• Fektit

    Fritöser inom Sveriges rättspsykiatri

    Mitt namn är: David Barsati. Jag är patient på den Rättspsykiatriska Regionkliniken i Sundsvall på avdelning 99.

    På den Rättspsykiatriska Regionkliniken i Sundsvall så är det absolut totalförbjudet för både personal och patienter att fritera mat. Är det här med att absolut totalförbjuda fritöser och fritering verkligen lagligt enligt svensk lag?

    Om det är lagligt enligt svensk lag att fritera mat på rättspsykiatrin så vill jag i så fall även veta hur jag ska kunna upprätthålla den svenska lagen. Det kanske är så att det är lagligt att fritera mat på rättspsykiatrin, men det är bara det att personalen inom rättspsykiatrin inte följer den svenska lagen, medvetet eller omedvetet. Ibland följer personalen inte lagen.

    Så därför ställer jag frågan: Om det är lagligt enligt svensk lag att fritera mat inom rättspsykiatrin, hur ska jag i så fall då göra så att den lagen upprätthålls? Vad kan någon annan människa göra för att denna eventuella lag ska upprätthållas, om lagen nu ens finns och existerar?

    Personalen på den Rättspsykiatriska Regionkliniken i Sundsvall på avdelning 99 säger att dom gör det här för att det är för farligt att fritera mat på grund av att vatten blandat med het olja exploderar och att det kan börja brinna eld.

    Jag känner att jag vill att det ska vara tillåtet att fritera mat på rättspsykiatrin och jag känner även att jag vill att det ska genomföras i praktiken och till kritan. Inte att det är lagligt utan att lagen upprätthålls. Bara för att det är lagligt att göra vissa saker så betyder inte det att det genomförs i praktiken eftersom att lagen inte alltid upprätthålls.

    Vad är lagligt enligt svensk lag i den här frågan? Vad kan man göra för att upprätthålla lagen i den här frågan om fritöser och att fritera mat? Hur vet man vad som är lagligt enligt svensk lag när det gäller fritöser och att fritera mat inom Sveriges rättspsykiatri?

    Vad tycker världen och Sverige i den här frågan? Vad tycker ni som läser det här i frågan om fritöser och att fritera mat inom Sveriges rättspsykiatri?
  • Svar på tråden Fritöser inom Sveriges rättspsykiatri
  • Fiona M

    Det finns ingen lag som säger att man SKA få fritera/få friterad mat, så du får ge dig.

  • Mandel

    Jag är kanske helt ute och simmar, men brukar man inte hamna inom rättspsyk av en liten anledning som oftast är att man gjort något dumt och olagligt och att man inte anses lämpad att avtjäna sitt straff inom den vanliga kriminalvården?

    Jag kanske fortsätter simma nu, men en riktig fritös med olja som man hettar upp känns ju inte som att det skulle vara en smart idé på ett ett ställe där de "boende" inte riktigt är kapabla att förstå rätt och fel och även verkar sakna lite konsekvenstänk.
    I mina ögon blir en fritös ett potentiellt vapen på en rättspsykiatrisk avdelning...

    Sedan är ju frågan om en fritös är en mänsklig rättighet eller ej. Med tanke på hur ohälsosamt det är så är det kanske bättre att man inte har dem alls någon stans...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Fritöser inom Sveriges rättspsykiatri