Anonym (Birgitta) skrev 2018-12-09 23:35:05 följande:
Jag läser till tandsköterska just nu och skulle vilja veta lite mer om allmänhetens tandvårdsrädsla vilket många lider av. Vad är det som gör att du känner oro/skräck inför ett tandläkarbesök? Vad skulle tandläkaren/tandsköterskan kunna göra för att du skulle känna dig lugnare? Finns det något positivt?
Svara gärna på frågan utan att blanda in kostnaderna, för de vet ja mycket väl är avskräckande eller en anledning för många att inte uppsöka vård både i förebyggande och vid akuta besvär tyvärr :/
Vad är det som gör att du känner oro/skräck inför ett tandläkarbesök?
För mig utvecklades tandläkarskräcken när jag var på kontroll och varje gång tog de det instrumentet som ser ut som en krok, tryckte ner det i tänderna och frågade om det kändes, råkade man svara ja så var det hål. Klart det kändes när de tryckte in den med full kraft så den fastnade och sedan i princip fick slita bort den. "Konstigt nog" har jag aldrig haft ett hål sedan jag bytte till sjukhustandvården.
Vad skulle tandläkaren/tandsköterskan kunna göra för att du skulle känna dig lugnare?
Var lugn, respektera gränserna för obehag, "kroken" kommer aldrig i närheten av min mun längre. Sluta säga att allt man gör är fel. Jag har inte haft något hål på 15 år och mina tänder är snygga men ändå är allt man gör fel, även om man gör exakt vad de sa under förra kontrollen.