• vertias

Knölar i brösten, gravid?

Jag är gravid i v 32+4 med mitt andra barn och har de senaste dagarna haft ömma bröst. De ser väldigt ?sprängda? ut och runt vårtgårdarna är det som röda rodnader.

Har för vana att kolla igenom brösten och förut så upptäckte jag att jag hade knölar runt vårtgården på ena bröstet. Eller det känns mer som en avlång knöl, det är lite svårt att känna efter själv.

Jag tyckts mig minnas att jag haft så tidigare i graviditeten för några veckor sedan men att denna ?knölen? försvann efter ett tag när brösten inte var lika ömma. Jag fick nämligen kortisonsprutor för mitt barns lungors utveckling i v 27 och då reagerade brösten med att bli redo för att ammas verkar det som.

Jag tror att jag skulle ha reagerat om denna knölen hade varit kvar ända tills nu men jag blir så osäker och tänker att jag kan ju ha missat den.

Är detta något jag bör vara orolig för? Är det vanligt med knöliga bröst när man är gravid? Och om det vore cancer så borde väl knölen vara kvar hela tiden?

När jag var gravid med min första så reagerade brösten med samma effekt efter kortisonsprutorna men jag kan inte minnas dessa knölar.

Kan tillägga att jag är 26 år och fullt frisk annars förutom att jag nu Behandlas för havandeskapsförgiftning.

• Svar på tråden Knölar i brösten, gravid?
  • Fia 28

Förra graviditeten svällde mina vårtgårdar nåt rejält runt den tidpunten. Det såg inte klokt ut ett tag, men det försvann innan födseln. Kanske nåt liknande?

• Fia 28

Det var inte ens hela vårtgården utan typ halva. tror det var insidan på båda boobsen typ, såg iaf helt sned ut. 

Svar på tråden Knölar i brösten, gravid?