• Ma18

    Ingen ägglossning trots letrozol

    Hej på er!

    Jag och min sambo har försökt bli gravida i ungefär 1 1/2 år nu, sen i oktober får vi hjälp via fertilitetsmottagning. Jag har pcos, har egen ägglossning ibland men långt ifrån varje månad. I oktober åt jag första kuren med letrozol (enkeldos) och fick äl men blev inte gravid. Kur nr 2 fick två ägg att växa såg vi på vul, fick injektion för att underlätta äl och väntade sedan ivrigt men mensen kom aldrig. Efter nytt vul visade det sig att jag inte haft någon ägglossning denna gång, istället har det blivit en cysta på ca 30mm. Fick rådet att vänta och hoppas på att den försvinner av sig själv... är på cd 52 nu. Ska på återbesök om några veckor, om jag inte fått nån mens då skulle vi göra plan för fortsättningen.. det här blev ett långt inlägg, det har undrar är om nån varit med om nåt liknande och har nåt tips att komma med?

  • Svar på tråden Ingen ägglossning trots letrozol
  • Ebbaed90

    Hej!


    Jag och min man försöker också få barn. Slutade med nuvaring men fick aldrig någon mens och därav ingen ägglossning heller. Började ta Letrozol och har försökt aktivt i 3 månader. Efter första gången fick jag mens efter avslutad kur men efter de två senaste gångerna har jag inte fått mens. Den tredje gången var nu i december och just nu har mina bröst svullnat upp och bröstvårtorna ömmar. Skulle fått mens i förrgår men den har inte kommit. Tog därav ett graviditetstest igår med förhoppning om att jag var gravid. Detta visade dock negativt...men jag har aldrig känt dessa symptom tidigare. Känns ju rätt orimligt att testet skulle visa fel...

    Tänkte på det du skrev..om att du inte fick någon mens efter användning av letrozol. Kunde läkarna förklara varför? Är det någon annan som känner igen sig i det här?

  • Ma18
    Ebbaed90 skrev 2019-01-09 15:34:38 följande:

    Hej!

    Jag och min man försöker också få barn. Slutade med nuvaring men fick aldrig någon mens och därav ingen ägglossning heller. Började ta Letrozol och har försökt aktivt i 3 månader. Efter första gången fick jag mens efter avslutad kur men efter de två senaste gångerna har jag inte fått mens. Den tredje gången var nu i december och just nu har mina bröst svullnat upp och bröstvårtorna ömmar. Skulle fått mens i förrgår men den har inte kommit. Tog därav ett graviditetstest igår med förhoppning om att jag var gravid. Detta visade dock negativt...men jag har aldrig känt dessa symptom tidigare. Känns ju rätt orimligt att testet skulle visa fel...

    Tänkte på det du skrev..om att du inte fick någon mens efter användning av letrozol. Kunde läkarna förklara varför? Är det någon annan som känner igen sig i det här?


    Hej!

    Ta ett nytt test tycker jag, ibland tar det ju några dagar innan det visar nåt!

    Den förklaring jag fick var att det var för låg dos Letrozol så det räckte inte för att kroppen skulle fatta att den skulle ägglossa. Istället fortsatte en cysta att växa, men till slut sprack den (sjukt smärtsamt!) och några dagar senare kom mensen. Har nu ätit dubbel dos letrozol och hoppas på att det ska ta sig denna gång.
  • Ma18
    Ebbaed90 skrev 2019-01-09 15:34:38 följande:

    Hej!

    Jag och min man försöker också få barn. Slutade med nuvaring men fick aldrig någon mens och därav ingen ägglossning heller. Började ta Letrozol och har försökt aktivt i 3 månader. Efter första gången fick jag mens efter avslutad kur men efter de två senaste gångerna har jag inte fått mens. Den tredje gången var nu i december och just nu har mina bröst svullnat upp och bröstvårtorna ömmar. Skulle fått mens i förrgår men den har inte kommit. Tog därav ett graviditetstest igår med förhoppning om att jag var gravid. Detta visade dock negativt...men jag har aldrig känt dessa symptom tidigare. Känns ju rätt orimligt att testet skulle visa fel...

    Tänkte på det du skrev..om att du inte fick någon mens efter användning av letrozol. Kunde läkarna förklara varför? Är det någon annan som känner igen sig i det här?


    Hej!

    Ta ett nytt test tycker jag, ibland tar det ju några dagar innan det visar nåt!

    Den förklaring jag fick var att det var för låg dos Letrozol så det räckte inte för att kroppen skulle fatta att den skulle ägglossa. Istället fortsatte en cysta att växa, men till slut sprack den (sjukt smärtsamt!) och några dagar senare kom mensen. Har nu ätit dubbel dos letrozol och hoppas på att det ska ta sig denna gång.
  • UndrandeSökare
    Ma18 skrev 2019-01-12 22:05:53 följande:

    Hej!

    Ta ett nytt test tycker jag, ibland tar det ju några dagar innan det visar nåt!

    Den förklaring jag fick var att det var för låg dos Letrozol så det räckte inte för att kroppen skulle fatta att den skulle ägglossa. Istället fortsatte en cysta att växa, men till slut sprack den (sjukt smärtsamt!) och några dagar senare kom mensen. Har nu ätit dubbel dos letrozol och hoppas på att det ska ta sig denna gång.


    Hur har det gått?

    Om det inte heller skulle fungera med dubbel Letrozol, så har jag ett tips. Jag har läst att flera kvinnor fått både Letrozol och Ovitrelle. Det är en ägglossningsspruta som gör att äggen lossnar.

    Så fråga din gyn om det.
  • Ma18
    UndrandeSökare skrev 2019-01-28 09:32:38 följande:

    Hur har det gått?

    Om det inte heller skulle fungera med dubbel Letrozol, så har jag ett tips. Jag har läst att flera kvinnor fått både Letrozol och Ovitrelle. Det är en ägglossningsspruta som gör att äggen lossnar.

    Så fråga din gyn om det.


    Tack för tips, hade faktiskt ovitrelle också förra gången när det blev en cysta av det, så denna gång tyckte läkaren att jag skulle prova utan.. men dubbel dos gav ingen graviditet, mensen kom idag.. Ska ringa dit imorgon och fråga vad som blir nästa steg..
Svar på tråden Ingen ägglossning trots letrozol