilda än tama

Min man ska börja jobba imorgon, så jag lovar att rapportera hur det var att vara hemma själv med alla 3

• Peppci

Jag kommer att ha två omgångar när denna lill* kommer. Mina äldsta är idag 9 och 8 år gamla. 13 månader mellan. Dom har ett otroligt stöd i varandra men som dom bråkar ibland. Men det är mer nöje än pina att ha dom.

Nästa är min minsta som nog hinner bli 18 månader innan han blir storebror.

• FeuerKind

000104:

Kan tänka mig att två barn i trottsåldern är väldigt tufft! Embla är ju bara 11 månader men vet redan vad hon vill och det blir ett väldans liv när hon inte får som hon vill. Och det lär ju bli än mer desto större hon blir. :)

Hur upplevde Rebecka det hela när Philip kom? Kände du att det var svårt att hinna med båda två? Jag och min man har pratat mycket om det hela. Vi tänker oss att man lätt trillar i fällan att tänka att Embla nu är "stor" och ställer högre krav och förväntningar på henne än man egentligen kan göra. Samt att man kanske lätt låter henne vänta för mycket och att hon kan komma lite i andra hand. Vi vill absolut att hon ska känna att vi bryr oss lika mycket om henne då som innan. Vi har pratat mycket om att ta egen tid med henne, alltså att nån av oss sticker iväg själv med henne, så att hon får stå helt i centrum då och då. Sen får man ju försöka lösa det hemma oxå, att hon får vara i centrum även när bebbisen är med och att man ger henne mycket uppmärksamhet.
    Hur upplevde du allt sånt? Är det sånt man oroar sig för i onödan, faller det sig naturligt sedan när man har båda barnen eller får man jobba medvetet med det?

Ja, du måste berätta hur det är att vara hemma själv med tre st! Jag är imponerad av dig redan nu :)

Peppci:

Vad roligt att höra :) Har det alltid varit så att de lekt bra ihop och stöttat varandra? Man tänker sig ju att de borde bli som "bästisar" :) I vilken ålder upplevde du att skillnaden mellan dem så gott som suddades ut, om den nu gjorde det. Jag tänker lite som så att i en skolklass finns det ju de som fyller i januari och de som fyller i december, men det märks ingen skillnad på dem. Blir det inte samma ska med syskon som står varandra nära i ålder?

• Peppci

Jag har faktiskt gjort så att lillkillen 8 år väntade med skolan ett år för att komma från sin syster. Det funkade jättebra. Men åldersmässigt så känns dom jämngamla och har väl varit det sedan den minsta kom över tre årsåldern.

Men att stötta varandra har dom alltid gjort. Även när det gäller att hitta på hyss, inget sladder där inte. Stört omöjligt att hitta den skyldiga.

• Phantera

Coolt...jag är en pseudotvilling!!
    Min bror är född 21 april -78, och jag 15 september -79!! Dvs 17 månaders skillnad...

• Jossan

jag borde vara pseudotvilling till båda mina 2 syskon..
    min syster är född 29/12-76
    jag är född 10/11-77
    lillebror född 21/11-78
    så 3 barn med 10.5 mån mellanrum respt 1 år och 11 dagar mellan...
    snacka om att min mamma har lätt för att bli gravid *S*
    jag har iof bara vuxit upp med den minste men de första åren var det inte alls kul att ha en bror så nära i ålder men när vi blev äldre så blev det bättre...
    kram J

• 000104

Feuerkind:
    Tyvärr har jag inget speciellt som jag kommer ihåg var jobbigt, men jag hade "tur" som har en man som blev arbetslös samtdigt som Philip föddes och var hemma ända till 2 maj ( då han fick ett nytt jobb), så det var så skönt, vi fick tid till Rebecka också på ett annat sätt, när Philip sov så hade vi tid till henne båda, fast för det mesta så sov hon samtidigt.

Man är så inne i det här med blöjbyte och allt att 2:an bara flyter med på nåt sätt.

Då får du ca 12 månader mellan dina eller?

Där vi bodde innan så hade våra grannar en dotter som fick barn samma år, en i januari och en i december......det ni

• FeuerKind

000104

Vad skönt med det stödet! Min man kommer vara hemam de två veckorna som han har rätt till, sen får vi se hur jag ska klara mig själv :) Hehe. Men det är nog som du säger att det flyter på, på ett eller annat sätt. Och som sagt nyfödda sover ju en hel del, så jag ska nog ha tid för Embla oxå. Men man oroar sig lite för man vill verkligen inte försumma dem!

Vad häftigt att få två samma år! Men vist blir det väl lite konstigt med skolan då? Går de i samma klass? Eller hur har de gjort?

Jo det blir ca 12 månader mellan. Embla är född 6/9-03 och bebisen i magen är beräknad 18/8-04. Så vi får se om jag går över tillräckligt blir hon kanske ett år :)

Jossan:

Vad fräckt! Vilken beundransvärd mamma som orkade med tre st så tätt!!

Peppci:

Har jag fattat det hela rätt nu? Du har två barn som är 8 och 9 år. Och så har du en som är lite över året, plus att du nu är gravid och snart ska ha igen? Alltså du fick först två barn tätt, väntade ganska många år och får nu två tätt igen?

Vi kommer få dessa barn tätt, sedan har vi tänkt vänta 5-6 år och sedan ta två eller tre tätt igen (om det fortfarande är vad vi vill då). Det är så vi planerar framtiden nu iaf :) Så jag måste fråga hur du trivs med att vänta och sedan "börja om igen". Många påstår ju att när barnen väl växt upp så orkar man inte köra igång igen, något jag delvis kan tänka mig. Men jag tror jag skulle kunna vara bebbesugen igen då. Plusa att vi vill ha mer än två barn, men känner att det inte passar att få fler just nu.

• Jossan

feurkind
    tyvärr gjorde hon inte det så därför har jag växt upp i en annan familj med min lillebror och hon har haft hand om syrran..
    sen var ingen av oss planerad och hon märkte det väldigt sent varje gång i 5:e månaden annars hade hon nog gjort abort

kram J

• Peppci

FeuerKind :
    Jag väntar mitt sjätte.
    Äldsta är 13 år, sedan kommer 9 och 8 åringarna. Dom tre med samma man. Sedan har jag en som är 3 år, en som är 17 månader och nästa kommer nästa månad. Dom tre med min nya kärlek.

• FeuerKind

Jossan:

:( Fy vad tråkigt att höra! Har ni någon kontakt idag? Du din mamma och din syrra?

Peppci:

Wow!!!! Sååå kul med nån mer som har/vill ha MÅNGA barn :) Som vi känner nu så säger min man minst 4, och jag minst 5 :) Hur är det att ha så många barn? Roligt antar jag, men är det inte jobbigt? Måste ta massor av tid :)

• Nightwish

Visste inte att det fanns nåt som hette så =) Har 17 mån mellan våra 2 barn, blir 3 barnsmamma i oktober & då blir det 15 mån mellan de minsta

• Emma m Theodor

Jag och min lillebror är pseudotvillingar. Det skiljer 14,5 månad mellan oss. Efter att han passerat 2 år nånting så var vi jämnstora rätt många år. Lekte och hade jättekul tillsammans- men jag kan inte påstå att det var något annat än en vanlig syskonrelation mellan oss
    Kram och lycka till med nya bebisen!

Svar på tråden Pseudotvillingar??