• Annanathalia

    Endometrios tråd!! Vi supportar varandra!

    Hej

    Försökt hitta en endometrios tråd som är aktiv men hittar ingen. Med tanke på hur vanligt det är med endometrios så tänker jag att vi bör vara många här som kan behöva få pepp, dra lärdomar av varandra och allmänt bolla det vi upplever.

    Jag är inte på något sätt experten har däremot mycket funderingar och frågor då jag insett relativt nyligen att endometrios är något som jag högst troligen har. Min historia nedan:

    Fick mens vid ca 12 års ålder, hade enorma menssmärtor de första åren och låg i kramper när det var som värst. Läkare trodde att mensblod kom ut i buken och därav smärtorna. Fick p-piller från 14 års ålder. Alltid fått höra att alla kvinnor i min släkt har svårt att få barn, min mamma har haft mycket problem med smärtor kring livmoder. Aldrig fått hjälp. Blev gravid direkt vid försök vid 23 års ålder, sedan igen vid 28. Mellan och efter alltid varit på p-pillar alt hormonspiral.

    För två år sedan bestämde min sambo och jag oss för att få ett barn tillsammans (ej samma pappa) tog ut spiralen och blev direkt gravid. Tyvärr missfall och sedan hände ingenting i över 1 1/2 år. Det som däremot hände var att jag fick mer och mer smärtor runt livmodern. Var på massor av gynundersökningar och allt såg toppen ut. Även utredning för barnlöshet för snart 1 år sedan, ingenting hittades. Allt ser bra ut! Mitt underliv är så välundersökt vid det här lager så det är skrattretande. Eftersom jag känner i min kropp att något inte stämmer och jag heller inte blir gravid så börjar jag leta info själv. Läser för första gången på om endometrios som jag trodde innebar sexsmärtor och sjuk mensvärk vilket inget av det stämmer på mig (längre) så har jag helt avfärdat detta. Inser nu att enormt mycket annat stämmer. Smärtan, ont i ländrygg, infertiliteten, ljumskbråck (?) hur jag hade det när jag fick mens, mammas situation osv osv.

    Så, vill ni andra som också har/troligen har endometrios ventilera tillsammans med mig så blir jag super glad :)

Svar på tråden Endometrios tråd!! Vi supportar varandra!