• JudaaZ

Behöver hjälp och råd!

Ska göra världens längsta historia så kort jag kan!

Jag lämnade min sambo i Februari 2016 av många olika anledningar, bland annat misshandel, ibland framför vårt barn, inget ekonomiskt tänk, alkoholproblem and so on. Vårt gemensamma barn fick i dåläget bo kvar hos pappan då min akutlägenhet var allt annat än hälsosam miljö, halvt raserad kåk, mögelprydd lägenhet samt en pundarkvart. Jag valde istället att besöka barnet hemma hos pappan (så gott som varje kväll), som i sin tur gjorde allt för att försöka få tillbaka mig.

Redan två månader efter att jag flyttat ut, kom en orosanmälan in angående barnet, då h*n ska ha kommit "vanvårdad" till förskolan, kommit för sent, men även yttrat sig, och pratat mycket om att bli instängd i källaren, och att pappa utför mycket våld i hemmet.

Inledde senare en relation med ett nytt psyko, som i princip saboterade det som fanns kvar av mitt liv, tillsist fick han mig vräkt, och jag var bostadslös och såg ingen utväg, så jag flyttade med denna killen till hans hemland.

Väl där försökte jag in i det sista att fortfarande få ha kontakt med mitt barn, men pappan svarade sällan, eller mer aldrig.

Lyckades efter 7 månader fly, levande, ifrån det landet jag befann mig i, och kom tillbaka till Sverige. Efter det har jag jobbat på att försöka ha en normal kommunikation med pappan, vilket är likamed noll.
    Han har en ny tjej nu, men tenderar fortfarande att ha alkoholproblem då han går och smygsuper, gömmer undan flaskor, och skyller senare på att det är andra som ställt öl och spritflaskor i badrumsskåp, köksluckor, bakom soffan and you name it.

Efter att ha jobbat på att få en fungerande kontakt i ca tre månader så tröttnar jag och drar detta till familjerätten. 
    Mötena där fungerar någorlunda, och jag börjar bygga upp en bättre relation till mitt barn, sista mötet var i Maj, där pappan inte behagade att dyka upp, och efter detta har han inte svarat på ett enda samtal, sms eller meddelande över FB.

Vi har gemensam vårdnad, så teoretiskt sett, så hade jag bara kunnat åka dit raka vägen och hämtat mitt barn, men detta hade inte varit rättvist mot denne då h*n inte är med i vad som verkligen händer, och det sista jag vill är att h*n hamnar i kläm.

Hans nya tjej har tre barn sedan tidigare med två, eller tre olika män, pappan har byggt om hela huset för hennes barn (redan fräscha rum sedan innan), medan vårt gemensamma barn sitter i samma fördärv fortfarande (gamla 60tals textiltapeter och ett sönderslaget tak). Nu har de skaffat ytterligare ett barn, tillsammans, och ifrån ingenstans, så dimper ett brev ifrån kommunen in i min brevlåda där dessa två, Pappan och hans nuvarande, har gjort en anmälan gent emot vårt gemensamma barn, där h*n utsätter pappans nya tjejs barn för "fara" och ber om hjälp och stöd/kontaktfamilj och fan hans moster.
    Dom uppger i anmälan att jag ska ha flytt utomlands igen och numera är okontaktbar, trots att jag bott och jobbat här i Sverige sedan Juli 2017!
    Han har mitt telefonnummer, vilket han inte svarar på när jag ringer, han vet exakt vart jag bor, och jag vet att dessa lätt skulle anmäla mig för hemfridsbrott om jag oförberett hade satt min fot vid deras hem.

Nu dimper det även in obetalda fakturor i mitt namn angående barnomsorg (för låg avgift under 2016), trots att jag vart underhållsskyldig sedan mars 2016 (och ändå betalade omsorgen Jan-Nov 2016, underhållsskyldig & utan barnbidraget). Även barnbidraget har gått till pappan.
    Barnet har gått på förskolan enligt hans arbetstider and you name it. Men när jag jobbade med min folkbokföring så "fick inte han någon post i mitt namn"
    När jag jobbade på att bli av med bilar som var hans, som stod i mitt namn så fick han inte mina ägarbevis hem till sig trots att han gormade om att jag uppenbarligen fortfarande var folkbokförd där.
    Han tyckte att jag skulle fråga hans Mamma om hon höll på min post, då han inte ens är vuxen nog att hämta sin post själv så är det hans mamma som gör det åt honom.

Barnomsorgskontoret tyckte först att jag inte skulle betala någonting, då jag faktiskt inte ens bott där, men nu i dagsläget säger de att det inte är mycket att göra åt då jag stod som räkningsmottagare, och de kan inte heller dela upp fakturan på två, för oavsett om jag betalar hälften så kommer detta ändå förfölja mig tills dess att hela summan är betald.
    Vidare har jag ytterligare en faktura som gått vidare till inkasso, vilket avser December 2016 samt Januari & Februari 2017, denna är på G till kronofogden och har enbart i mitt namn landat där.

Anledningen till dessa två år gamla fakturor som dimper ner nu, är för att han såg till att jag blev helt utregistrerad ifrån Sverige i samma veva som jag var utomlands.
    Det har tagit mig drygt ett och ett halvt år att ens komma tillbaka in i systemet i Sverige, med en jäkla massa rännande på skattekontoret och avvikelser ifrån jobbet.

Inga påhopp nu, men jag behöver både hjälp och råd på hur fan jag ska gå tillväga för rätten till mitt barn först och främst, sedan hur fasen jag rentvår mig pappans misstag med obetalda grejer som faller i "vårdnadshavares" namn".

Som sagt, detta är så kortfattat som möjligt, 
    fråga på om ni undrar över någonting!

Svar på tråden Behöver hjälp och råd!