• Anonym (Novis)

Hur förnyar man körkort nu?

Det är snart dags för ett nytt körkort och jag har frågor om det.

Får man en påminnelse på posten om förnyelse?

Hur länge innan körkortet går ut kommer påminnelsen? 1 månad eller 3 månader?

Skickar man in ett foto och skriver på en lapp bara som förr i tiden?

Måste man gå till en myndighet för att ansöka om nytt körkort och ta foto?

Undrar för att jag har för mig att jag hörde nånstans att man ska iväg till någon myndighet numera för fotografering och ansökan. Hur funkar det om det är så?

• Svar på tråden Hur förnyar man körkort nu?
  • BuoBä

Jag förnyade mitt för ca ett år sen och då fick man välja. Antingen fixa foto själv och skicka in på en lapp ELLER åka till Trafikverkets kontor och fixa det i deras automat. Min syster förnyade nyligen och det var samma för henne så det verkar inte ha ändrats.

Påminnelsen kom i god tid före, så lång att jag helt hann glömma bort det och ändå fixade det i sista minuten.

• Anonym (Novis)
    Anonym (Jonna) skrev 2018-12-16 17:25:51 följande:
    Har du hört talas om Google?

www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkor.../
    Aldrig hört om. Vad är det?
    BuoBä skrev 2018-12-16 17:28:35 följande:
    Jag förnyade mitt för ca ett år sen och då fick man välja. Antingen fixa foto själv och skicka in på en lapp ELLER åka till Trafikverkets kontor och fixa det i deras automat. Min syster förnyade nyligen och det var samma för henne så det verkar inte ha ändrats.

Påminnelsen kom i god tid före, så lång att jag helt hann glömma bort det och ändå fixade det i sista minuten. smile2.gif
    Tack för det! Skrattande Det verkar smidigast att fixa ett foto och skicka in själv med lappen. Minns du ungefär hur länge innan lappen kom? Snackar vi en eller tre månader? Hur länge tog det att få körkortet sen ungefär?

• BuoBä

2-3 månader gissar jag på.

Det tog mindre än en vecka att få körkortet från att jag postat lappen.

• Anonym (Novis)
    BuoBä skrev 2018-12-16 17:39:09 följande:
    2-3 månader gissar jag på.
    Det tog mindre än en vecka att få körkortet från att jag postat lappen.
    Tack, då vet jag vad jag har att förvänta mig och när ungefär.
  • rocker

Jag har nyss förnyat mitt körkort. Fick handlingarna i slutet av augusti och mitt kort gick ut den 20/11 i år. Jag tog foto i en maskin nere på stan,betalade fakturan som var med i brevet och klistrade foto på den andra lappen skrev under och skickade in i början av november. 4 dagar senare kunde jag hämta ut det nya kortet på Coop där jag bor där vi ska hämta paket. Gick snabbt och smärtfritt :)

• Anonym (Tänk)

Tänk om ts är lite äldre, så behöver ni inte komma med en massa dumma kommentarer "har du hört tals om Google", skärp dig!

• Anonym (Jonna)
    Anonym (Tänk) skrev 2018-12-16 18:15:50 följande:

Tänk om ts är lite äldre, så behöver ni inte komma med en massa dumma kommentarer "har du hört tals om Google", skärp dig!

Tror att det är ytterst få ?lite äldre? som inte vet vad Google ör med som är så tekniskt kompetent att man kan gå med i FL.
  • Anonym (Inte)
    Anonym (Novis) skrev 2018-12-16 17:35:28 följande:

Aldrig hört om. Vad är det?Tack för det! Det verkar smidigast att fixa ett foto och skicka in själv med lappen. Minns du ungefär hur länge innan lappen kom? Snackar vi en eller tre månader? Hur länge tog det att få körkortet sen ungefär?

Det där med eget foto är inte säkert det är smidigare, väldigt väldigt noga hur fotot är taget.

Åkte in på trafikverkets kontor och tog i deras automat, fick ta om de 3 gånger innan det blev godkänt. Jag tittade för högt o för lågt osv osv
Svar på tråden Hur förnyar man körkort nu?