• fadrens

    Problem med MSM-pulver

     


    Jag och min fru började äta MSM-pulver i tron om att det skulle vara bra, men efter bara några dagar var våra magar/tarmar så pass "aktiva" att det nästan inte gick att koncentrera sig på jobbet. 


    Vi började med upptrappning och en väldigt liten dos (kryddmått), men det räckte för att uppröra magen. 


    Jag vet att man kan förvänta sig en utrensning som kan vara ganska stökig, men det håller inte att springa på muggen på jobbet och bli sittande länge flera gånger om dagen. Folk undrar ju. Och jag blir själv orolig. 


    Ska det vara så här? Någon som testat? Berätta! 


     

  • Svar på tråden Problem med MSM-pulver
  • LittelG

    Ni trappar antagligen upp för snabbt. Jag började med MSM för fyra år sedan och mådde hiskeligt dåligt vissa stunder/dagar i början. Utrensningssymptom. Trappade ner till ett halvt kryddmått och stannade på den dosen k flera veckor innan jag successivt ökade. Nu tar jag ca 3 tsk och känner inget behov att öka - mår fint av det. Håll ut och trappa ner lite om deg blir för jobbigt, det är mitt tips.

  • fadrens
    LittelG skrev 2018-12-13 20:02:41 följande:

    Ni trappar antagligen upp för snabbt. Jag började med MSM för fyra år sedan och mådde hiskeligt dåligt vissa stunder/dagar i början. Utrensningssymptom. Trappade ner till ett halvt kryddmått och stannade på den dosen k flera veckor innan jag successivt ökade. Nu tar jag ca 3 tsk och känner inget behov att öka - mår fint av det. Håll ut och trappa ner lite om deg blir för jobbigt, det är mitt tips.


    Okej, så pass lite som ett halvt kryddmått alltså? Rekommendationer verkar vara ett helt kryddmått och sen öka med lika mycket varje vecka. Jag ser positiva effekter också och det är därför jag inte riktigt vill sluta, men just den aktiva magen är för jobbig att leva med. 
  • fadrens
    LittelG skrev 2018-12-13 20:02:41 följande:

    Ni trappar antagligen upp för snabbt. Jag började med MSM för fyra år sedan och mådde hiskeligt dåligt vissa stunder/dagar i början. Utrensningssymptom. Trappade ner till ett halvt kryddmått och stannade på den dosen k flera veckor innan jag successivt ökade. Nu tar jag ca 3 tsk och känner inget behov att öka - mår fint av det. Håll ut och trappa ner lite om deg blir för jobbigt, det är mitt tips.


    Okej, så pass lite som ett halvt kryddmått alltså? Rekommendationer verkar vara ett helt kryddmått och sen öka med lika mycket varje vecka. Jag ser positiva effekter också och det är därför jag inte riktigt vill sluta, men just den aktiva magen är för jobbig att leva med. 
  • LittelG

    Ja, man rekommenderar ibland en så pass liten dos som några korn i början. Ta det försiktigt och fint så kommer det där bli toppen! Åker ingenstans utan MSM - det är något jag behöver varje dag.

  • Pentra

    Jag drabbades också av vissa utrensningssymptom när jag började med MSM för knappt ett år sedan. Ett kryddmått om dagen är normalt att börja med. Håll ut ett par veckor till, med ett kryddmått om dagen, och se om symptomen försvinner. När jag ökade dosen för snabbt, och inte ville backa med intaget, så drabbades jag av huvudvärk och av graviditetsillamående-liknande symptom som höll i sig i över en hel månad innan de försvann. I sensomras behövde jag öka dosen än en gång, eftersom jag blev satt på ledpåfrestande arbetsuppgifter dagarna i ända; då svarade kroppen med 39-gradig feber, vilken sedan mattades av och försvann, och demna process tog tre veckor. Men, lederna läkte iaf än bättre under denna tid. Inte för att jag hade några problem innan, men med tiden har jag även märkt att min mage blivit än bättre av att äta MSM. Just nu så är jag uppe i ca 3 teskedar om dagen. Men, jag gör egna kapslar och tar det i kapselform, fördelat över dagen, ist för att blanda det i vätska, eftersom smaken blir betydande vid sådan dos. ... Lycka till! Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Problem med MSM-pulver