• Anonym (Förvirrad)

    Hur gör man med vårdnaden?

    Behöver lite råd i allt detta... vi ska skiljas och han jobbar 12,5 timme varje dag. Då ska barnen bo hos mig på veckorna & honom varannan/varje helg?! Vilket är bäst? Ensam vårdnad eller gemensam? Tänker på barnen i första hand men även mig.

    Hur är bidraget från honom då? Har jag barnbidraget? Är alltid jag som köper kläder osv..

  • Svar på tråden Hur gör man med vårdnaden?
  • NKmamma

    Varför ska du ha ensam vårdnad för?
    Det ska mycket till för att få ensam vårdnad över huvud taget.
    Vad är det med ensam vårdnad som gör det lättare för barnen?
    Han har barnen varannan helg så enkelt är det.

  • Anonym (K)

    Om du ska söka ensam vårdnad eller ej beror mer på hur ert samarbete ser ut, och om han är tillgänglig på telefon eller mejl iaf.

    Du får barnbidragen och underhåll från pappan i första hand.

  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2018-12-17 00:03:54 följande:

    Behöver lite råd i allt detta... vi ska skiljas och han jobbar 12,5 timme varje dag. Då ska barnen bo hos mig på veckorna & honom varannan/varje helg?! Vilket är bäst? Ensam vårdnad eller gemensam? Tänker på barnen i första hand men även mig.

    Hur är bidraget från honom då? Har jag barnbidraget? Är alltid jag som köper kläder osv..


    Barn har rätt till en nära och god kontakt med båda sina föräldrar. Därför är det viktigt att båda föräldrarna är delaktiga i och ansvariga för barnets uppfostran och utveckling. Gemensam vårdnad främjar goda förhållanden mellan barn och föräldrar. Bestämmelserna om gemensam vårdnad har kommit till för att föräldrar ska kunna ta ett gemensamt ansvar för sitt barn oavsett om de bor tillsammans eller ej.

    Gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna har ansvar för att barnet får vad det behöver och har rätt till ? det vill säga båda föräldrarna är barnets vårdnadshavare. Gemensam vårdnad betyder att föräldrarna måste ha förmåga att kunna samarbeta i frågor som rör deras barn, det betyder inte att de alltid måste ha samma uppfattning men de måste kunna hantera sina delade meningar på ett sätt som inte drabbar barnet. Det betyder heller inte att barnet måste bo lika mycket hos båda sina föräldrar. Föräldrarna ska ? tillsammans med barnet ? gemensamt bestämma i viktigare frågor som rör barnet. När föräldrarna inte bor ihop ska de tillsammans besluta om båda eller en av dem ska vårda barnet och ha det boende hos sig. Om barnet bor hos en förälder ska föräldrarna tillsammans bestämma hur den andra föräldern ska träffa barnet

    Vad menas med vårdnadshavare? Att ha vårdnaden om ett barn ? dvs. att vara vårdnadshavare ? innebär att ha ansvaret för att barnet får den omvårdnad, trygghet, försörjning, utbildning och uppfostran som det har rätt till. Vårdnadshavare bestämmer i frågor som rör barnet men ju äldre och mognare barnet är desto större hänsyn måste vårdnadshavarna ta till barnets egna åsikter och önskemål. Om föräldrarna bor på skilda håll ska de båda se till att barnet har sådan kontakt med den andra föräldern som barnet behöver. Vanligen är vårdnadshavare också förmyndare för barnet, det vill säga företräder barnet i ekonomiska frågor. Endast vårdnadshavare har rätt till insyn i frågor som rör barnet.

    Att ha vården om ett barn innebär att leva med barnet, ge det närhet och kärlek, sköta om det när det gäller mat, kläder, tvättning, läxläsning och alla andra vardagsbestyr. En umgängesförälder kan t.ex. vårda barnet men behöver inte vara vårdnadshavare. Att ha vårdnaden betyder alltså inte detsamma som att vårda. För det mesta är det dock samma person/er som har vårdnaden om och som vårdar barnet. Men den som är vårdnadshavare kan överlåta vården åt någon annan.

    Källa: www.mfof.se/Documents/publikationer/gemensam-vardnad.pdf
  • Anonym (Förvirrad)
    NKmamma skrev 2018-12-17 00:15:49 följande:

    Varför ska du ha ensam vårdnad för?

    Det ska mycket till för att få ensam vårdnad över huvud taget.

    Vad är det med ensam vårdnad som gör det lättare för barnen?

    Han har barnen varannan helg så enkelt är det.


    Jag vet inte om han ska ha varannan helg. Han har aldrig vab, är bara jag, han har valt bort dom på vardagarna så jag funderade på rent ekonomiskt med.

    Sen kan han träffa dom när han vill ändå. Men han tar aldrig beslut eller hjälper till med barnen i övrigt. Är på helgen.

    Det är hans val....
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (K) skrev 2018-12-17 01:29:59 följande:

    Om du ska söka ensam vårdnad eller ej beror mer på hur ert samarbete ser ut, och om han är tillgänglig på telefon eller mejl iaf.

    Du får barnbidragen och underhåll från pappan i första hand.


