Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-12-14 13:59:49 följande:
Det behöver inte vara den enda anledningen för exakt alla. Jag vet inte om jag missuppfattar utropstecknen, men det känns som att du blev upprörd?
Menar du att det inte alls finns någon tabu kring missfall, utan det handlar enbart om smärtan precis efter det hänt?
Jag säger absolut inte att du har fel, men jag undrar om det ligger mer bakom än smärtan precis när det hänt. För det är trots allt ingen i min närhet som pratat om missfall ens år efter det hänt.
Jag tror precis som Citrontulo att det handlar om det jobbiga/ledsamma i att behöva berätta att det trots allt inte gått vägen om man berättat tidigt.
Jag vet inte om det finns tabu kring missfall, jag har i alla fall pratat öppet om missfall och vet flera kvinnor som berättat öppet att de fått ett eller flera missfall. Däremot tror jag att smärtan över ett missfall kan vara olika. Om man fått många missfall, sena missfall, inte kunnat gå en hel graviditet ut så är nog ett missfall mer smärtsamt än ifall man fått två barn, en graviditet slutar i ett tidigt missfall och strax därefter blir det en graviditet som går som den ska.
Om man fått ett missfall som inte var så smärtsamt eller känslomässigt jobbigt så finns det kanske inte heller nån anledning att prata om det. Om 15-20 graviditeter sluta i missfall, och de allra flesta innan vecka 12 så är det ju oerhört vanligt att få missfall under sina barnafödande år. Sett någon siffra på att 25% av alla kvinnor får ett eller flera missfall under sitt liv.
Varför tror du att de i din närhet inte pratar om missfallen de varit med om? Eller bara inte med dig?