• sommarnatten

    Vaccinera sig mot influensa? gravid

    Hej! Planerar ni att vaccinera er mot influensa? eller har ni redan vaccinerat er mot influensa? Eller avstår ni?

    Berätta gärna hur ni valt att göra och varför! :)

    /funderare 

  • Svar på tråden Vaccinera sig mot influensa? gravid
  • närkommertrean

    Jag fick influensan när jag var gravid sist. Jag mådde så jävla dåligt under en lång tid! Hög feber, ont i varenda led och muskel i kroppen, sprängande huvudvärk och så ont i halsen att jag inte kunde svälja min egen saliv ens en gång. Har haft influensan även när jag inte varit gravid och det går inte ens att jämföra med hur dåligt jag mådde när jag var gravid. Det misstaget gör jag inte om igen!

  • Sams

    Jag är gravid och vaccinerade mig tidigare och fick inga biverkningar förutom lite ömt vid stickstället. Har även själv vaccinerat patienter (dock inga gravida) och alla tyckte att det var värt det trots att någon sa sig ha fått lite influensasymtom efteråt. Majoriteten märkte inget av vaccinet.
    Skulle du drabbas av influensa som gravid finns det en ökad risk för att du ska bli riktigt dålig beroende på hur långt gången du är. Det som är största problemet nu är nog att vaccinet är slut på många håll så även om du vill vaccinera dig så finns inte möjligheten.

  • Bebis201901

    Har vaccinerat mig. Kändes självklart efter att ha läst lite om det. Har haft influensan en gång för några år sen och så sjuk som jag var då, att tänka att det antagligen blir värre för att jag är gravid - eh nej tack aldrig.

    Fick inga biverkningar annat än lite öm i armen. Skulle aldrig våga inte ta det :)

  • Bebis201901
    milli79 skrev 2018-12-13 21:14:17 följande:

    Risken för missfall ökar 7,7 ggr. Jag har hört sååå många som blivit dåliga av vaccinet. Vad med min pappa på intensiven där en sköterska berättade att hon blev riktigt dålig efter hon tagit det. Det var 1a o enda ggn hon tog det.

    Min danslärare tog det också och hon blev sängliggande i drygt 1v med just influensa

    vaccin.me/2017/09/15/studie-okad-risk-for-missfall-pga-influensavaccin/


    Men det där handlar ju inte om influensavaccinet. Det står ju tydligt SVINinfluensavaccin. Det är ju inte samma sak :)
  • Pentra

    Jag hade avstått alla dagar i veckan! Det innebär en 43 % högre risk att barnet föds med autism om modern vaccinerar sig mot influensa under graviditeten. Även många andra risker ökar också för barnet. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Bebis201901
    Pentra skrev 2018-12-13 22:43:21 följande:

    Jag hade avstått alla dagar i veckan! Det innebär en 43 % högre risk att barnet föds med autism om modern vaccinerar sig mot influensa under graviditeten. Även många andra risker ökar också för barnet. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Nej tvärtom. Det innebär en exakt risk på 88,6% att barnet föds med autism om man inte vaccinerar sig. Ännu större risk om man får influensan som gravid och inte vaccinerat sig, 94,7% då.

    Så fantastiskt bra att kasta ur sig siffror bara så där :)
  • syntharen
    Bebis201901 skrev 2018-12-13 23:07:40 följande:

    Nej tvärtom. Det innebär en exakt risk på 88,6% att barnet föds med autism om man inte vaccinerar sig. Ännu större risk om man får influensan som gravid och inte vaccinerat sig, 94,7% då.

    Så fantastiskt bra att kasta ur sig siffror bara så där :)


    Bästa kommentaren!
  • syntharen

    Jag har vaccinerat mig för över en månad sedan, är nu i v 34. Det är väl lite sent att fundera på att vaccinera sig nu men bättre än inte alls antar jag. Jag vaccinerade mig även mot svininfluensan 2009 när jag var typ i v 10 med min äldsta son. Han föddes frisk och är idag en smart och helt normalfungerande 8,5 åring. Folk och barn som är friska borde alla vaccinera sig mot det som går för att skydda dom medmänniskor som av olika anledningar INTE KAN (inte samma som att inte vill) vaccinera sig, såsom cancersjuka mm.

  • Bunny on speed

    Jag har aldrig gjort det innan (och heller aldrig haft influensa), men i år tog jag den när vaccinet släpptes. Tillhör två riskgrupper.


    Bunnies, it must be bunnies!
Svar på tråden Vaccinera sig mot influensa? gravid