• Anonym (kan inte)

Kan inte vissla?

Detta är egentligen inget jag lider av men ibland slår det mig att jag inte kan vissla. Jag har aldrig kunnat det men det känns som att typ alla andra kan?  Hur mycket jag än försökt så går det inte. Mina syskon kan inte heller, min mamma sa att hennes mormor inte heller kunde, kan det vara ärftligt på något sätt? Mina syskon och gammelmormor är de enda jag vet inte kan, men annars har jag aldrig mött någon som inte kan, vad jag vet (är ju svårt att veta haha). 

Finns det fler här som aldrig kunnat vissla? Har ni möjligtvis en nära släkting som inte heller kan? Och ni som kan, lärde ni er eller kunde ni det bara från början?

• Svar på tråden Kan inte vissla?
  • Anonym (*)

Jag har dels kort överläpp, vilket gör det svårare att vissla, dels brydde jag mig inte om att försöka lära mig när jag var barn. Jag hade behövt mer övning än andra, men istället övade jag knappt alls. Jag kan få till en tyst liten väsande vissling om jag verkligen anstränger mig men inte mer än så. Vet inte om det finns fler i släkten.

• Anonym (June)

Jag kan inte heller vissla!! Vad jag vet så kan alla i min familj/släkt göra det så tror inte det på något vis är ärftligt i mitt fall. Kan inte heller spotta (när jag spottar så släpper jag liksom bara saliven där jag står, går inte att få iväg den liksom! Så vet inte om det är något fysiskt fel eller bara dålig muskelkontroll i munnen/tungan på något vis? Men som sagt, inget man lider av bara funderar på varför ibland!

• princessbubblegum

Jag kan inte riktigt vissla. Är idag nitton år och det var först två-tre år sen som jag började kunna få fram visselliknande ljud, men bara om jag anstränger mig jättemycket. Har bra kontroll på resten av ansiktsmusklerna men inte munnen tydligen.

• Pope Joan II

Jag har kunnat vissla tidigare i mitt liv. Aldrig på ett sätt som skulle imponera på någon men i alla fall ett fullt hörbart visslande, men den förmågan har jag inte längre. Jag blev jätteförvånad en dag för många år sedan nu när vi klev ur bilen och mitt yngsta barn pratade om någon melodi och jag skulle vissla den och det liksom inte fungerade längre. 

Efter det, inget. Inte minsta vissling. 

• honutannick

Är 34 och kan inte vissla, brukar inte direkt fråga men tror att all släkt och vänner kan

Svar på tråden Kan inte vissla?