• K Kalle

    Hur har ditt förtroende för Annie Lööf påverkats sedan valet?

    Huvudpersonen efter valet har till stor del blivit Annie Lööf. Först röstade hon (dvs C) emot Löfvén, sedan emot Kristersson och nu ska C rösta emot Löfvén igen. Jag undrar hur detta påverkar synen på Lööf.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur har ditt förtroende för Annie Lööf påverkats sedan valet?
  • K Kalle

    Lööf är genuint besviken på att Löfvén inte tog chansen till samarbete - dvs att de inte kunde acceptera den skrotning av LAS som inte ens moderaten Reinfeldt ville gå med på. Ingen kan ju ta Lööf och C, som har 8%, på allvar längre.

  • Mongoliet

    Centerpolitk är till och med värre än SD

    Med vänlig hälsning,

    Kommunist

  • FDFMGA

    Annat.

    Att en partiledare så långt som möjligt försöker driva igenom sitt partis politik är ganska självklart.

    Möjligen kan jag ha synpunkter på att C inte verkar vara helt kompatibla med sina väljare, som nog i ganska liten utsträckning är intresserade av nyliberal politik.

    Det bästa vore om Löfven kunde släppa på prestigen och ge sitt stöd till en mittenregering men i gengäld kräva att man inte tafsar på arbetsrätten med mera.

    Lööf påstås se sig som Sveriges svar på Macron - men en politik utifrån inställningen att om de som redan har tillräckligt får ännu mer så kommer detta att gynna alla tycks inte vara så vidare värst framgångsrik eller leda till politisk stabilitet.

    Men tänkesättet "Regnar det på prästen så stänker det på klockaren" är lika gammalt som det tycks vara missvisande.

  • cb66
    FDFMGA skrev 2018-12-10 12:14:07 följande:

    Det bästa vore om Löfven kunde släppa på prestigen och ge sitt stöd till en mittenregering men i gengäld kräva att man inte tafsar på arbetsrätten med mera.

    .


    Det är ju precis det Löfven har gjort. Han är beredd att kompromissa och föra en gemensam mittenpolitik med C och L. Tyvärr har de ställt krav som snarare är en extrem högerpolitk. Mycket tveksamt om C kraven är förankrad bland sina egna väljare. Hade de velat ha sån politik skulle de röstat på M
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2018-12-10 12:14:07 följande:

    Annat.

    Att en partiledare så långt som möjligt försöker driva igenom sitt partis politik är ganska självklart.

    Möjligen kan jag ha synpunkter på att C inte verkar vara helt kompatibla med sina väljare, som nog i ganska liten utsträckning är intresserade av nyliberal politik.

    Det bästa vore om Löfven kunde släppa på prestigen och ge sitt stöd till en mittenregering men i gengäld kräva att man inte tafsar på arbetsrätten med mera.

    Lööf påstås se sig som Sveriges svar på Macron - men en politik utifrån inställningen att om de som redan har tillräckligt får ännu mer så kommer detta att gynna alla tycks inte vara så vidare värst framgångsrik eller leda till politisk stabilitet.

    Men tänkesättet "Regnar det på prästen så stänker det på klockaren" är lika gammalt som det tycks vara missvisande.


    Kompatibla med sina väljare? Ett parti får väl tycka och stå för vad de vill. Håller man med röstar man på dem. Om man inte håller med röstar man på något som passar en bättre.
  • K Kalle
    cb66 skrev 2018-12-10 14:11:29 följande:
    Det är ju precis det Löfven har gjort. Han är beredd att kompromissa och föra en gemensam mittenpolitik med C och L. Tyvärr har de ställt krav som snarare är en extrem högerpolitk. Mycket tveksamt om C kraven är förankrad bland sina egna väljare. Hade de velat ha sån politik skulle de röstat på M
    Fast inte ens M är intresserad av den mest nyliberala C-politiken.
  • FDFMGA
    cb66 skrev 2018-12-10 14:11:29 följande:
    Det är ju precis det Löfven har gjort. Han är beredd att kompromissa och föra en gemensam mittenpolitik med C och L. Tyvärr har de ställt krav som snarare är en extrem högerpolitk. Mycket tveksamt om C kraven är förankrad bland sina egna väljare. Hade de velat ha sån politik skulle de röstat på M
    Jag uttryckte mig nog oklart.

    Jag syftade på en C-ledd regering som har stöd från S, då skulle det vara S som kunde villkora sitt stöd.
    K Kalle skrev 2018-12-10 14:27:53 följande:
    Kompatibla med sina väljare? Ett parti får väl tycka och stå för vad de vill. Håller man med röstar man på dem. Om man inte håller med röstar man på något som passar en bättre.
    Finns det så mycket annat att välja än C för en borgerlig person som förespråkar tolerans och humanism.

    Jag tror inte att det är Stureplansandan - eller den extrema nyliberalismen - som lockat väljare till C. 
  • K Kalle
    FDFMGA skrev 2018-12-10 14:38:39 följande:
    Jag uttryckte mig nog oklart.

    Jag syftade på en C-ledd regering som har stöd från S, då skulle det vara S som kunde villkora sitt stöd.
    K Kalle skrev 2018-12-10 14:27:53 följande:
    Kompatibla med sina väljare? Ett parti får väl tycka och stå för vad de vill. Håller man med röstar man på dem. Om man inte håller med röstar man på något som passar en bättre.
    Finns det så mycket annat att välja än C för en borgerlig person som förespråkar tolerans och humanism.

    Jag tror inte att det är Stureplansandan - eller den extrema nyliberalismen - som lockat väljare till C. 
    L förespråkar tolerans och humanism. L har varit en kraft mot hedersvåld när många andra vände ryggen till.
  • felix le chat

    Centerns stora breda väljarbas är LRF precis som Sossarnas är LO.
    Gräsrötterna i LRF häpnar och tvivlar på vad hon sysslar med.
    Vems talan för hon ?  Landsbygden är mer eller mindre borta från
    agendan.  

Svar på tråden Hur har ditt förtroende för Annie Lööf påverkats sedan valet?