• leffeboy

vill sluta snusa

Har nyttjat tobak 35 år nu i början blev det både snus och cigaretter men slutade röka för 20 år sedan o nu använder jag bara snus.
    Jag vill sluta snusa eftersom kostnaden är stor 3 dosor i veckan a 60 kr
    sedan min nya flickvän gillar inte att jag snusar.
    Då jag sover själv så har det gått så långt att jag har snus under läppen när jag sover på natten
    själv har jag försökt att sluta men har ingen karaktär att sluta.
    har provar att ha olika mål men kanske efter en vecka så börjar jag igen.

ni som har slutat snusa har ni några tips hur man ska få bort begäret
    att sluta snusa.

• Svar på tråden vill sluta snusa
  • Ellie

Jag tror det handlar mycket om att hitta sitt eget sätt. Det finns ju massor att prova, men man måste vara lite motiverad.
    För att kartlägga användningen lite mer och utmana sig själv kan man använda appar som Snuskollen, och Nikotinisera. De visar hur många snus per dag man tar, samt hur lång tid det går till nästa snus.

Jag provade nog de flesta metoder. Jag försökte många gånger sluta rakt av, vilket inte höll mer än något dygn. Ett annat sätt var nikotinplåster, vilket inte hjälpte på sikt - jag fick ångest när jag kom ner i låga doser och började snusa igen.

Jag har också provat att göra upp scheman för att successivt öka tiden mellan varje snus. Jag kom rätt fint ner till ca 5-6 per dag, men sedan brast det.

Det som slutligen hjälpte mig var ett långdraget sätt (tog ca 3 månader). Jag började med att köpa hem andra sorter än min favorit. Jag köpte snus i smaker jag inte gillade, i storlekar som kändes fel, kritvitt torrt snus etc. Sedan tillät jag mig själv att snusa närhelst jag behövde nikotinet, men inte njöt jag så mycket av det.
    Efter ett tag blandade jag in onico och kunde då utan problem varva med nikotinfria prillor.

Nästa steg blev att introducera en god nikotin-sugtablett. Den varvades med onico. På så vis fick jag ingen nikotinkick av snuset, och hade inget under läppen när jag fick mitt nikotin. Kroppen vande sig långsamt av vid att en snus under läppen var "en nödvändighet".
    Till slut kunde jag lägga av med onico och behöll sugtabletterna ytterligare några veckor. Man kan säkert göra tvärtom ifall det känns bättre. Jag köpte lägre styrka på tabletterna, samt varvade olika sorter för att inte bli för van vid någon särskild.

När det var dags att sluta med tabletterna så varvade jag med annat i munnen, tex Fishermans friend, Bafucin, Strepsils, och andra halstabletter. Slutligen behövde jag inte nikotinet alls.

Det var som sagt, ett långsamt sätt, men jag upplevde aldrig någon egentlig abstinens, och jag har inte saknat snuset sedan jag lade av (ca 3 månader sedan).

Du behöver hitta vad som funkar för just dig, och vad din svaga punkt är. Vad är det som får dig att fortsätta?

Svar på tråden vill sluta snusa