• Anonym (?)

Hög vilopuls och skum i kroppen

Har känt mig skum sedan igår med huvudvärk, yrsel till och från, illamående, skakningar och trötthet. Mitt hjärta slår hårt emellanåt men jag har ingen ångest eller så.

Tog pulsen med min blodtrycksmätare och pulsmätare och har legat på pendlande mellan 100 - 110 i vilopuls under en timme nu när jag suttit still i soffan.

Brukar ligga lågt i puls, men kan det bara något farligt!

Är 26 år och normalt BMI, frisk i övrigt.

• Svar på tråden Hög vilopuls och skum i kroppen
  • Anonym (Sjuk)

Låter som en infektion i kroppen. Då får man hög puls. Extremt osannolikt att det skulle vara nåt farligt.

• Pentra

Låter även som panikångest. Men ring 1177 och prata med någon som är utbildad ifall det finns annat som kan orsaka dina symptom. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (?)

Tack, har dock ännu högre nu. 128 i puls och mitt blodtryck har gått upp från 112/70 till 133/90. Brukar annars ha lågt blodtryck. Har inte ansträngt mig idag alls..

• Anonym (Influensa)

Infektion i kroppen - virus el. dylikt som kroppen jobbar mot. Att du har högre puls nu beror på att du innerst inne är stressad och orolig över din puls. Oro och ångest leder till mera oro och ångest med högre puls. Drick en kopp thé och lägg dig tidigt ikväll, sömn hjälper kroppen att mota bort eländet.

God Jul förresten, krya på dig!

• 1234568
    Pentra skrev 2018-12-22 17:16:33 följande:

Låter även som panikångest. Men ring 1177 och prata med någon som är utbildad ifall det finns annat som kan orsaka dina symptom. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Men snälla du, nu måste du sluta ge felaktiga råd angående hälsa i var och varannan tråd. 

Det är knappast panikångest på det du beskriver. Framförallt om du inte själv känner dig ångestfull. Panikångest kommer som en blixt från klar himmel, ger mängder fysiska symptom. Men försvinner när attacken är över.

Har du feber? Eller andra infektionstecken? (hosta, ont i halsen, snuva?) Infektion är den vanligaste förklaringen. Men det krävs en ganska ordentlig infektion för att ge en såpass hög puls när du anors har låg puls,(lunginlammation, sepsis, njurar)
    Andra tänkbara orsaker: Lungemboli, något med hjärtat/aortan, inre blödning. Dock brukar alla dessa orsaker även ge ett lågt blodtryck i kombination med hög puls.

Jag tycker du behöver åka till akuten. E snabb påkommen hög puls som inte går ner, och symptomen du beskriver, det behövs ses över av en läkare omgående. Behöver inte vara allvarligt, men kan vara det.
  • 1234568
    Anonym (Influensa) skrev 2018-12-22 20:54:48 följande:

Infektion i kroppen - virus el. dylikt som kroppen jobbar mot. Att du har högre puls nu beror på att du innerst inne är stressad och orolig över din puls. Oro och ångest leder till mera oro och ångest med högre puls. Drick en kopp thé och lägg dig tidigt ikväll, sömn hjälper kroppen att mota bort eländet.

God Jul förresten, krya på dig!

Pulsen stiger inte såpass mycket av tex en banal förkylning. Rätt att pulsen stiger när vi insjuknar (redan någon dag innan). Men inte till 130. Kanske från 60-->70/80, men absolut inte så här mycket. Det ska vara en allvarligare infektion för den här storleken på stegringen, en infektion/virus som även ger hög feber. 

