• Aniiee

    Hur många "vanliga" måltider äter du på julafton?

    Jag äter vanligtvis frukost och "middag" (dock vid lunchtid, trots att vi inte brukar benämna detta middag andra dagar) på julafton. På kvällen blir det mer oplannerat/oorganiserat ätande av diverse godis, efterrätter, smörgåsar mm.


    I have a growing lack of disgust for you
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många "vanliga" måltider äter du på julafton?
  • Heliena

    Vi har som tradition att äta risgrynsgröt och vörtlimpa med skinka och senap på till frukost, sen trycker man i sig julbordet vid 16 och sen orkar man inte mycket mer än godis senare på kvällen.. Så två: frukost och middag!

  • Aniiee
    Heilena skrev 2018-12-08 22:46:37 följande:

    Vi har som tradition att äta risgrynsgröt och vörtlimpa med skinka och senap på till frukost, sen trycker man i sig julbordet vid 16 och sen orkar man inte mycket mer än godis senare på kvällen.. Så två: frukost och middag!


    Känner igen det där Tomte
    I have a growing lack of disgust for you
  • mammaåten

    Vi kör oftast grötfrukost & efter Kalle äter vi middagen.. 

    Barnen brukar kunna få någon lättare lunch, macka eller någon matlåda sedan tidigare dock :)

  • Pentra

    När jag växte upp och mina morföräldrar var i livet så åt vi frukost, sedan lunch, och efter Kalle Anka så åt vi julkväll (julbord), och sedan clementiner framför TV:n. Nuförtiden så äter vi i stort sett ingen frukost utan åker iväg och går på jullunchen (julbordet) direkt hos svärföräldrarna ca kl 12:30. Efter kalle och julklappar är det risgrynsgröt, direkt följt av kaffe och lussekatter. Väl tillbaka hemma igen så blir det glögg, clementiner och godis i TV-soffan. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • complicit

    Brukar bli frukost och julbord mitt på dagen, därefter en massa godis ,och om vi skulle bli hungriga på kvällen trots detta tar vi lite mer julbord.

  • complicit
    complicit skrev 2018-12-08 23:42:53 följande:

    Brukar bli frukost och julbord mitt på dagen, därefter en massa godis ,och om vi skulle bli hungriga på kvällen trots detta tar vi lite mer julbord.


    Frukost är risgrynsgröt.
  • flygrl

    Jag brukar fira jul hemma hos mina föräldrar tillsammans med dom, syskon med eventuellt nån eller några vänner till familjen. Mina föräldrar kommer från Latinamerika och även om vi blandar traditioner va gäller mat & annat så e vi väldigt svenska med att vi äter gröt till frukost, dricker glögg & kollar Kalle Anka plus käkar julbord efter Kalle. :) Efter julbordet som som sagt e av blandat stuk e man så mätt så man inte orkar tänka på mat nåt mer. Under kvällen blir det lite godis, kakor & frukt och kanske nån macka.

    Så två vanliga måltider kan man säga. :)

  • Fjäril kär

    Äter helt vanlig men rejäl frukost på morgonen. (Kaffe,macka,ägg,fil eller vad som nu finns i frukostväg)

    Julbord kl16 . Frukt och kaffe mitt på dagen innan julbord om nån är sugen.

    Kaffe under paketöppning. Ris a la Malta efter om nån vill ha. Hinkar julmust i mängder efter maten. Godis.

    Runt midnatt ev en nattmacka med julmatsrester.

  • Kusinen

    Frukos och en kombination av lunch/middag vid 14-15 och macka och te på kvällen.

Svar på tråden Hur många "vanliga" måltider äter du på julafton?