• Anonym (Beccy­)
    Äldre 11 Dec 17:30
    4621 visningar
    6 svar
    6
    4621

    Lätta cellförändringar och HPV

    Igår fick jag hem mitt provsvar.

    Lätta cellförändringar och HPV.

    Även fast man inte ska oroa sig så kan man ju inte låta bli att googla.

    Vad jag förstår det som så är symptom på icke aggressiv HPV könsfrågor (kondylom)

    Jag har inga könsvårtor och har aldrig haft, så jag blev chockad när jag fick detta beskedet. Har även haft fast partner sedan 6 år tillbaka.

    Jag har tidigare nämnt för läkare att jag har ont vid samlag, klåda, att jag känner mig torr och har sköra slemhinnor och låg sexlust. Har blivit gynundersökt flera gånger och har alltid fått höra att allt sett heeelt normalt ut. Kan det vara HPV som orsakat mina besvär? Dessa besvär har jag haft i fleeera år.

    När det gäller nytt cellprov så ska jag bli kallad om två månader. Men HPV, vill dom inte kolla vilken sorts HPV jag har? Jag är vaccinerad mot livmoderhalscancer men det skyddar ju inte till 100%. Blir lite ledsen då det är mycket som krånglar med min kropp, och nu ytterligare en grej. Inget stöd från min sambo och känner att jag fick ännu sämre sexlust sen detta beskedet.

    Någon som fått samma diagnos?

  • Svar på tråden Lätta cellförändringar och HPV
  • Äldre 12 Dec 01:56
    #1
    Anonym (Beccy) skrev 2018-12-11 17:30:35 följande:

    Igår fick jag hem mitt provsvar.

    Lätta cellförändringar och HPV.

    Även fast man inte ska oroa sig så kan man ju inte låta bli att googla.

    Vad jag förstår det som så är symptom på icke aggressiv HPV könsfrågor (kondylom)

    Jag har inga könsvårtor och har aldrig haft, så jag blev chockad när jag fick detta beskedet. Har även haft fast partner sedan 6 år tillbaka.

    Jag har tidigare nämnt för läkare att jag har ont vid samlag, klåda, att jag känner mig torr och har sköra slemhinnor och låg sexlust. Har blivit gynundersökt flera gånger och har alltid fått höra att allt sett heeelt normalt ut. Kan det vara HPV som orsakat mina besvär? Dessa besvär har jag haft i fleeera år.

    När det gäller nytt cellprov så ska jag bli kallad om två månader. Men HPV, vill dom inte kolla vilken sorts HPV jag har? Jag är vaccinerad mot livmoderhalscancer men det skyddar ju inte till 100%. Blir lite ledsen då det är mycket som krånglar med min kropp, och nu ytterligare en grej. Inget stöd från min sambo och känner att jag fick ännu sämre sexlust sen detta beskedet.

    Någon som fått samma diagnos?


    HPV är det virus som orsakar cellförändringar, det har inget med kondylom att göra. Blir man vaccinerad mot livmoderhalscancer så är det detta virus man blir vaccinerad mot. Gällande vilket HPV-virus du har så är det något de redan vet då det står på provsvaret läkaren får. Antingen HPV 16, HPV 18 och/eller övrig högrisk HPV.

    Vid nästa prov om två månader kommer de undersöka om man får samma provsvar igen eller om man får ett annat svar, och utifrån detta bestäms hur man ska gå vidare. HPV-virus kan försvinna och lätta cellförändringar kan läka ut av sig själva.
  • Anonym (Beccy­) Trådstartaren
    Äldre 12 Dec 16:56
    #2


    Där ser du journalanteckningen.
  • Anonym (S)
    Äldre 12 Dec 17:04
    #3

    Jag hade lätta cell förändringar och hvp virus . Fick göra nytt cellprov efter 1 år ca då jag var gravid. Hvp viruset hade kroppen själv tagit hand om och läkt ut så det fanns inget kvar på nästa cellprov:)

  • Anonym (Beccy­) Trådstartaren
    Äldre 12 Dec 18:35
    #4

    Okej! Jag har dock högrisk hpv vilket ökar riskerna betydligt:( mår så dåligt av detta.

  • Anonym (Beccy­) Trådstartaren
    Äldre 12 Dec 18:35
    #5

    Okej! Jag har dock högrisk hpv vilket ökar riskerna betydligt:( mår så dåligt av detta.

  • Anonym (Beccy­) Trådstartaren
    Äldre 12 Dec 18:35
    #6

    Okej! Jag har dock högrisk hpv vilket ökar riskerna betydligt:( mår så dåligt av detta.

Svar på tråden Lätta cellförändringar och HPV