• Äldre 9 Dec 14:27
    902 visningar
    6 svar
    6
    902

    Ni med ulcerös kolit/Crohns se hit!

    Det är som såhär att jag insjuknade i ulcerös proktit för 6 år sedan och har inte haft något skov de sista 2 åren.

    För en och en halv månad sedan har jag inne på årligt besök hos läkare på sjukhuset för en koll av blodprov och kalprotektin (låg då på <15 mg/kg) . Där upptäcktes det att mina levervärden är förhöjda och jag fick lämna ytterligare prover och göra ett UL som inte gav något och nu väntar jag på en kallelse för MRCP då det finns en frågeställning på skleroserande kolangit. Vad innebär det? Som jag har förstått det så är det en följdsjukdom till UC och CD bland annat.

    Och för två veckor sedan åkte jag på ett akutskov och blev snabbt väldigt dålig. Jag ringde till mag- tarm mottagningen och bad om medicin, fick lämna nya prover. Mitt crp ligger på 18 och orosomukoid är förhöjt och mitt kalprotektin kom in i fredags eftermiddag och ligger på 3959mg/kg.

    Är det någon som har koll på vad det innebär? Jag ska ringa till läkaren imorgon och se om jag kan få något svar. Jag är faktiskt ganska rädd.. Jag har aldrig legat så högt vid ett skov tidigare.

  • Svar på tråden Ni med ulcerös kolit/Crohns se hit!
  • Äldre 10 Dec 08:10
    #1

    Ingen?

  • Äldre 11 Dec 09:02
    #2

    Hej,
    Ditt CRP är ju absolut högre än normalt men inte skyhögt, tycker du ska be om en koloskopi för att se hur allt ser ut där inne, uppenbarligen har du ju en infektion som behöver hanteras. Har du inte fått något antibiotika? 

  • Anonym (Samma­)
    Äldre 11 Dec 10:30
    #3

    Hej.

    Har precis som du just nu och fick börja med kortison direkt.

    Ska ta nya prover om några veckor men kortisonet hjälper fort. Dock är de jobbiga biverkningar men det är en otrolig bra medicin för skovet.

  • Äldre 12 Dec 09:33
    #4
    JennieMom skrev 2018-12-11 09:02:13 följande:

    Hej,

    Ditt CRP är ju absolut högre än normalt men inte skyhögt, tycker du ska be om en koloskopi för att se hur allt ser ut där inne, uppenbarligen har du ju en infektion som behöver hanteras. Har du inte fått något antibiotika? 


    Tack för ditt svar!

    Jag har ringt till dom och frågat om en ny undersökning eftersom det är över 6 år sedan jag gjorde en koloskopi sist. Jag har fått kortison som jag ska ta i 6 veckor och det börjar bli bättre nu som tur väl är :)

    men jag fick ingen förklaring på mina provsvar och jag hoppas att min läkare kan ta sig tid och ringa upp mig.
  • Äldre 12 Dec 09:36
    #5
    Anonym (Samma) skrev 2018-12-11 10:30:05 följande:

    Hej.

    Har precis som du just nu och fick börja med kortison direkt.

    Ska ta nya prover om några veckor men kortisonet hjälper fort. Dock är de jobbiga biverkningar men det är en otrolig bra medicin för skovet.


    Tack för ditt svar!

    Jag fick också börja med kortison direkt och det börjar vända nu :) ja, jag kan inte sova på kortisonet och jag samlar på mig massa vätska.. Vet du vad dina prover låg på? Har du också proktit?
  • Anonym (Samma­)
    Äldre 14 Dec 20:06
    #6

    Mitt värde låg på 2300 när jag började med kortison.

    Har börjat svullna upp rejält och fått "månansikte" tyvärr.

    Sömnsvårigheter med men tar Lerigan och Theralen för att kunna somna.

    Har ulcerös Colit

Svar på tråden Ni med ulcerös kolit/Crohns se hit!