• Anonym (Trött)

    Pappan ska flytta och DÅ vill han ha varannan vecka

    Hej!



    ?Jag har ett barn som är 7 år som bor hos mig på heltid. Varannan helg bor han hos sin pappa. Vi har gemensam vårdnad och har upprättat ett avtal om umgänget hos Familjerätten. So far so good.

    Nu vill hans pappa ha sin son varannan vecka. Jag motsäger mig inte detta, OM det nu inte varit så att pappan nu ska flytta 5,5 mil härifrån till en annan kommun och det innebär en resväg för min son på 53 min med tåget enkel väg (sen tillkommer ju att ta sig till tågstation från hem och skola). Typ 2 timmars pendlande per dag alltså.

    Och inte nog med det. Pappan menar att han inte kommer få gå på sin fotbollsträning under hans veckor. För han ska ju skapa ett liv i den staden. 

    Jag har haft hand om min son sedan dag 1, tagit han till alla fotbollstärningar och haft all kommunikation med kompisars föräldrar osv. Skjutsat, lämnat, hämtat. Pappan har visat noll intresse och hör aldrig av sig under mina veckor med sonen. Vill inte ha någon information om vad vi gjort osv. 

    Nu menar då pappan att han dels inte ska få fortsätta på fotbollsträningen den veckan han ska bo hos pappan (det finns tydligen aktiviteter i nya staden också) och dels att pendlandet inte är ett problem. Jag tycker att det är ohållbart att enbart låta sonen gå på träningar varannan vecka. Det funkar inte så. Närvaro på träningarna är viktigt.  Min son är väldigt intresserad av fotbollen och duktig och det blir mer och mer seriöst med matcher osv. Om man bara ska vara närvarande halva tiden så kommer man ju utanför? 

    Pappan hotar med advokat. Jag har sagt att vi måste ju kunna diskutera saken först och ha ett samarbetssamtal. Jag är inte negativ till ett utökat umgänge men det ska inte drabba sonens liv i staden vi bor i! 

    Han kan ju inte rycka upp vår son från hans rutiner varannan vecka i tron om att skapa nya nån annan stans varannan vecka? Detta kan väl inte vara bra för ett barn? Dessutom att pendla två timmar varje dag till skolan! 

    Pappan har en ny flickvän, men hon har inga barn sedan tidigare, pappan jobbar i staden jag bor i och som sonen går i skola i och har alltså inget som gör att han MÅSTE flytta om ni förstår vad jag menar. Han säger att jag inte tänker på min sons bästa men jag menar att det är oansvarigt att flytta och tvinga vår son pendla och missa varannan vecka med sina kompisar och träningen? Som är det viktigaste i hans liv.

    Visst är det inte till sonens bästa att jag går med på varannan vecka?
    Jag har en pojkvän med barn och han har sina barn varannan vecka och för vårt gemensamma liv hade ju varannan vecka med alla barnen passat bra. Men. Inte om det drabbar min son. Jag hade aldrig själv velat pendla så. Tänk hur mycket han missar. Han är ju van vid vårt liv. 
  • Svar på tråden Pappan ska flytta och DÅ vill han ha varannan vecka
  • Anonym (eee)

    Jag säger lycka till, till pappan. Blir otroligt svårt att få genom detta, speciellt som han då berövar sonen hälften av fotbollstillfällena. 

    Ring Familjerätten och boka in ett samarbetssamtal. Vill inte pappan gå på det så har han ju redan där visar att han inte tänker på barnet utan bara vill ha sin vilja fram. Då har du iaf det dokumenterat och då får ni väl ta rundan med advokater då, om han verkligen menar det. Han kanske bara säger det för att han tror du ska ge med dig då. 
    Här har vi en vårdnadstvist som inte är färdig och det är nu 14 månader sen den startade. Så lång tid kan det ta och det undrar jag om ditt ex vet. 

  • Anonym (Trött)

    Hej!
    Jag hoppas verkligen det är så som du säger. 
    Han har spelat i samma fotbollslag senda han var 4 år med massor kompisar och det är träning 2 gånger i veckan sedan match vissa helger. Att inte låta sonen fortsätta med detta är jättefel. Tänker inte ge med mig. Han får bli hur arg han vill.

    Sist vi gick på samarbetssamtal rekommenderade de mig att söka ensam vårdnad för han var omöjlig att diskutera med. Vilket han verkligen är. 
    Jag vill bara att alla ska ha en bra relation och att kunna hjälpas åt men nu drabbar det vår son. 

    Han har gått med på ett samarbetssamtal men menar att "vi ses i rätten" för det är dit det kommer leda. 

