• Anonym (:()
    Äldre 17 Dec 11:54
    1338 visningar
    15 svar
    15
    1338

    Positivt test efter MA + Cytotec

    P.g.a. konstaterat MA tog jag Cytotec för ganska exakt en vecka sedan. Det tog lång tid innan blödningen kom och det blev aldrig särskilt mycket, men ändå som vid en vanlig mens till slut och en lite större klump vid ett tillfälle.

    Jag har återbesök på onsdag för att kolla att allt är ute, har dock fått för mig att det inte är det och oroar mig för att behöva göra skrapning =/ Tog dessa tester idag och tror nu ännu mer på det, för hcg ska väl vara negativt så fort allt är ute? Har någon varit med om att det dröjer sig kvar? Teststrecket är ljusare nu än när det var som starkast, men ändå...

    Vet ej vad jag ville se med ägglossningstestet egentligen, men jag har aldrig sett ett sånt ha starkare streck än kontrollstrecket tidigare (bara lika). Vet någon varför det skulle kunna visa positivt i detta fall?

    Om man blir tvungen att göra skrapning, är det möjligt att få bli sövd?

  • Svar på tråden Positivt test efter MA + Cytotec
  • Äldre 17 Dec 12:02
    #1

    Gud nej. Man har positivt test i upp till 6 veckor efter ett missfall/förlossning.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 17 Dec 12:26
    #2

    Både ägglossningstest och graviditetstest kan ge positiva utfall.

    Min BF som jag hade när jag fick ta cytotec(också pga MA) sa att det är väldigt ovanligt att inte allt kommer ut.

    Jag hade lite rester kvar och fick då 2 st tabletter till men läkaren sa också att annars skulle de komma med nästa mens.

    Så tror inte du behöver vara så orolig.

  • Anonym (:() Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 13:26
    #3
    EpicNurse skrev 2018-12-17 12:02:26 följande:

    Gud nej. Man har positivt test i upp till 6 veckor efter ett missfall/förlossning.


    Tack för svar! Jag har sett flera skriva att de på återbesöket efter Cytotec bara fick göra ett extra känsligt graviditetstest (istället för VUL som ändå verkar vanligast) för att kolla att allt var ute. Det verkar ju konstigt i så fall :S Jag trodde att testen var positiva efter missfall just för att / om allt inte kommit ut?
  • Anonym (:() Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 13:28
    #4
    cococatchu skrev 2018-12-17 12:26:01 följande:

    Både ägglossningstest och graviditetstest kan ge positiva utfall.

    Min BF som jag hade när jag fick ta cytotec(också pga MA) sa att det är väldigt ovanligt att inte allt kommer ut.

    Jag hade lite rester kvar och fick då 2 st tabletter till men läkaren sa också att annars skulle de komma med nästa mens.

    Så tror inte du behöver vara så orolig.


    Skönt att höra att det är ovanligt! Det är ju bara skräckhistorierna man läser om oftast.. 
  • LFF
    Äldre 17 Dec 13:59
    #5

    Vid mitt första missfall fick jag gå och lämna blodprov för att kontrollera hcg-nivåerna i drygt två veckor varannan dag innan de hade gått ner så pass lågt att de inte misstänkte något knas (jag hade väldigt höga nivåer och man misstänkte ett tag både mola/druvbörd och utomkveds). Det fanns inte en rest kvar, de trodde först att jag ljugit om graviditeten (då jag rensat så bra på egen hand tydligen) tills de fick svaren från blodprovet när jag kom in till gynakuten. 

  • Anonym (J)
    Äldre 17 Dec 14:06
    #6

    Jag hade positiva tester nästan två månader efter. Men inga rester kvar.

  • Äldre 17 Dec 17:57
    #7
    Anonym (:() skrev 2018-12-17 13:26:35 följande:

    Tack för svar! Jag har sett flera skriva att de på återbesöket efter Cytotec bara fick göra ett extra känsligt graviditetstest (istället för VUL som ändå verkar vanligast) för att kolla att allt var ute. Det verkar ju konstigt i så fall :S Jag trodde att testen var positiva efter missfall just för att / om allt inte kommit ut?


