• Anonym (minestrone)

Är Gotland verkligen så dyrt?

Mina föräldrar har länge pratat om att vilja åka till Gotland innan de blir för gamla, men tycker att det verkar så dyrt att bo och äta där.

Jag har bara varit på Gotland på en klassresa så då fick man ingen uppfattning om den egentliga kostnaden. Vi var nog där två-tre nätter.

Kan dock tänka mig hellre att vara där en vecka i alla fall + transportdagar till och från Gotland.

Behöver ju nödvändigtvis inte bo mitt i Visby, där jag antar att det är snuskigt dyrt? Blir ju att ta bilen med sig.

Är det verkligen så dyrt som det verkar?

Jag jobbar tyvärr inte i Stockholm med fetinglön på 35000 så utgå inte från att vi är rika som troll, tack.

• Svar på tråden Är Gotland verkligen så dyrt?
  • mammatill6

Beror ju på hur du vill bo men hyra stuga en vecka är inte dyrare än nån annan stans. Äta på resturang innanför murarna ör snordyrt men i övrigt som vanligt. Har man stuga kan man ju handla själv. Båten är dyr men om man väljer att åka sent/tidigt blir det billigare

• Anonym (minestrone)
    mammatill6 skrev 2018-12-15 15:46:44 följande:

Beror ju på hur du vill bo men hyra stuga en vecka är inte dyrare än nån annan stans. Äta på resturang innanför murarna ör snordyrt men i övrigt som vanligt. Har man stuga kan man ju handla själv. Båten är dyr men om man väljer att åka sent/tidigt blir det billigare

Antar att det är billigare än att flyga eller åka bara båt och hyra bil. Men när du menar sent/tidigt, vad pratar vi om för tider då?

Vi har cirka 24 mils körväg härifrån, så ska man åka väldigt tidigt lär vi sova över i Nynäshamn eller åka bil mitt i natten... Kanske inte är värt det?

Har själv bara kommit så långt som till Kneipbyn och Lummelunda på cykel, hade varit intressant att se andra delar av ön givetvis.
  • Anonym (Går billigt)

Boka båt och boende redan nu så har ni chans på lite billigare boende. Vandrarhem brukar vara billigare. Ta med bilen så kan ni bo ocentralt. Ni kan gör billig mat själva eller äta ute. Priserna varierar med det finna mcdonalds i Visby och Max, det finns vanliga grillar och det finns dyra restauranger. Olearys finns också. Priserna på utemat varierar beroende på vart ni äter. Äter ni på lokala restauranger så räkna med lite dyrare då många bara har öppet över sommaren. De finns massa matbutiker, Ica, Willys, Coop osv något av det i på de flesta större orterna som tex Hemse, Klintehamn osv. 

Det går att göra semester på Gotland "billigt". Försök ta en natt färja över, de är billigare och ni kan ta bilresan till Nynäshamn under dagen. Åk så ni får ett par timmar att tillbringa i hamnen i Nynäs, den är väldigt mysig att käka en glass i eller en lunch på rökeriet. 

Ett tips till kan vara att åka en lite oattraktivare vecka, tex veckan då alla skolor drar igång i augusti, det är fortfarande varmt ute då och Gotland går ned på lågsäsong då och det blir lite billigare med boende och så då.  Medeltidsveckan är den som är dyrast men kul att  vara där på, den brukar var i början av augusti om jag inte mins fel. 

• Anonym (N)

Tycker du att 35k är en fetinglön? Intressant.

Men ja Gotland är dyrt, (även för en stockholmare med fetinglön på 35) hade gett som råd att campa men dina föräldrar kanske är lite gamla för det? Annars hyra en campingstuga och ta sig runt med bil. Det är Visby som är dyrt. Men det finns absolut olika alternativ. Kan man laga lite egen mat så sparar man.

• Fiona M

Åk andra tider än högsäsong (juni-mitten av augusti). "Alla" åker på sommaren, så då är alla priser upptrissade. Kolla maj eller slutet på augusti.

• oshark

September på Gotland är jättemysigt och då är det inte så dyrt. Båten kan vara dyr men bokar man i tid är det ok. Ta med sig bilen blir ju lite dyrare men är lätt värt det, det är absolut värt att åka runt på Gotland.