    Även vid gemensam? Antar att man kan komma överrens om det?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-12-17 02:12:56 följande:

    Barn har rätt till en nära och god kontakt med båda sina föräldrar. Därför är det viktigt att båda föräldrarna är delaktiga i och ansvariga för barnets uppfostran och utveckling. Gemensam vårdnad främjar goda förhållanden mellan barn och föräldrar. Bestämmelserna om gemensam vårdnad har kommit till för att föräldrar ska kunna ta ett gemensamt ansvar för sitt barn oavsett om de bor tillsammans eller ej.

    Gemensam vårdnad innebär att båda föräldrarna har ansvar för att barnet får vad det behöver och har rätt till ? det vill säga båda föräldrarna är barnets vårdnadshavare. Gemensam vårdnad betyder att föräldrarna måste ha förmåga att kunna samarbeta i frågor som rör deras barn, det betyder inte att de alltid måste ha samma uppfattning men de måste kunna hantera sina delade meningar på ett sätt som inte drabbar barnet. Det betyder heller inte att barnet måste bo lika mycket hos båda sina föräldrar. Föräldrarna ska ? tillsammans med barnet ? gemensamt bestämma i viktigare frågor som rör barnet. När föräldrarna inte bor ihop ska de tillsammans besluta om båda eller en av dem ska vårda barnet och ha det boende hos sig. Om barnet bor hos en förälder ska föräldrarna tillsammans bestämma hur den andra föräldern ska träffa barnet

    Vad menas med vårdnadshavare? Att ha vårdnaden om ett barn ? dvs. att vara vårdnadshavare ? innebär att ha ansvaret för att barnet får den omvårdnad, trygghet, försörjning, utbildning och uppfostran som det har rätt till. Vårdnadshavare bestämmer i frågor som rör barnet men ju äldre och mognare barnet är desto större hänsyn måste vårdnadshavarna ta till barnets egna åsikter och önskemål. Om föräldrarna bor på skilda håll ska de båda se till att barnet har sådan kontakt med den andra föräldern som barnet behöver. Vanligen är vårdnadshavare också förmyndare för barnet, det vill säga företräder barnet i ekonomiska frågor. Endast vårdnadshavare har rätt till insyn i frågor som rör barnet.

    Att ha vården om ett barn innebär att leva med barnet, ge det närhet och kärlek, sköta om det när det gäller mat, kläder, tvättning, läxläsning och alla andra vardagsbestyr. En umgängesförälder kan t.ex. vårda barnet men behöver inte vara vårdnadshavare. Att ha vårdnaden betyder alltså inte detsamma som att vårda. För det mesta är det dock samma person/er som har vårdnaden om och som vårdar barnet. Men den som är vårdnadshavare kan överlåta vården åt någon annan.

    Källa: www.mfof.se/Documents/publikationer/gemensam-vardnad.pdf


    Jag gör ju allt nu sen några år tillbaka & han är delaktig på helgerna. Något han själv har valt. Tyvärr. Så han har allt det roliga...

    men ansvar som det står på gemensam - det finns inte..

    jag tänkte mer ekonomiskt & att jag alltid tar besluten, vabbar osv...

    sen kan han få träffa dom när han vill. Inget jag står emot.
  • fjanten

    Boendeföräldern får underhåll och barnbidrag, oavsett gemensam eller enskild vårdnad.

    Kommer han vara vettig vid samarbetet tror du?

  • Anonym (.)

    Hej!

    Tror du kanske har blandat ihop ensam vårdnad med boendeform. Du kan ha hela boendet men fortfarande gemensam vårdnad. Vårdnaden har med vem som har ansvar och får ta beslut om barnen. Tex vilken skola dom ska gå på, läkare osv. Om pappan inte har vårdnaden så får han inte vara med på utvecklingssamtal utan du sagt ok osv.. Man kan även ha växelvis boende och den ena bara har ensam vårdnad. Om ditt ex aldrig nekat skriva på papper ex pass, flytt av skola osv så kommer det bli svårt få igenom ensam vårdnad (och om han är samarbetsvillig så finns det ingwn mening ha det heller)

    Om du har hela boendet så ska han betala underhåll och du får barnbidraget. Det finns en uträkningsverktyg på fkassans hemsida där du lägger in barnets kostnader och era inkomster. Utifrån det får ni fram underhållet. Vet vissa som har varannan helg umgänce köper kläderna som dom har där men långt ifrån alla . Vi har ett barn varannan helg och här skickar mamman med kläderna för vi anser vi gjort vårt genom betala underhållsbidrag. Om hon hade börjat proppsa på vi ska stå för kläderna när han är här så hade vi börjat göra avdrag dom dagar han är här för att köpa kläder för..

  • Brumma

    En bra sak gällande vårdnad att tänka på är att två vårdnadshavare finns för att skydda barnen. Om du är ensam vårdnadshavare och det händer dig något finns ingen som kan ta beslut för barnen. Behöver barnen annat boende pga att du är med om en olycka så blir det en socutredning om var barnet ska bo. Det blir alltså inte automatiskt den andra föräldern OM ni inte har gemensam vårdnad.

    Umgänge och underhåll HAR INTE med vårdnad att göra :)

Svar på tråden Hur gör man med vårdnaden?