• Anonym (Skyldighet?)

Orosanmälan under utredningstiden?

Vi är under utredning hos soc.

Jag fick veta att det skulle göras en anmälan av kuratorn på skolan mot pappan (det är oro för barnen i hans hem)

Är soc skyldiga att informera båda vårdnadshavare när det kommer in nya sökningar under utredningstiden???

• Svar på tråden Orosanmälan under utredningstiden?
  • Anonym (jur)

Normalt skulle det vara så att bägge vårdnadshavarna informeras när det kommer in en orosanmälan men socionomer är inte kända för att ha lagboken som sänglitteratur så det kan nog bli lite hur som i det enskilda fallet.

• Anonym (jur)

Normalt skulle det vara så att bägge vårdnadshavarna informeras när det kommer in en orosanmälan men socionomer är inte kända för att ha lagboken som sänglitteratur så det kan nog bli lite hur som i det enskilda fallet.

• Anonym (Skyldighet?)

Suck.

Ja jag är sjukt missnöjd med mina utredare.

Jag vill ha lite vägledning men inget händer.

Utredningen har varit igång i tre månader och de har inte pratat med barnen än.

Och jag trodde de var skyldiga att berätta om när det tillkommer nya anmälningar...

• Anonym (jur)
    Anonym (Skyldighet?) skrev 2018-12-13 17:46:43 följande:

Suck.

Ja jag är sjukt missnöjd med mina utredare.

Jag vill ha lite vägledning men inget händer.

Utredningen har varit igång i tre månader och de har inte pratat med barnen än.

Och jag trodde de var skyldiga att berätta om när det tillkommer nya anmälningar...

En utredning "ska" enligt lagen vara klar och avslutad inom 4 månader.

Tyvärr så delar du dina erfarenheter med allt för många, socialtjänsten skulle behöva byggas om från grunden och så även utbildningen som i princip inte innehåller någon barn eller juridisk kunskap värt namnet.

De är skyldiga att göra mycket men brister allt för ofta och det finns ingen sanktion så länge vi inte fått tillbaka tjänstemannaansvaret.
  • Anonym (Skyldighet?)

Åh..

Så jäkla trist.

Barnen mår ju dåligt och behöver hjälp men det får de inte.

Jag undrar hur det går i utredningen men de kan inte säga något mer än "vi vet inte tillräckligt mycket om er familj"

Det pågår en polisutredning också och jag har frågat om de inväntar resultatet av den men det gör de inte säger dom...

• Anonym (jur)
    Anonym (Skyldighet?) skrev 2018-12-13 18:10:26 följande:

Åh..

Så jäkla trist.

Barnen mår ju dåligt och behöver hjälp men det får de inte.

Jag undrar hur det går i utredningen men de kan inte säga något mer än "vi vet inte tillräckligt mycket om er familj"

Det pågår en polisutredning också och jag har frågat om de inväntar resultatet av den men det gör de inte säger dom...

Du som vårdnadshavare har rätt att ta del av allt material inte bara den slutliga utredningen, så det är bara att begära samtliga allmänna handlingar som har med ditt barn att göra. Detta kan du göra löpande och alltså inte bara vid ett tillfälle
  • Anonym (Skyldighet?)

Aha, ok. Men jag fick ju veta för någon dag sedan att de inte visste något mer än jag gjorde.

Kommunikationen består av sms...

• Anonym (Skyldighet?)

"Vad det gäller utredningen här har du tagit del av det vi gjort än så länge under mötet i förra veckan. Vi har i dagsläget heller tillräckliga uppgifter för att göra bedömning av insatser för er familj"

Detta skrev dom till mig.

Informationen bestod i att barnen ska prata med dom bästa år och så fick jag frågan om jag kunde träffa barnens pappa under ett samtal med soc. Även det nästa år.

• Anonym (jur)

Skulle de inte ens ha en journal på ditt barn så är det så skrämmande att det faktiskt faller under allmänt åtal

• Anonym (Skyldighet?)

Men... Har jag RÄTT att begära ut journalen?

Innan utredningen är klar?

• Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (Skyldighet?) skrev 2018-12-13 20:16:36 följande:

Men... Har jag RÄTT att begära ut journalen?

Innan utredningen är klar?

