• Finastina

Amnings-BH, är det nödvändigt?

Jag undrar om man verkligen behöver ha speciella amnings-BH:ar. Tycker att det verkar lite onödt, går det inte lika bra med en vanlig?

• Svar på tråden Amnings-BH, är det nödvändigt?
  • malinkat

Självklart går det med en vanlig också!
    Tror att det är en fråga om bekvämlighet...

Jag väntar min första bebbe, och har investerat i ett par amningsbehåar. Verkar smidigt när man är ute bland folk i alla fall.
    Dessutom var jag ändå tvungen att köpa något nytt eftersom brösten växer ;o) så då slog jag till på amningsbehå med en g¨ng!
    Jag har använt mina sen halva graviditeten ungefär, de är mjuka och sköna!

• futuna

JA!!! Och flera stycken! Men vänta och köp tills du vet hur stora dina bröst blir när mjölken rinner till.
    För det första kommer förmodligen dina vanliga inte att passa dig och de nya du ev köper när du ammar kommer med stor sannolikhet inte att passa dig när du slutat (så du kan lika gärna köpa amnings bhar eftersom du ändå bara kommer att kunna ha de du köper under amnngen). För det andra är det tillräckligt meckigt att få upp Bhn och in och ut med amningsinläggen i en amningsbh, utan sådan blir det hur krånglit som helst. För det tredje så klämmer en vanlig BH åt om man bara lyfter och det är inte alls bra, som bäddat för mjölkstockning - aj, aj, aj.
    Så köp inte de dyraste men satsa på amningsbh det är inte alls onödigt - coh du tänk på att det är väldigt vanligt att brösten läcker (jag gör av med flera förpackningar amningsinlägg i veckan) så man har BH på sig dygnet runt och de blir lätt ofräscha. Jag hade två till mitt fösta barn och nu har jag fyra som jag tvättar ofta!!

• Miatanten

Nödvändigt o nödvändigt..
    Iallafall väldigt praktiskt och bekvämt! Sitter jätteskönt och enkelt att bara knäppa upp när man ska amma!
    Använde min vanliga bh ett tag men är glad att jag köpte riktiga amnings-bhar!
    Men som föegående talare sa: Vänta gärna så du får rätt storlek.. Jag är en 70A i vanliga fall men en 80C nu...

• Pelargonen

Amningsbehåar är fantastiska. De behöver inte vara särskilt dyra, finns ganska billiga på HM till exempel. De kanske inte är så snygga, men brösten förändras så mycket på så kort tid att de är ok att ha den första tiden. Precis som futuna skriver så behöver man dem dygnet runt - även när man sover faktiskt (med amningsinlägg i) för att slippa bli helt blöt. Vi hittade amningsinlägg överallt i lägenheten långt efter den där första läckande perioden..

• Tygtiiger

JA! Och det ska vara en bra! Om du ska ha med bygel så satsa på en dyrare, i en butik där du kan få hjälp att prova ut rätt storlek - de har bredare byglar så att de inte klämmer.

Det är SÅ mycket skönare med en välsittande bygelbh på ett par ömma 75E (japp, de gick från 80C till 75E!!) tuttar, där man bara knäpper upp ett behåband istället för att försöka dra bygeln över ett ömt bröst utan att rubba bh:n (med amningsinlägg) över det andra bröstet.

Jag hade två lite billigare utan bygel under graviditeten och på natten, och två med bygel på dagen när jag ville se lite bättre ut.

• PiceaX

Instämmer med föregående. Väldigt praktiskt och skönt och absolut inte onödigt. Du kommer att behöva komma åt brösten många gånger om dagen om du skall helamma, och du kommer förmodligen att vara jättetacksam över allt som underlättar detta! Se till att ha stor kupa, så att både bröst och eventuella inlägg får gott om utrymme, utan att det klämmer det minsta. Däremot skall det sitta åt ordentligt under brösten. Och, som sagt, vänta gärna tills barnet är fött tills du köper.

