• lookforit

    Hyresvärd, hemförsäkring

    Hej, jag vet ej om denna tråd ligger rätt, men jag undrar om det är någon som vet om ens hyresvärd kan få reda på om man har tecknat en hemförsäkring eller ej? 


    Tacksam för svar, 

  • Svar på tråden Hyresvärd, hemförsäkring
  • ThomasW

    Om det står i kontraktet att du måste ha hemförsäkring så kan han be dig visa den.
    Men tänk lite längre - om du orsakar en exempelvis vattenskada och inte kan betala så blir du utslängd. Kan vara typ diskmaskinen som krånglar.

  • ThomasW

    Om det står i kontraktet att du måste ha hemförsäkring så kan han be dig visa den.
    Men tänk lite längre - om du orsakar en exempelvis vattenskada och inte kan betala så blir du utslängd. Kan vara typ diskmaskinen som krånglar.

  • Anna60

    Nej, det kan han/hon inte. Det är ju ditt privata. Men har du inte hemförsäkring, och det börjar ex.vis brinna, så är du skyldig att med egna pengar återställa din lägenhet. En hemförsäkring gör att försäkringen går in och betalar. Det gäller samma om du får översvämning så golven förstörs. Du måste själv betala för iordningsställandet. Och den går det INTE att smita ifrån. Så du blir alltså i så fall skyldig massor av pengar till din hyresvärd. Kan du inte betala så är det kronofogden.

    En hemförsäkring är ett måste.

    I många hemförsäkringar finns också ett reseskydd för utlandsresor.

  • lookforit

    Jag har en hemförsäkring, undrade bara om han kan se vilket bolag jag har och om någon annan står med på min hemförsäkring. Men då vet jag, tack för era svar,

Svar på tråden Hyresvärd, hemförsäkring