• sycamore

    Ansvar vv

    Hade en liten diskussion häromdagen ang ansvar för bonusbarn när de är hos sin andra bioförälder. Vi har varannan vecka med hans barn, mina bonusar, och mitt och vårt gemensamma barn har vi på heltid. Men ena bonusen har till och från svårt för det här med att gå till skolan och vill gärna gå hem tidigt osv. Jag är föräldraledig just nu med minsta så min egna hämtar jag ju när skolan slutar, men bonusen vill att jag ska hämta även de veckor hen är hos biomamman. Är det mitt ansvar att göra det? Biomamman jobbar vanliga tider så jag skulle då ha i princip alla barnen varje eftermiddag själv, varje vecka, fastän det är biomammans vecka. Jag vill ändå ha den lugna veckan som blir när bonusarna är hos mamman så jag kan fokusera lite mer på mig själv och den nyfödda, och mitt stora barn då.

  • Svar på tråden Ansvar vv
  • Anonym (Tea)

    Det är absolut inte, på något sätt, ditt ansvar.
    Släpp bara tanken och njut av friden.

  • Anonym (mmm)

    Det är aldrig ditt ansvar, du är inte vårdnadshavare.
    Däremot kan du så klart göra det om du vill det, det passar och ni alla vuxna inblandade är överens. Det är dock ingen som kan kräva detta av dig.

    Om detta barn har svårigheter med att gå till/från skolan måste man hjälpa det barnet, men det är inte nödvändigtvis du som ska göra det. Det kan dock bli konstigheter om man inte talar i klartext med barnet, om varför det barnet inte kan gå med hem till er när de andra barnen får det. Det är positivt att barnet tycker om att vara hos dig, det är ju inte i alla bonusfamiljer det fungerar så. Detta måste föräldrarna ta tag i, eller egentligen mamman eftersom detta handlar om hennes veckor. 

  • Anonym (A)

    Du har noll ansvar (och även noll rättigheter) för barnet, oavsett vecka. Det är inte ditt barn.

  • Anonym (Förälders ansvar)

    Nej det är alltid föräldrarnas ansvar såklart. Du har inget ansvar i detta. Självklart ska du ha egentid med dina egna barn när det andra barnet är hos sin mamma.

    Jag tänker att det är viktigt att föräldrarna är överens om hur de ska lösa allt kring barnet och att de är eniga och konsekventa om det gentemot barnet.

    Min exman och jag har gjort helt klart för våra barn att de inte får gå till den andra föräldern under den enes vecka bara för de vill, och vi tar alltid alla vabb på vår egen vecka. Sen kan vi hjälpa varandra med hämtning om det är nåt speciellt vi behöver göra men då är det bara mellan mig och barnens pappa, våra respektive sambos är helt utanför den sortens uppgörelser. Våra sambos är bara som en extra vuxen mot barnen-inte föräldraansvar.

  • Anonym (Kvinna37)

    Det jag funderar på är att föräldrarna missar den stora elefanten: varför vill ungen inte vara i skolan utan gå hem tidigare? Är det mobbning som pågår, har den tråkigt, är den bara bortskämd med att få gå tidigare? I övrigt har du fått utmärkta svar redan kring din fråga.

Svar på tråden Ansvar vv