Ja, du har rätt till partsinsyn vilket innebär att du får ta del av allt som tillförts utredningen så länge det inte finns sekretesshinder.

Sen är det nog inte så spännande läsning utan besår så här lång av i princip en aktualisering, en förhandsbedömning med beslut om att inleda utredning, en aktanteckning om att ni blivit kallade till samtal och en anteckning över mötet ni haft.
  • Anonym (Skyldighet?)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-12-13 20:59:51 följande:

Ja, du har rätt till partsinsyn vilket innebär att du får ta del av allt som tillförts utredningen så länge det inte finns sekretesshinder.

Sen är det nog inte så spännande läsning utan besår så här lång av i princip en aktualisering, en förhandsbedömning med beslut om att inleda utredning, en aktanteckning om att ni blivit kallade till samtal och en anteckning över mötet ni haft.

Ok.

Men vari består utredningen? Jag har varit på två samtal och för berätta om hur vi har det i min familj. Pappan har, förmodligen varit på något samtal.

Men då står ord mot ord? Eller rättare sagt, barnens ord måste ju vara av stor vikt utifrån det som framkommit i orosanmälan?

Mötet jag hade med dom måste ju finnas nedskrivet, men det kanske är så att de måste analysera det först?

Jag önskar att att det här processen var lite snabbare. Anmälan kom in i oktober om misstänkt våld mot barnen.

Jag trodde att det direkt skulle sättas igång en massa samtal... Men icke.

Vad väntar de på? Är det resurser som inte finns?
  • Anonym (Soc)
    Anonym (Skyldighet?) skrev 2018-12-13 21:08:40 följande:

Ok.

Men vari består utredningen? Jag har varit på två samtal och för berätta om hur vi har det i min familj. Pappan har, förmodligen varit på något samtal.

Men då står ord mot ord? Eller rättare sagt, barnens ord måste ju vara av stor vikt utifrån det som framkommit i orosanmälan?

Mötet jag hade med dom måste ju finnas nedskrivet, men det kanske är så att de måste analysera det först?

Jag önskar att att det här processen var lite snabbare. Anmälan kom in i oktober om misstänkt våld mot barnen.

Jag trodde att det direkt skulle sättas igång en massa samtal... Men icke.

Vad väntar de på? Är det resurser som inte finns?

Ja tyvärr handlar det om resurser ibland. När vi har varit väldigt pressade har vi inte kunnat dela ut alla ärenden till en handläggare. De hsr kunnat bli liggande ett par månader. Ingen tycker att det känns bra men det finns helt enkelt ingen tid. Men då har familjerna fått information om det.

Förstod inte riktigt din ts. Har det kommit in anmälan på dina barn eller har pappan till dina barn andra barn som det inkommit anmälan på?

Du kan ringa och begära ut alla journalanteckningar och alla anmälningar som finns på dina barn. Oavsett hur långt man kommit i utredningen.
  • Anonym (jur)

TS begär ut dina handlingar enligt nedan så är de skyldiga att ge dig allt, skulle något mot förmodan vara sekretessbelagd så måste det finnas ett beslut med information om grund och vilken lag som åsyftas samt hur beslutet kan överklagas.

"Härmed begär jag X-X som vårdnadshavare kopia på samtliga allmänna handlingar utan någon begränsning som på ett eller annat sätt berör Y-Y "

och byt ut X-X mot ditt namn och personnummer samt byt ut Y-Y mot Barnets namn och personnummer

Vid nästa tillfälle kan du begränsa till handlingar efter det sista datumet från vilket du redan erhållit handlingar.

Skulle de strula kan du även hävda GDPR (Den nya Europeiska dataskyddslagen) det brukar få de flesta Kommunjurister att skaka lite i byxorna då det är förknippat med betydande kostnader även i en kommuns ekonomi att bryta mot denna lag

• Anonym (Skyldighet?)

Det är alltså mina barns pappa som blivit anmäld gällande våra gemensamma barn...

• Anonym (jur)
    Anonym (Skyldighet?) skrev 2018-12-14 05:46:03 följande:

Det är alltså mina barns pappa som blivit anmäld gällande våra gemensamma barn...

Vem har gjort anmälan?
  • Anonym (Skyldighet?)

Kurator i skolan

Svar på tråden Orosanmälan under utredningstiden?