    Nej det är inte så det funkar. Oftast har man dessutom kontrollen betydligt senare, vi har 4 veckor efter med gravtest hos barnmorska. Om man mäter hcg i blodprov så vill man bara se att det skunkar kraftigt, inte att det blir 0.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (:() Trådstartaren
    Äldre 17 Dec 23:09
    #8
    EpicNurse skrev 2018-12-17 17:57:33 följande:

    Nej det är inte så det funkar. Oftast har man dessutom kontrollen betydligt senare, vi har 4 veckor efter med gravtest hos barnmorska. Om man mäter hcg i blodprov så vill man bara se att det skunkar kraftigt, inte att det blir 0.


    Tack för info! Då låter det ju som att det skulle kunna vara som det ska då teststrecket är betydligt ljusare än när jag testade några veckor in i graviditeten :)
  • Äldre 17 Dec 23:46
    #9
    Anonym (:() skrev 2018-12-17 23:09:46 följande:

    Tack för info! Då låter det ju som att det skulle kunna vara som det ska då teststrecket är betydligt ljusare än när jag testade några veckor in i graviditeten :)


    Absolut! Låter inte konstigt alls!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 17 Dec 23:46
    #10

    För övrigt kan man ha rester trots negativt gravtest också, så man kan inte gå på det helt och hållet.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (:() Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 13:06
    #11

    Ni som skrivit att det är ovanligt att allt inte kommer ut, efter hur länge gäller det? Jag får konstatera att det inte hade gjort det efter 8 dagar för mig i alla fall då det idag börjat komma klumpar igen efter i princip inget blod de senaste dagarna =/

  • Anonym (J)
    Äldre 18 Dec 13:25
    #12
    Anonym (:() skrev 2018-12-18 13:06:12 följande:

    Ni som skrivit att det är ovanligt att allt inte kommer ut, efter hur länge gäller det? Jag får konstatera att det inte hade gjort det efter 8 dagar för mig i alla fall då det idag börjat komma klumpar igen efter i princip inget blod de senaste dagarna =/


    Så var det för mig också. Det är nog inget konstigt.
  • Anonym (:() Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 14:27
    #13

    Såklart ska jag som vanligt vara en av de få det inte går som det ska för Gråter I princip inget hade kommit ut så läkaren sa att skrapning definitivt blir nödvändigt, och om inte det vore nog så har de redan stängt operationsavdelningen över jul så jag fick tid för det först några veckor in i januari... Vet inte varför jag skriver det här egentligen, kan mest inte fokusera på något annat på jobbet just nu =/ 

  • Anonym (J)
    Äldre 19 Dec 16:03
    #14
    Anonym (:() skrev 2018-12-19 14:27:31 följande:

    Såklart ska jag som vanligt vara en av de få det inte går som det ska för  I princip inget hade kommit ut så läkaren sa att skrapning definitivt blir nödvändigt, och om inte det vore nog så har de redan stängt operationsavdelningen över jul så jag fick tid för det först några veckor in i januari... Vet inte varför jag skriver det här egentligen, kan mest inte fokusera på något annat på jobbet just nu =/ 


    Vad jobbigt! Kan du inte få en omgång cytotec till då? Så du inte behöver vänta så länge?

    Vid skrapning är man i regel sövd, så det behöver du inte oroa dig för!
  • Anonym (:() Trådstartaren
    Äldre 19 Dec 16:32
    #15
    Anonym (J) skrev 2018-12-19 16:03:53 följande:
    Vad jobbigt! Kan du inte få en omgång cytotec till då? Så du inte behöver vänta så länge?

    Vid skrapning är man i regel sövd, så det behöver du inte oroa dig för!
    Tack för att du skriver och kommer med tips! HjärtaLäkaren sa att de alltid söver, så det är jag faktiskt inte orolig för längre utan vill bara få dethär överstökat. Jag fick en omgång Cytotec till, men läkaren som gjorde VUL trodde att chansen att det ska hjälpa är liten. Tydligen är det en inte helt liten risk för infektion när man misslyckats med Cytotec och det ser ut som det gjorde för mig, tills man gjort skrapningen, så jag fick även instruktioner om att åka in till akuten direkt om jag skulle få feber eller något annat på en lång lista. Så nu har vi ställt in vår planerade julresa till mannens föräldrar som bor långt ute i skogen och jag lär sitta och oroa mig hela julledigheten, i bästa fall Gråter
Svar på tråden Positivt test efter MA + Cytotec