• Namnam

Hur äter ni LINSER???

Har tänkt att börja äta linser men vet inte hur man hanterar dom

Nu vill jag veta och få tips hur ni tillagar dom och vilken sort (färg) man äter till vad???

HIT ME

• Svar på tråden Hur äter ni LINSER???
  • Medusan

Jag föredrar röda, men det finns ju många andra färger och smaker med som är jättegoda. Jag använder ofta linser som subsitut för köttfärs, t.ex. när jag gär färssåses, biffar, veganska "köttbullar" osv. Jag brukar koka upp dem så att de börjar bli mosiga för att sen använda dem på samma sätt som jag använder köttfärs.

Brukar också göra jättegod linssoppa och även goda linssallader

• Jennie Brunflo

Röda är bra - de går snabbast att tillreda.

Recept på en linsgryta finns långt ner i min press.
    Den är kanongod!

• Flutterby

Jag är också novis, men har lagat jättegod soppa med röda linser. Hojta om du vill ha receptet.

• mejram

Röda linser - strö i en näve i köttfärssåsen och låt koka 10-15 min. Eller i tomatsoppa så blir det linssoppa. Eller i lasagne i stället för köttfärs. Dryga ut i princip vad som helst med röda linser.

De röda är minst och blir snabbt mjuka - kokar ofta sönder så de blir mosiga. Gröna och svarta håller formen bättre, men kräver lite längre koktid, men behöver inte blötläggas.

Koka olika sorters linser och blanda med lite olja och sötsur chilisås - blir en jättegod röra att ha till kött eller fisk.

Man kan även göra en vinägrett på hackad chalottenlök/rödlök, olja, citron och hackad persilja/andra örter och blanda med ljumma linser.

• Namnam

Tror att jag har hört att man kan ha linser iställetför ris, vilken färg kan det vara???
    Smakar dom mycke olika???

• Fille Fjonkan

Även jag föredrar röda linser framför gröna. Jag gillar den linssoppan det finns recept till på linspaketen (de där gula förpackningarna som har många bönor och gryn och sånt - kan aldrig komma ihåg vad olika märken heter ). Hur som helst är det en soppa med röda linser, potatis och purjolök. Jag gör gärna varianter på den med gul lök, curry, lite av varje som jag känner för.

Linsbiffar är också gott Min styvfar gillade dem också när han blev bjuden på dem, men han sa att de smakade "stekt ärtsoppa"

• Flutterby

Namnam: Okej, det är busenkelt: ca 6 portioner;
    6-8 potatisar, mjöliga
    4-5 morötter
    en purjolök
    1-2 gula lökar
    buljongtärningar
    1 burk kikärter
    1 burk röda linser
    1-1½ liter vatten

skär potatis, morötter, purjolök o lök, fräs dem i lite olja/margarin i en stor gryta.
    Häll på vattnet o lägg i buljongtärningar.
    Koka upp o låt puttra tills potatis o morötter är färdigkokta.
    Häll i ärter o linser, mixa sedan med mixerstav eller i matberedare, smaka av med salt o peppar

Ta da!

• mejram

Alltså - ris och linser är väl inte riktigt samma sak. Visst kan man ha linser som tillbehör till ex en köttbit i stället för ris, men det varken smakar eller känns likadant. Linser är ju som bönor väldigt proteinrika och "ska" väl egentligen ses som ett alternativ till kött. Ris med linsgryta ex.

• Jennie Brunflo

Linser är inte ersättning för ris.

Linser är den proteinrika delen av kosten liksom kött, kyckling fisk mm.

Ris, pasta och potatis är kolhydrater.

Man KAN ju byta ut riset mot linser....men då blir det kaka på kaka...med två proteinrätter på tallriken.

• Morgaine

På Friggs gröna linser (paketet) finns en jättegod linspytt, jag brukar hotta upp den med lite vitlök och smula över lite fetaost till severingen...

Finns också ett recept på Indiska linser (av röda linser) med ris, naturell yoghurt och banan i "Schüks gröna" , tror jag... (Cathrine Shück, en kock)

Båda rätterna är supergoda....

• Namnam

Flutterby
    Jag gillar ditt recept men alla rekomenderade soppor.
    Man vill ju variera lite
    *kram*

Svar på tråden Hur äter ni LINSER???