• Anonym (TS)

Hur länge kan man ha en missed abortion utan att det uppmärksammas?

Min fråga är alltså ovanstående.

Om vi säger att fostret dör i vecka 9 t ex, kan man då gå runt till RUL i vecka 19-22 utan att det uppmärksammas? Om man själv inte alls tänkt på det.. Dvs man har tänkt att magen börjar synas snart osv.

Vad är vanligaste tiden?

Jag är i vecka 14. Var på tidigt UL i vecka 9, allt såg då bra ut. Men ska ha RUL först i slutet på januari och känner en oro. Tänk om fostret inte lever mer? Känns så otroligt länge tills RUL.

Hade inte alls de tankarna med första barnet. Vet inte varför, men där var vi inte ens på ett tidigt UL så där väntade jag glatt till vecka 20.

• Svar på tråden Hur länge kan man ha en missed abortion utan att det uppmärksammas?
  • GAndrea

Nu kommer jag säkert göra dig jätteorolig men en vän fick reda på vid RUL att fostret inte levde eller var större än v8. Så hon gick 10-12 veckor med missed abortion.

• Anonym (TS)
    GAndrea skrev 2018-12-16 21:07:20 följande:

Nu kommer jag säkert göra dig jätteorolig men en vän fick reda på vid RUL att fostret inte levde eller var större än v8. Så hon gick 10-12 veckor med missed abortion.

Oj, hur pass vanligt är detta egentligen?
  • Anonym (Sällan)

Har man sett hjärtat slå runt v.9-10 är missfallsrisken jättelåg-ca 2%. När jag gjorde VUL v.13 var risken nere i 0,5%. Vid MA har oftast fostren dött innan dess och kvinnan inte gjort VUL eller UL och då kan de tyvärr gå ända tills RUL. Det är dock mycket ovanligt. Här på vårt sjukhus har de inte ens ett fall per år sa dom när jag frågade.

• Anonym (TS)
    Anonym (Sällan) skrev 2018-12-16 21:35:58 följande:

Har man sett hjärtat slå runt v.9-10 är missfallsrisken jättelåg-ca 2%. När jag gjorde VUL v.13 var risken nere i 0,5%. Vid MA har oftast fostren dött innan dess och kvinnan inte gjort VUL eller UL och då kan de tyvärr gå ända tills RUL. Det är dock mycket ovanligt. Här på vårt sjukhus har de inte ens ett fall per år sa dom när jag frågade.

Ok, jaha. Det visste jag inte ens. Alltså att risken ändrades om man konstaterar en graviditet vid t ex vecka 9-10 med UL. Tack för infon!
  • Anonym (Sala)
    Anonym (Sällan) skrev 2018-12-16 21:35:58 följande:

Jag såg ett hjärta slå i v 7 och v 10 men 2 dagar efter sista ul hade hjärtat slutat att slå (upptäcktes på tredje ul i v 12 i samband med kub). Hade också hört att risken skulle vara väldig låg efter v 7, men av de jag nu har träffat i sjukvården så har jag fått uppfattningen att det inte är direkt ovanligt när det kommer till MA, att risken är fortsatt hög t.o.m v12.

Ts, om du är omföderska kanske du kommer känna fosterrörelser innan rul? Och så länge allt känns bra och du känner dig gravid så är det säkert bra, det är det ju i de allra flesta fall trots allt :)
  • Anonym (Sällan)
    Anonym (Sala) skrev 2018-12-17 07:18:51 följande:
    Jag såg ett hjärta slå i v 7 och v 10 men 2 dagar efter sista ul hade hjärtat slutat att slå (upptäcktes på tredje ul i v 12 i samband med kub). Hade också hört att risken skulle vara väldig låg efter v 7, men av de jag nu har träffat i sjukvården så har jag fått uppfattningen att det inte är direkt ovanligt när det kommer till MA, att risken är fortsatt hög t.o.m v12.

Ts, om du är omföderska kanske du kommer känna fosterrörelser innan rul? Och så länge allt känns bra och du känner dig gravid så är det säkert bra, det är det ju i de allra flesta fall trots allt :)
    Nej, risken är inte fortsatt hög, den är jättelåg om man sett hjärtat slå. Men m.f kan man ju få ändå, nån "måste" ju drabbas tyvärr. Det händer inget magiskt vid v.12 som gör att risken minskar drastiskt. Risken minskar för varje vecka som går och de allra flesta m.f har skett före v.12.
  • Anonym (eee)

Jag hade ett MA i v.13. De sa att fostret dött i v.9

En kompis fick ett MA i v.16

• Anonym (:()
    Anonym (Sala) skrev 2018-12-17 07:18:51 följande:

Ungefär samma sak hände mig, i v.7 slog hjärtat och allt såg ut som det skulle. 5 dagar senare konstaterades MA. Enligt min läkare är det en skröna som spridit sig att risken är väldigt liten om man sett hjärtat slå. Den är något mindre då att hjärtat aldrig börjar slå är en av sakerna som kan gå fel, men bara väldigt marginellt då det vanligaste är att tidiga missfall beror på kromosonfel och det inte hänger ihop med om hjärtat hinner börja slå innan missfallet eller inte. Däremot sker de flesta missfall som är på grund av kromosonrubbningar senast v.12, de kan dock vara MA och då märker man ju inte det ev. senare ä  v.12. Ser allt bra ut på KUB så är dock sannolikheten för att allt går bra stor. 
  • Anonym (Sala)
    Anonym (:() skrev 2018-12-17 16:28:35 följande:

Ungefär samma sak hände mig, i v.7 slog hjärtat och allt såg ut som det skulle. 5 dagar senare konstaterades MA. Enligt min läkare är det en skröna som spridit sig att risken är väldigt liten om man sett hjärtat slå. Den är något mindre då att hjärtat aldrig börjar slå är en av sakerna som kan gå fel, men bara väldigt marginellt då det vanligaste är att tidiga missfall beror på kromosonfel och det inte hänger ihop med om hjärtat hinner börja slå innan missfallet eller inte. Däremot sker de flesta missfall som är på grund av kromosonrubbningar senast v.12, de kan dock vara MA och då märker man ju inte det ev. senare ä  v.12. Ser allt bra ut på KUB så är dock sannolikheten för att allt går bra stor. 

Ganska precis vad de sa mig med. Man kan ju få MF även långt efter v 12 och det lät snarare som att det var det som drabbade ?bara? runt 2%.

Men som sagt ts, kom ihåg att de flesta graviditeter slutar lyckligt dock! :)
  • Beasmith86

Jag var på VUL i vecka 6 då var allt bra. Gjorde även KUB vecka 13 men sen hände något och i vecka 16 fick jag MA så bebisen hade dött i vecka 13 någon dag säkert efter KUB :/ de visste inte varför heller.

Men haft 3 normala graviditeter efter det. Men var super jobbigt för jag märkte ju ingenting. Alla symtom var kvar och magen växte till o med :/

Svar på tråden Hur länge kan man ha en missed abortion utan att det uppmärksammas?