• Anonym (Mammatilltre)

Blev precis ensam och julen runt hörnet

Hej! Söker lite råd! Min man som är från ett annat land har hastigt lämnat oss och åkt tillbaka till sitt land. Vi bodde 6 år ihop. Han har aldrig anpassat sig till sverige och tyckt det vart jobbigt här. Trots tre barn så drog han bara. Han vill sbsolut inte veta av oss och detta var han tydlig med. Han blev vvarslad i okt och jag antar att han såg sin chans att dra... jsg har jobb och min lön räcker till räkningar och ca 1000kr kvar. Vi levde på hans lön och han hade hand om sparandet som är noll (fick reda på det nu när han drog) det ekar tomt i buffert alltså. Julen kommer och jag har noll ideer på vart jag ska 1. Få pengar ifån att köpa julklappr. Har kollat lite på nätet om de finns nån julgåva man kan söka etc. men de jag hittade verkar vara stängd ansökan... mina barn är 3 och 5. Tvillingarna är tre. Jag skäms och mår fruktansvärt dåligt. Förmodligen kommer vi få hhälp med bostadsbidrag o alla andra bitar men jul är ju om två v. Just den biten stressar mig.. jag har inget av värde att sälja heller. Kanske några blusar från Lindex men vet inte om man kan få nåt. Snälla inga elaka kommentarer, önskar enbart tips hur jag kan ordna en okej mysig jul för mina barn. Kram

• Svar på tråden Blev precis ensam och julen runt hörnet
  • Anonym (Loppis)

Köp på second hand/loppis typ Erikshjälpen. Dina barn är ännu så små så de uppskattar nog billiga grejer precis lika mycket som nya begagnade.

• Aniiee

Börja med att gå till soc och ansök om nödpengar. Tala om för dem precis vad du har skrivt här, han stack med alla pengar (även om "alla pengar" bara är hans vanliga lön). Nej, de kommer inte ta dina barn.

Har du vänner och/eller släktingar i Sverige? Kan de hjälpa, kanske inte med pengar, men kanske en matkasse eller någon liten klapp till barnen?

Kan du ta mat på faktura? Inget jag rekommenderar egentligen, men är det kris så är det.

Koncentrera dig på det billigaste på julbordet för julmaten (om ni äter skinka så är faktiskt julskinka billigt, problemet är att man måste köpa mycket på en gång, men då har ni skinka länge sedan och kan göra mat på) och ha aktiviteter i första hand och klappar i andra. Ut och lek, hoppas på snö. Kanske dag att låta barnen spela Pokemon go på din mobil? Har ni pysselgrejer hemma? Papper och en sax kommer man långt på. Netflix? De har några bra julfilmer. Se julavsnitt på SVT av gamla Astrid Lindgren-serier och många gamla julkalendrar finns på Youtube och SVT.

Jättetrist att din man (eller ex, då) är en idiot, men du fixar detta. Bli lite kreativ =)

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Milla)

Dina barn är så små så det går att fixa en fin jul för dem utan mycket pengar. Baka kakor i mängder och köp begagnade leksaker och ett kul spel på Myrornas eller liknande. De kommer inte må bra i längden om du skuldsätter dig för att köpa dyra grejer. 
    Ska ni fira med andra eller bara ni? 

• Anonym (Mammatilltre)
    Anonym (Loppis) skrev 2018-12-11 21:36:33 följande:

Köp på second hand/loppis typ Erikshjälpen. Dina barn är ännu så små så de uppskattar nog billiga grejer precis lika mycket som nya begagnade.

Ja men med 1000kr över käns ju inte ens en beg julklapp för 50kr billigt.????
  • Anonym (Mammatilltre)
    Aniiee skrev 2018-12-11 21:37:35 följande:

Börja med att gå till soc och ansök om nödpengar. Tala om för dem precis vad du har skrivt här, han stack med alla pengar (även om "alla pengar" bara är hans vanliga lön). Nej, de kommer inte ta dina barn.

Har du vänner och/eller släktingar i Sverige? Kan de hjälpa, kanske inte med pengar, men kanske en matkasse eller någon liten klapp till barnen?

Kan du ta mat på faktura? Inget jag rekommenderar egentligen, men är det kris så är det.

Koncentrera dig på det billigaste på julbordet för julmaten (om ni äter skinka så är faktiskt julskinka billigt, problemet är att man måste köpa mycket på en gång, men då har ni skinka länge sedan och kan göra mat på) och ha aktiviteter i första hand och klappar i andra. Ut och lek, hoppas på snö. Kanske dag att låta barnen spela Pokemon go på din mobil? Har ni pysselgrejer hemma? Papper och en sax kommer man långt på. Netflix? De har några bra julfilmer. Se julavsnitt på SVT av gamla Astrid Lindgren-serier och många gamla julkalendrar finns på Youtube och SVT.

Jättetrist att din man (eller ex, då) är en idiot, men du fixar detta. Bli lite kreativ =)

jag har ingen här. Jag är ursprungligen från ett annat land men kom som 2 åring. Är 29 nu. Jag har inga syskon, mamma pappa etc. det är skit jobbigt att stå här helt ensam. Har några dagis föräldrar jag träffat nångång i parken. ????

Ska absolut ta dina tips i åtanke netflix har vi nog betalt för månaden ut redan...tack!! Jag känner mig lite instängd i att tänka ?outside? the box????
  • Anonym (Loppis)
    Anonym (Mammatilltre) skrev 2018-12-11 21:47:31 följande:
    Ytterst sällan jag köpt nåt så dyrt på Erikshjälpen och jag har köpt massor med saker där. För 50 spänn får du säkert tre klappar. Myrorna däremot är jättedyra jämförelsevis.

• Anonym (Bim)

Nordic Choise hotellen har en insamling som heter ensam julgran, där människor lämnar in julklappar till barn som sedan förmedlas via lokala hjälporganisationer. Kolla om det finns i närheten av där ni bor och ta kontakt med den hjälporganisation som förmedlar klapparna.

• Akira Öken

Kolla gruppen "Giving people" på Fejan. Vet inte hur det funkar när man ansöker om hjälp där, men det framgår säkert av sidan.

Kollat med svenska kyrkan om de kan hjälpa till? Ibland finns möjlighet att få hjälp från dem.

Kolla vad din kommun ordnar för familjer under julen, säkert finns det en del kostnadsfria aktiviteter.

Lycka till TS! Övertygad om att det kommer att lösa sig för er.

• Tom Araya
    Anonym (Mammatilltre) skrev 2018-12-11 21:47:31 följande:
    Då får du köpa julklappar för under 50 kr då.
    Resonera som så, att du egentligen inte har råd med julfirande och julklappar alls och ha ingenting som utgångsläge, utifrån det så kommer allt som kan ge ett julforande i någon grad att värderas högre.

Jag skulle fortsätta att kontakta välgörenhetsorganisationer som jobbar inrikes, om jag vore du.

Oerhört tråkig sits du hamnat i, hoppas det löser sig.
  • Anonym (Mammatilltre)

[quote=79280897][quote-nick]Anonym (Loppis) skrev 2018-12-11 21:53:09 följande:[/quote-nick]Ytterst sällan jag köpt nåt så dyrt på Erikshjälpen och jag har köpt massor med saker där. För 50 spänn får du säkert tre klappar. Myrorna däremot är jättedyra jämförelsevis.

[/quote. Tack!! Ska kolla upp det

Svar på tråden Blev precis ensam och julen runt hörnet