• Guldpäron

    När är det OK att skaffa barn?

    Hej kära ni! 


    Jag vill så gärna ha era ärliga åsikter och råd om något som jag grubblar över nästan dagligen. 


    Jag har barnlängtan. Den är stor och jag önskar egentligen att jag redan hade min egen lilla bebis. Men, problemet är att jag precis fått ett nytt jobb som känns såå rätt.

    Jag är 27 år och skulle vilja bli gravid snart, men frågan är hur länge jag måste vänta för att inte riskera att inte riskera min provanställning? Och för att inte ge ett dåligt intryck på nya jobbet? 


    Jag börjar nya jobbet i februari och har en provanställning på 6 månader. 


    Ge mig era ärliga tankar. Hur länge skulle ni ha väntat med att starta bebisfabriken om du var i min sits? Vilken månad är det som tidigast "ok" att sätta igång att försöka?

    Vill tillägga att jag har lite rubbad menscykel och därför är jag orolig för att jag kommer ha svårt att bli gravid... Men "risken" finns ju alltid att jag blir gravid på första försöket. 

  • Svar på tråden När är det OK att skaffa barn?
  • cenchi

    Kolla med jobbet också om de betalar ut något extra vid föräldraledighet. Mitt jobb betalar ut lite extra om man jobbat där 1 år, ytterligare lite mer om man jobbat 2 år osv..

    En sån sak kanske kan hjälpa dig att avgöra också.

  • JennieLj

    Det är nog smart att vänta med att försöka tills provanställningen gått ut. Tänker att man vanligtvis är välidigt trött och kanske illamående i början av graviditeten och då kan det vara skönt att inte samtigt ha ett helt nytt jobb som man ska komma in i. Dessutom vet du ju inte hur din graviditet kommer att vara, du kanske är en av dem som mår jättedåligt och blir sjukskriven från start. Det är ju egentligen inte så lång tid att vänta även om jag vet hur det är att längta och vilja börja direkt.

    Själv fick jag barn för 4 månader sen. Berättade i vecka 12 och då hade min provanställning precis löpt ut. Barnet var inte riktigt planerat (men väldigt välkommet), annars hade jag nog valt att vänta lite längre. Det funkade dock bra för mig, men då hade jag turen att ha en väldigt bra graviditet.

Svar på tråden När är det OK att skaffa barn?