• April Mamma

Jag tycker absolut att det var nödvändigt.Underlättar ju så mycket att slippa krångla med en vanlig bh. Jag köpte även en massa amningströjor i massa olika färger. Smidigt som sjutton!!

• Skrinda

Amnings-bh skulle jag inte ha klarat mig utan!!!!! För mig är det ett ABSOLUT måste! Det finns mycket man kan snåla in på, men själv tycker jag att ett par amnings-bh är värda varenda krona.

Amningströjor har jag bara två stycken och använder sällan (tycker att den från HM är värdelös, enklare att amma med en vanlig tröja!) så mitt råd om du vill spara lite är att satsa på amnings-bh och använda vanliga tröjor i stället (de kan du garanterat ha efter amningen också)

• Tindrande

Jag köpte 1, som jag använde 2 ggr...tyckte inte om den.
    Jag använde mina gamla elastiska bh-ar, de gick utmärkt att bara dra ner när jag skulle amma, de var också så elastiska i tyget att de passade efter mjölken runnit till.
    Vanliga bh från hm

Så jag tror att det är lite upp till var och en.

Har köpt 1 nu på Lindex, men den köpte jag för jag tyckte den var snygg *s* Har den nu när jag är gravid, och den är faktist jätte skön, ger stöd och lite push, fast den är utan byglar

• getingmidja

Jag har inte klarat mig utan amningsbh, för mig har det varit ett absolut måste.
    För oss med lite större byst skulle jag nog rekommendera att lägga lite extra kronor på en rejäl, stadig bh.

• turia

o ett tips, köp ingen typ glansig amningsbh- det gjorde jag o inläggen gled bara runt..usch!!

• Isanna

Amningsbehåar är underbart! Underlättar nåt så otroligt. Skulle inte klara mig utan iallafall. Men det kanske beror på vad man har för behåar sen innan, vissa passar säkert bra att amma enkelt i.

• Cia o krabaten

Jag hade inte klarat mig utan varken amningsBH eller amningströja!
    Var ofta ute och rännde nånstans när det var dags att amma och då var det ovärdeligt att bara smyga fram lite och inte hala upp hela tröjan eller hålla på att trilska med BH.

Däremot så skulle jag inte ha köpt BH innan förlossningen för det fick jag köpa ny-modell större...

• tahira

nej det är inte nödvänigt. men guud så praktiskt! jag älskar mina amnings-bhar! och du kommer ändå behöva köpa nya bh-ar, eftersom dina bröst kommer ändra storlek och form, och då är det bättre att investera i en amningbh (finns för runt 100-lappen på H&M) som underlättar så otroligt mycket!

• humpe

håller med alla andra, det behövs inte men vääääldigt mycket smidigare. Tänk på hur många ggr per dag du kommer amma i början, du vill göra det så smidigt som möjligt, tro mig!

Jag kan rekommendera apotekets amningstop. Kostar bara drygt 80kr och väldigt bekväm att ha på natten. Däremot så är de väldigt små för sin storlek så de som har stora bröst tycker nog inte de är lika bra. Jag har strl xxl och jag har strl 80B eller 75C i BH-storlek

Ett tips är att försöka vänta med inhandlingen av amningsbh tills ca 2-3 veckan då du vet hur stora ungefär dina tuttar kommer vara. Försök hålla dig iaf 1-2 veckor för då är tuttarna gigantiska och hårda för de försöka ställa in sig och då kommer bhn du köper då bli för stor. Köp en i förväg så du har en iaf.

• MiniPyret

Jag skulle inte velat vara utan amnings bh!!
    Så knöligt att hålla på och fumla annars och samtidigt hålla i bebisen!
    Men vänta med att köpa någon tills mjölken rinner till!
    Mina blev enorma på fjärde dagen!

Svar på tråden Amnings-BH, är det nödvändigt?