• Gabriella2440

Det är båten som är dyr . Att ta med bilen över. Att hyra stuga där är inte dyrare än att hyra någon annanstans

• Anonym (Praktisk)

Bara checkade 10-17 juni på booking.com

Billigaste rummet för 2 en vecka kostar 2000.

Istället för restaurant tar man en engångsgrill.

Inte behöver det bli dyrt ?

• Anonym (minestrone)

Saken är ju den att jag inte vet när semestern klickar in. Brukar alltid bli bråk om det på jobbet. Förvisso kör vi med varannat år så jag kommer troligen, men inte säkert, få min i juli-aug. Men de har flyttat på folk och gett semesterbesked väldigt tätt inpå semestrarnas början, men då har det varit kris med vikarietillgång som orsakat.

Jag tror vi bodde i Gustavsvik campingen med skolan, och det ligger ju utanför Visby vad jag vet. Å andra sidan har jag hört att det dragit ner sig sedan dess, dyrt för trasiga stugor osv. Men det är bara vad jag hört.

En kollega på ett tidigare jobb pratade om att man kunde hyra nån lägenhet eller bo på nått lägenhetshotell eller liknande vilket skulle vara väldigt mycket billigare.

• Anonym (Gotlänsdska)
    mammatill6 skrev 2018-12-15 15:46:44 följande:

Jag bor på Gotland, i Visby.
    Restaurangerna i innerstaden är inte dyrare än andra, om man inte går till de "finaste". (Läs Rosengården, Lindgården och liknande.)

Det finns annars gott om billiga alternativ utanför murarna. Jag tipsar gärna.
  • Anonym (Gotlänsdska)
    Anonym (minestrone) skrev 2018-12-15 20:00:10 följande:

Saken är ju den att jag inte vet när semestern klickar in. Brukar alltid bli bråk om det på jobbet. Förvisso kör vi med varannat år så jag kommer troligen, men inte säkert, få min i juli-aug. Men de har flyttat på folk och gett semesterbesked väldigt tätt inpå semestrarnas början, men då har det varit kris med vikarietillgång som orsakat.

Jag tror vi bodde i Gustavsvik campingen med skolan, och det ligger ju utanför Visby vad jag vet. Å andra sidan har jag hört att det dragit ner sig sedan dess, dyrt för trasiga stugor osv. Men det är bara vad jag hört.

En kollega på ett tidigare jobb pratade om att man kunde hyra nån lägenhet eller bo på nått lägenhetshotell eller liknande vilket skulle vara väldigt mycket billigare.

Gustavsvik ligger ett par km utanför Visbys stadsgräns, en bit efter flygplatsen norrut. Platsen användes som flyktingförläggning under krisåren, är osäker på hur det ser ut efter det.
    Däremot användes också Kneippbyns anläggning till flyktingar men där vet jag att det har renoverats för miljonbelopp. Anläggningen blev väldigt förstörd på kort tid.
    Skulle däremot inte gynna Kneippbyns ägare som är ena jäkla girigbukar.

Det finns fina ställen att inkvartera sig på utanför stan också.
  • Anonym (Me)

Utanför Visby är det inte så dyrt.

• Anonym (minestrone)
    Anonym (Gotlänsdska) skrev 2018-12-15 20:13:42 följande:

Gustavsvik ligger ett par km utanför Visbys stadsgräns, en bit efter flygplatsen norrut. Platsen användes som flyktingförläggning under krisåren, är osäker på hur det ser ut efter det.

Däremot användes också Kneippbyns anläggning till flyktingar men där vet jag att det har renoverats för miljonbelopp. Anläggningen blev väldigt förstörd på kort tid.

Skulle däremot inte gynna Kneippbyns ägare som är ena jäkla girigbukar.

Det finns fina ställen att inkvartera sig på utanför stan också.

Jag har tyvärr inga goda minnen av Kneippbyn. En klasskompis som stod i kön till nån Go-kart de hade där blev utslängd mitt under pågående race. Han hade inte släppt förbi en två killar i ett kompisgäng i kön och de två andra kompisarna prejade honom av banan, men personalen tyckte att det var min klasskompis som var orsaken till problemen.

Nu vet jag inte om det är samma ägare nu som då och det var väl kanske ren otur och dåligt utbildad personal, vad vet jag, men jag är inte så sugen på att åka dit i vilket fall.

