• Anonym (Varma duschar)

Gravid v 7 - Farligt att duscha varmt?

Har läst runt lite och till min förvåning är det många som råder till att inte ta varma bad under graviditetens första 12 veckor eftersom det sägs påverka fostret negativt. Tex orsaka ryggmärgsbråck och andra missbildningar pga den höga temperaturen. 

Jag duschar ofta och alltid ganska varma duschar. Kanske 10-15 min. Inte så att det gör ont på huden men ändå varmt. Är det farligt för bebisen?! 

Känns som att allting är farligt när man är gravid :(  Duscharna är det enda som räddar mig från mitt graviditetsillamående. 

• Svar på tråden Gravid v 7 - Farligt att duscha varmt?
  • mamaleona

Duscha du som du vill. Lev normalt, förstås utan droger. Det är nog du som börjar få illa att vara om nåt är opassande, ex senare vid heta bastubad, simma el bada för varmt, ryggläge osv. Lita på att din kropp meddelar när det inte är bra, då är det oftast inte heller bra för fostret/bebis. Hälsn en bm

• Duckan

Inte hört talas om detta. Jag duschar så varmt att den som kommer efter mig blir skållad och jag har fått ett friskt barn

• Fia 28

Jag blir illamående av att duscha varmt, men har aldrig hört att bebisen skulle påverkas av varma duschar.

• LittleSunshine84

Jag badar väldigt varmt varje dag! Har ett barn på 2 år och är gravid i v27. Frågade bm och enligt henne var det inga problem.

• Anonym (.)

Har alltid duschat på högsta värmen. Har svårt att reglera värme och kyla så jag är alltid helt illröd på hela kroppen när jag duschat. Gjorde det även när jag va gravid och mina barn är fullt friska.

• Anonym (Jag)

Jag var förbjuden av läkare att bada varmt och duscha hett precis över magen p.g.a missfallsrisk. Badade inte på hela graviditeten. Efter 4 m.f och 10 år för att få barn lyder man sin läkare.

• Anonym (.)
    Anonym (Jag) skrev 2018-12-11 19:11:17 följande:

Jag var förbjuden av läkare att bada varmt och duscha hett precis över magen p.g.a missfallsrisk. Badade inte på hela graviditeten. Efter 4 m.f och 10 år för att få barn lyder man sin läkare.

Har jag aldrig någonsin hört förut. Isåfall hade jag fått många missfall för länge sen men jag har 3 livs levande ungar
  • Anonym (Jag)
    Anonym (.) skrev 2018-12-11 19:35:48 följande:
    Har jag aldrig någonsin hört förut. Isåfall hade jag fått många missfall för länge sen men jag har 3 livs levande ungar
    Må så vara, men man chansar inte i min sits faktiskt och jag har fullt förtroende för mina läkare. De gav mig 2 barn mot alla odds.
  • Pope Joan II
    Anonym (Jag) skrev 2018-12-11 20:02:03 följande:
    Må så vara, men man chansar inte i min sits faktiskt och jag har fullt förtroende för mina läkare. De gav mig 2 barn mot alla odds.
    I ditt fall berodde det på dina särskilda omständigheter och inte på att det skulle vara särskilt riskabelt att duscha eller bada hett vid en normal graviditet. Du hade väl sexförbud också? Inte heller något som behöver appliceras på en normal graviditet.
  • EaL
    mamaleona skrev 2018-12-11 15:48:09 följande:

Duscha du som du vill. Lev normalt, förstås utan droger. Det är nog du som börjar få illa att vara om nåt är opassande, ex senare vid heta bastubad, simma el bada för varmt, ryggläge osv. Lita på att din kropp meddelar när det inte är bra, då är det oftast inte heller bra för fostret/bebis. Hälsn en bm

Gäller det även när man har 46 grader i maxvärme på duschen och man gärna duschar så varmt? Har precis plussat så vet ingenting :/
  • Anonym (Josefin)

Hade all värme varit livsfarligt hade det inte fötts några barn alls i varma länder.

Vid riskgraviditet när man fått restriktioner från läkare att hålla sig ifrån varma duschar och bad visst, men för gemen gravid är det ingen fara med en dusch.

Svar på tråden Gravid v 7 - Farligt att duscha varmt?