• MiaFia80

Mat att bjuda på en fredag kväll

Hej,jag tänkte ha ca 10 pers hemma en fredag kväll. Dvs att jag inte har mkt tid efter jobbet till gästerna kommer. Jag söker tips på mat jag kan bjuda på som jag kan förbereda dagen innan. Huvudrätt och efterrätt. Tack tack

• Svar på tråden Mat att bjuda på en fredag kväll
  • Boppi

Nån god paj som du kan ha gjort i förväg och bara sätta in i ugnen så den blir varm! Och marängswiss till efterrätt, lättlagat och gott!

• Tinis 77

Någon jag tycker är väldigt gott och enkelt är:

Koka tex pastahjul lägg i botten på en eldfastform. Skär kassler i tunna skivor och lägg uppepå. Koka 2 dl grädde plus 2 dl mjölk. Tillsätt 1 burk Cambells champinjonsoppa. Salta, peppra och dragon. Häll detta över kasslern och pastan. Skär tomater och lägg uppepå. Strö riven ost. Enkelt och gott!!!!

Fruktsallad med punschgrädde.

• Lifeline

Nåt som e smidigt att förbereda är lassange. De lätt å göra mycke av de tycker jag + att de e så gott!!
    Efterrät kan man ju ha nån paj, tex hallon/blåbärs paj eller vanlig hederlig äppelpaj me vaniljsås!

Hoppas ni får kul iallafall!!

• Valborg

Här kommer recept på en jättelätt efterrätt o JÄTTEGOD!

Vit chokladmousse med fruktsalsa 8 port

Ingredienser

2dl vispgrädde
    200 g vit blockchoklad
    2 dl kesella

Fruktsalsa

1 mango
    2 nektariner eller persikor
    ½ dl mynta, hackade blad
    1 msk socker eller flytande honung
    200 g björnbär
    ( istället för mango, nektariner o persikor använde vi frysta hallon o blåbär)

Tillagning

Vispa grädden. Smält chokladen i vattenbad. Blanda den smälta chokladen med kesellan, rör ner grädden.
    Fördela smeten i 8 glas och ställ i kylen att stelna minst 2 timmar.
    Skala och kärna ur frukten och skär den i små tärningar.
    Blanda med mynta och socker (eller honung) och ställ i kylen.
    Skeda salsan över moussen strax före servering.

• Tinis 77

Ett annat tips med kasslern är att du lägger den i folie. Innan så pepprar du och strör massor av timjan eller vilka örter du vill ha. Paketera in. Sätt in i ugnen på ca 150 grader i en timme. Låt den ligga i foliet till dagen efter och dra in alla vätskor. Sedan när den ska serveras skär du kasslern i tunna skivor, kall. Ha tex potatisgratäng till. Väldigt gott med pickles att servera bredvid

• Ea30

taco paj
    brukar själv göra den dagen innan...supergod e den..hör av dig om du vill ha receptet

• MiaFia80

tack alla för bra svar...ska tänka över detta! Någon annan me tips??!

• Petra72

Supergott, superenkelt och görs med fördel kvällen innan!

Kycklinggryta med pressad potatis 4 pers

4 kycklingfiléer
    10-15 färska champinjoner
    2 burkar cremefraishe
    1 pkt provencalska örter
    ½ pkt basilika
    1 fetaost
    1 knippe persilja

Skär kycklingen i bitar och dela champinjonerna. Stek kycklingen och sen champinjonerna och lägg över i en gryta. Häll över creme fraishen och örterna.
    Strö över fetaost och persilja vid servering
    Servera med sallad och pressad potatis och ett gott bröd.

• MINI25

Gör en schysst köttgryta (med en massa vin, rosmarin, vitlök, chalottenlök). Blir godast om den får stå ett dygn dessutom..
    efterrätt? creme brulé? Kan också göras dagen innan..

Lycka till!

• Petra72

Glömde det viktigaste! Panna Cotta till dessert.
    Oxå jättegott, superenkelt och görs dagen innan.

• Karli

Varm smörgåstårta....mums den är sååå god!
    Hojta till om du vill ha recept
    Efterrätt;kladdkak med vispgrädde,enkelt och väldigt gott.

• Karli

VARM SMÖRGÅSTÅRTA C:A 9 PERS.
    UGNSTEMP:200* TID:20MIN.

2 paket bacon
    2 brk.champinjoner
    1 st. purjolök
    5 dl. creme fraiche
    2 pkt. hönökaka
    4 st. tomater
    skivad ost

Klipp eller skär bacon i småbitar. Stek baconen tillsammans med champinjonerna och låt de sedan svalna.
    Strimla purolöken.
    Blanda ihop bacon,champinjoner,purolök och creme fraiche i en bunke.
    (Salta och peppra.)
    Lägg två halvor av hönökakan mot varandra och fördela hälften av smeten ovanpå.
    Lägg två hönökakor ovanpå smeten och fördela restan av smeten och sen de två sista delarna av hönökakan igen.
    Skiva tomaterna och lägg dem ovanpå och skiva ost och lägg ovanpå tomaterna.
    Jag brukar även låta ost "hänga" ner från kanterna så det täcker hela tårtan och det hindrar smeten från att rinna.

Den här är verkligen uppskattad och jag brukar ofta få önskemål om denna till kalas o.s.v
    Lycka Till!!

/Anna

• prickelina

Detta receptet är jätte bra för man kan förbereda allt innan och bara hälla över grädden när man kommer hem och putta in i ugnen, så sköter det sig själv. Koka pasta till och en god sallad. Super gott! Hade det på mitt kalas till 15 pers och allt tyckte det var super!

Kyckling med parmaskinka och balsamsås

Ingredienser 4 port
    8 kycklinglårfiléer eller 4 kycklingfiléer, 500 g
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    2 tsk oregano
    4 stora eller 8 små skivor parmaskinka
    2 dl vispgrädde
    2 msk balsamvinäger
    1 msk konc kycklingfond
    2 pressade vitlöksklyftor

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Bryn den i smör i en stekpanna. Linda skinkskivorna runt kycklingen och lägg i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök. Häll det i formen. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Strö ev. över lite färsk oregano. Servera med frästa grönsaker.

? jag hade 1 kg kyckling innerfilé till 4 p och 3 dl grädde istället för mera sås!
    ? Tagiatelli var gott till!

• prickelina

Åhh det skulle vara efterätt oxå.
    Här är ett recept som är jätte enkelt men som ser ganska proffsigt ut! Jag gjorde dem till en 30 års fest i engångs champange glas

Hallonpannacotta

4 port

Ingredienser
    1/4 l hallon
    1/2 dl hallonsaft
    1/2 dl vatten
    1/2 dl Gelésocker Multi

100 g vit choklad
    3 dl grädde
    1 dl Gelésocker Multi

Lägg hallon i botten på 4 glas. Koka upp saft, vatten och Gelésocker Multi. Fördela saften över hallonen. Ställ i kylskåp för att stelna.

Lägg choklad, grädde och Gelésocker Multi i en kastrull och smält på svag värme. Låt därefter koka i 1/2 minut. Ställ åt sidan för att svalna.

Fördela därefter blandningen på hallongelén. Ställ i kylskåp till serveringen

• Flox

Pastasallad med något riktigt gott bröd till och sedan gino till efterrätt, eller kanske egengjord dajmglass (=vispa vaniljvisp, blanda i krossad dajm och så in i frysen, kan även varieras med nonstop eller polkagrisar om man gillar det bättre).

• Trynträ

Tortillas och tacos funkar alltid. Enkelt att göra iordning och alla gillar det.

Svar på tråden Mat att bjuda på en fredag kväll