  • Anonym (eee)
    Anonym (Trött) skrev 2018-12-13 14:14:41 följande:

    Hej!
    Jag hoppas verkligen det är så som du säger. 
    Han har spelat i samma fotbollslag senda han var 4 år med massor kompisar och det är träning 2 gånger i veckan sedan match vissa helger. Att inte låta sonen fortsätta med detta är jättefel. Tänker inte ge med mig. Han får bli hur arg han vill.

    Sist vi gick på samarbetssamtal rekommenderade de mig att söka ensam vårdnad för han var omöjlig att diskutera med. Vilket han verkligen är. 
    Jag vill bara att alla ska ha en bra relation och att kunna hjälpas åt men nu drabbar det vår son. 

    Han har gått med på ett samarbetssamtal men menar att "vi ses i rätten" för det är dit det kommer leda. 


    Men om det går till rätten så blir det så att bevisbördan kommer ligga på honom att visa att sonen kommer ha det lika bra med det nya uplägget som han har nu. Om rätten inte håller med pappan om det så kommer han förlora (och det kommer bli svårt för honom att bevisa det)  Om du dessutom tidigare fått rådet att söka ensam vårdnad så kommer de nog snabbt att märka hur pappan är, även i en ev, tvist.

    Du kanske bör ta kontakt med en advokat och fråga vad denne tror, så att du är förberedd om han tar steget till att stämma dig. Det handlar ju här om själva boendet men om det är läge att ta vårdnadsfrågan också så är det ju bra om du har en bra advokat till din hjälp.
  • Anonym (Praktisk)

    2 timmars resa för pojken = Minst det dubbla för pappan.

    Du får se hur länge pappan orkar

  • Anonym (Trött)

    Pappan jobbar alltså i vår kommun där sonen går i skola, så det blir ju samma restid för de båda. De skulle ju ta sällskap till jobb/skola. 

    Men det är ju väldigt mycket restid.

  • Anonym (hmmm..)
    Anonym (Trött) skrev 2018-12-13 15:04:22 följande:

    Pappan jobbar alltså i vår kommun där sonen går i skola, så det blir ju samma restid för de båda. De skulle ju ta sällskap till jobb/skola. 

    Men det är ju väldigt mycket restid.


    Det är kvalitetstid för pappa och son. Tycker du ska uppmuntra att de får mer tid ihop och en vardag. Ddtta låter bra för sonen.
  • Anonym (lärare)

    En relevant fråga är vad vill sonen själv?

  • Anonym (Emma)

    Nja, skulle inte kalla att sitta på en trångt tåg (under rusningstid?) för "kvalitetstid med pappa". Låter mest som onödig pest och pina.

    Och som någon som spelade mycket fotboll i den åldern, missar du hälften av träningarna är det inte alltid säkert att du får spela alla matcher.

  • Anonym (b)

    Han försöker bara skrämma dig. Tror inte han kommer någon vart med detta, låter helt galet.
    Du har fått många bra råd i tråden.

  • Pope Joan II

    Är det här skälet till hans plötsliga intresse?

    "Pappan har en ny flickvän"

    En del män vill framstå som lite mer kapabla än de i själva verket är när de träffat en ny kvinna. De vill kanske dessutom visa att de inte låter sig hunsas med av sitt ex, vilket emellanåt inte ens är deras egen idé utan flickvännens farhåga och den brasan önskar de så släcka. I och med att hon inte har några egna barn så vill hon kanske också så småningom ha vilket väl också säkert är ett skäl till att han vill agera mer närvarande pappa.

    Tyvärr ledsnar de väl båda efter att smekmånaden är över. Hon för att hon inte har barn och han för att han uppenbarligen inte har ett engagemang i sitt barn som är genuint. 

    Synd om pojken förstås.

  • nernu

    Mycket svårt att tänka mig att tingsrätten skulle gå på hans linje. Men var noga med att visa att du vill samarbeta. Fortsätt föreslå familjerätt och var tillmötesgående även om han bråkar.

  • Anonym (Me)
    nernu skrev 2018-12-14 07:55:29 följande:

    Mycket svårt att tänka mig att tingsrätten skulle gå på hans linje. Men var noga med att visa att du vill samarbeta. Fortsätt föreslå familjerätt och var tillmötesgående även om han bråkar.


    Håller helt med. Eftersom han är den som flyttar till en annan kommun och barnet redan bor heltid hos dig så vore det väldigt konstigt om han får rätt till halva tiden eftersom det påverkar barnets liv så mycket.
Svar på tråden Pappan ska flytta och DÅ vill han ha varannan vecka