Kaj linna fallet
Hej. Vad vet ni om kaj linna fallet?
Hej. Vad vet ni om kaj linna fallet?
Vad vill du veta? Mer exakt?
Vad vill du veta? Mer exakt?
Kaj Linna, som dömdes för ett rånmord i Kalamark utanför Piteå 2004, fick 18 miljoner i ersättning av staten i våras. Han bor numera på El Hierro, den västligaste av Kanarieöarna, och är nygift med sin spansklärare från fängelsetiden, Petra Wüllrich.
2004 utsattes bröderna Sune och Roger för ett våldsamt rån i Kalamark utanför Piteå. Sune hade legat bunden i två dagar när han hittades av hemtjänstpersonal ? och ute i ladugården låg Roger mördad. Slagen till döds med en träpåk.
Året därpå dömdes Kaj Linna till livstids fängelse för mord och grovt rån. Domen baserades till stor del på vittnet "Nils" uppgifter.
December 2016 beviljade Högsta domstolen Kaj Linnas resningsansökan ? den tredje i ordningen. Huvudskälet var att trovärdigheten hos vittnet "Nils" kraftigt ifrågasatts.
Den 30 maj, sista dagen av den nya rättegången, försatte Hovrätten för Övre Norrland Kaj Linna på fri fot i väntan på domen. Domen föll den 15 juni ? Linna frikändes.
Jag har läst om hans fall. Dock är jag väl förtrogen med hans familj. Bla syster Carita, som är psykiskt sjuk tyvärr. Och gjort allt för att rentvå han. Idag har dom ingen kontakt. Hon är bitter på det. Hon är Jehovas vittne och väldigt manipulativ och kontrollerande. Jag bröt med henne, då hon även gått in i min familj, för att påverka. Jag vet inget om kaj. Har enbart hört systerns historia...
Familjen är inte den ordentligaste men det har ingen betydelse för faktumet att han blev oskyldigt dömd eller skadeståndet han fick.
Jag har läst om hans fall. Dock är jag väl förtrogen med hans familj. Bla syster Carita, som är psykiskt sjuk tyvärr. Och gjort allt för att rentvå han. Idag har dom ingen kontakt. Hon är bitter på det. Hon är Jehovas vittne och väldigt manipulativ och kontrollerande. Jag bröt med henne, då hon även gått in i min familj, för att påverka. Jag vet inget om kaj. Har enbart hört systerns historia...
Har egentligen bara lyssnat på hans sommarprat.