• Anonym (Katten måste bort)

Min "snart exfrus" katt.

Hej.

Min fru har lämnat Sverige sedan ett år sedan ett år tillbaka. Chansen att hon kommer tillbaka är minimal, speciellt med tanke på att jag meddelade henne för några veckor sedan att jag vill skiljas och att jag närmsta tiden inte vill ha kontakt med henne.

När vi träffades skaffade hon en katt som hon under flera år låtit mig sköta allt med. Tror aldrig hon tömt en låda eller knappt gett henne mat. Periodvis så har katten trots ren låda pissat hejvilt i lägenheten. Jag hade förhoppning att hon slutat men nu efter ett år har hon satt igång igen.

Som jag ser det är det en sanitär olägenhet.

Jag har även två små barn hemma och lägenheten ska renoveras för försäljning.

Kan jag överlåta katten till någon annan utan att göra mig skyldig till något lagbrott då katten gör vår hemvaro till ett helvete?

• Svar på tråden Min "snart exfrus" katt.
  • Anonym (.)

ja du kan överlåta katten till någon annan

• Pierott

Men innan du överlåter katten rekommenderar jag ett besök hos veterinären för att utesluta uvi. När det går såpass långt mellan gångerna som 1år brukar det oftast vara sjukdom.

• Anonym (Katten måste bort)

Ja, veterinärkoll kan nog vara en ide. Tror dock inte riktigt på det då hon hennes första fyra år gjorde snedsteg hela tiden. Det har gått ett antal soffor under åren...

Det är verkligen en fin katt och i sommarstugan där hon får gå ute har det aldrig hänt något, men situationen är ohållbar.

• Anonym (Praktisk)

Fråga barnen du har hemma, inte FL.

• zebrans

Innan du planerar att överlåta katten till någon annan finns det några saker du kan testa (om du är villig att fortsätta ha katten):
    1. Byta kattsand. Katten kan helt plötsligt få för sig att just den sanden inte duger.
    2. Testa feliway i ett eluttag. Hjälper till att öka tryggheten för katten. www.apotea.se/feliway-doftavgivare
    3. Veterinärbesök för att utesluta sjukdom. 

Hoppas det löser sig - på bästa sätt för både dig och katt!

• Minkoppte

Märklig stil att skaffa en katt och inte ta hand om den. Hur tänkte hon där?

Jag kan instämma med övriga, risken för sjukdom i urinvägarna (urinvägsinfektion, kristallbildning, FIC, vilket innebär ungefär stressutlöst infektion) finns vid den här typen av beteende. Det finns dock medicinsk hjälp.

Har de ont av något av ovanstående så kan lådan börja förknippas med smärta och de söker alternativa platser att gå på.

Katter kan även bete sig på det här sättet om de separerats för tidigt från sin mamma (lagkravet är minst 12 v innan den flyttar från mamman), om de känner sig stressade/otrygga (kan bero på mycket - för stökig/livlig närmiljö, får aldrig lugn och ro från andra husdjur/barn, nya möbler som luktar främmande, flytt, ny familjemedlem o.s.v.). Står kattlådan i en lugn vrå där katten kan uträtta sina behov i lugn och ro? Eller står den i exvis entréhallen där det rör sig männislor hela tiden?

Ibland väljer de en klädhög, sängen eller favoritplatsen i soffan. Det är platser som i kattens känsliga doftsinnesvärld luktar starkt av deras människa. Att kissa där kan i en del fall vara ett uttryck för att "blanda dofterna", d.v.s. blanda sin och människans doft = uttryck för sökande av trygghet, samhörighet.

Även sanden kan ha betydelse. En del katter är känsliga för parfymerad sand, andra för grovkornig sand som kan kännas vass mot tassarna.

Att lådan är ren och fräsch är förstås viktigt. Vem vill gå på en ospolad toalett liksom. Töm den helt och skälj den i varmt vatten ibland, men diska den inte med starka rengöringsmedel, i synnerhet citrondoftande medel som kan ha effekten att katten tycker det luktar illa och undviker att gå dit.

Är katten kastrerad? Det är inte helt ovanligt att kissande på fel ställen är koppladt till okastererad katt, oavsett kön. Kastration är alltid bra av flera skäl och detta är ett av dem.

Ett gott råd: byt inte hem åt katten utan att informera det nya hemmet om problematiken. Undersök och uteslut ffa förstboch främst sjukdom! Är det ev nya hemmet inte införstådda kan det drabba katten som ju faktiskt inte kan hjälpa att den gör det den gör. Det finns alltid en orsak, gäller bara att klura ut vilken och glöm det gamla påståendet att "de gör så för att protestera". Nej, det gör de inte, däremot är det ett uttryck för något men det är en myt att det skulle vara en "medveten protest".

Såg att någon nämnt feliway också. En väggadapter med refill som säljs på apotek och djuraffärer. Innehåller feromoner som katten relaterar till och har en lugnande effekt som bidrar till att katten lättare kopplar av. Bra i synnerhet för lättstressade individer (och deras stress syns inte alltid utanpå).

Hoppas du kan hjälpa katten med beteendeproblemet, nu har du några råd på vägen.

Svar på tråden Min "snart exfrus" katt.