Kanske är därför som Gustavsvik ser ut som folk beskriver, slitet och sunkigt. Tyckte det låg fint till vid vattnet sådär. Vi åkte ju hem med båten efter lunch och havet var alldeles sådär solgnistrigt. Kändes som man var i Grekland eller nått.

Nu när jag tänker efter var det nog i Maj vi åkte (tveksamt att man åker på skolresa på sommaren).
  • Anonym (Utflyktskaninen)

Boende i Visby är dyrt och det kostar att ta med bilen, men man kan spara mycket på att att laga mat själv ibland om man hyr bostad med kök. Det är jättemysigt att äta ute i Visby, men det är också mysigt att göra i ordning en matsäck och åka till Fårö eller Högklint eller egentligen vartsom helst och njuta av naturen och friheten att äta precis när man vill. Varenda kaffe man dricker ur termos sparar en slant men det är ju inte av snålhet man gör utflykter utan för känslan att sitta på en öde strand med ryggen mot en varm rauk och se ut över havet medan man dricker. Har man sen både en kylväska med pastasallad, bröd, kall lättöl och en kaffekorg med kex med sej så kan man vara ute hela dagen och ha total frihet och eventuella kinkiga föräldrar, barn, allergiker och vegetarianer får precis vad de vill. Utflykter är det bästa jag vet, faktiskt.

• Anonym (Utflyktskaninen)

Tillägg, jag har både varit på Gotland som skolelev på Gustavsvik, som lusfattig student med tält o vandrarhem, som småbarnsfamilj med begränsad ekonomi i campingstuga och som två vuxna med god ekonomi i hus i innerstaden. Gotland är verkligen lika fint på alla vis.

• linani

Ja, det är dyrt att hyra boende och äta mat ute på Gotland. Men det är ju inte heller oöverkomligt, det är inte som att hyra en slott i Saint-Tropez.

Mitt bästa tips är att resa utanför säsongen. Om man inte är intresserad av sol och bad, så är ön precis lika vacker året om. Kalkvita klapperstensstränder gör sig fantastiskt mot ett mörkt hav i kallt decemberljus. Däremot så är det många restauranger och ställen som stänger om man kommer för långt bort från sommaren. Bara man satsar på typ, vecka 33, kan man få ner priset helt okej.

Vill man ändå åka på sommaren så skulle jag undvika Almedalsveckan, Stockholmsveckan och medeltidsveckan. Känns som att både priserna och trängseln peakar då.

Det finns många turistfällor på ön också. Alla åker till samma hyllade restauranger och caféer, och så sitter man där i ett småbarnskaos på Själsö bageri eller Sylvis döttrar med sin kanelbulle för 50 spänn. 

Fördelen med Gotland är att dess absolut största fördel, den underbara naturen, är helt gratis att besöka. 

• Anonym (minestrone)
    linani skrev 2018-12-16 15:40:28 följande:

Ja, det är dyrt att hyra boende och äta mat ute på Gotland. Men det är ju inte heller oöverkomligt, det är inte som att hyra en slott i Saint-Tropez.

Mitt bästa tips är att resa utanför säsongen. Om man inte är intresserad av sol och bad, så är ön precis lika vacker året om. Kalkvita klapperstensstränder gör sig fantastiskt mot ett mörkt hav i kallt decemberljus. Däremot så är det många restauranger och ställen som stänger om man kommer för långt bort från sommaren. Bara man satsar på typ, vecka 33, kan man få ner priset helt okej.

Vill man ändå åka på sommaren så skulle jag undvika Almedalsveckan, Stockholmsveckan och medeltidsveckan. Känns som att både priserna och trängseln peakar då.

Det finns många turistfällor på ön också. Alla åker till samma hyllade restauranger och caféer, och så sitter man där i ett småbarnskaos på Själsö bageri eller Sylvis döttrar med sin kanelbulle för 50 spänn. 

Fördelen med Gotland är att dess absolut största fördel, den underbara naturen, är helt gratis att besöka. 

Vill jag bada åker jag till badhuset, haha. Det var många år sedan jag doppade mig i havet norr om Spanien om man säger så. Jag doppade fötterna utanför Kalmar för något år sedan, det var allt.

Blir det en sån där sommar som i år så vet jag inte om jag är så sugen på att ens sitta och bila ner ändå.
Svar på tråden Är Gotland verkligen så dyrt?