Återigen ts, dina andra symptom så tyder på något med huvudet eller magen. Man kan även få en stroke eller ett blödande magsår som ung. Så åk in och kolla upp dig. Även sepsis kan ge dessa symptom, oftast får man hög feber då. Men det finns fall som faktiskt inte får det, samma gäller lunginflammation.
  • Pentra
    1234568 skrev 2018-12-22 21:07:09 följande:
    Men snälla du, nu måste du sluta ge felaktiga råd angående hälsa i var och varannan tråd.  Det är knappast panikångest på det du beskriver. Framförallt om du inte själv känner dig ångestfull. Panikångest kommer som en blixt från klar himmel, ger mängder fysiska symptom. Men försvinner när attacken är över. Har du feber? Eller andra infektionstecken? (hosta, ont i halsen, snuva?) Infektion är den vanligaste förklaringen. Men det krävs en ganska ordentlig infektion för att ge en såpass hög puls när du anors har låg puls,(lunginlammation, sepsis, njurar) Andra tänkbara orsaker: Lungemboli, något med hjärtat/aortan, inre blödning. Dock brukar alla dessa orsaker även ge ett lågt blodtryck i kombination med hög puls. Jag tycker du behöver åka till akuten. E snabb påkommen hög puls som inte går ner, och symptomen du beskriver, det behövs ses över av en läkare omgående. Behöver inte vara allvarligt, men kan vara det.

Det var den diagnosen jag fick med just de symptomen som beskrivs i trådstarten. MEN, jag skrev även direkt efter att TS skall ringa 1177! Sedan när blev det ett felaktigt råd att ringa 1177?! Du måste väl vara mer än lovligt korkad som anser det vara ett dåligt/felaktigt råd att ringa utbildad personal?! ... /Pentra
  • Anonym (Mimmi)

Jag tror något ofarligt men att det är bra att kolla upp. Men om man är i din ålder och har blodtrycksmätare hemma så känns det som att det finns en bakomliggande oro/ångest hos dig.

• 1234568
    Pentra skrev 2018-12-22 21:15:59 följande:

Det var den diagnosen jag fick med just de symptomen som beskrivs i trådstarten. MEN, jag skrev även direkt efter att TS skall ringa 1177! Sedan när blev det ett felaktigt råd att ringa 1177?! Du måste väl vara mer än lovligt korkad som anser det vara ett dåligt/felaktigt råd att ringa utbildad personal?! ... /Pentra
    Det är möjligt. Men jag är ganska säker på att du har en depression eller någon ångestproblematik i bakgrunden också. Och som du också vet, så går en panikattack över. 

1177 kommer inte kunna avgöra via telefonen om ts har en panikattack eller en hjärtinfarkt. Det krävs en fysiologisk undersökning för det. Och symptomen Ts beskriver, och ännu mer hur hon beskriver det. Jag är utbildad, och jag säger att en panikattack är mycket osannolikt, och jag har jobbat inom psykiatrin.

Och hur jag kan bedöma det här? I dina inlägg så ser jag mycket försök till själv medicinering, eller finna någonting som kan få dig må lite bättre. Vitaminer och mineraler mm. Och den felaktiga informationen om tex vaccin så har du fått via internet. Och det säger mig att du söker mycket på sådant, och läser om kroppen en hel del. Och det gör man när man inte känner sig frisk. Jag tror du ännu tror det finns en fysiologisk orsak till ditt mående. Och du kan ha rätt. Mycket vet vi inte om kroppen. Som tex d-vitamin brist kan ju ge en del diffusa symptom och trötthet.( Så kan mycket annat också). Men det gör det ju bara om man verkligen har en brist. Anors är det inte det, utan någonting annat. 

Och jag är inte förvånad att du har haft panikattacker. Men som du vet så måste man utesluta annat innan man kan bekräfta det.
    Och dessa symptom som TS beskriver så kan vara EXTREMT allvarliga. Och därför ska man åka in akut. Så ska man även göra vid sin första panikattack, för det kan lika väl vara en hjärtinfarkt. Det vet man först efteråt, och följande gång är det lättare att veta vad som händer, och man behöver inte åka in.

Av TS år jag inte en känsla av att det finns en historia av psykiatrisk karaktär. Texten är kort och klar, hon är frisk för övrigt. Inte en lång utläggning om stressfaktorer i livet, mm. Och då är det mer troligt att det är fysiologiskt.
Svar på tråden Hög vilopuls och skum i kroppen