• nernu

    Hund arg på en ägare

    Har ett problem som eskalerat och som vi inte vet hur vi ska hantera. Har en hund som ibland får något slags utbrott på en av sina ägare. Den här ägaren går nästan alla promenader med hunden och ger hunden godis flera gånger om dagen. Hunden hoppar upp till honom och sitter i knät och kelar.

    Ibland får han någon form av utbrott. Han sänker huvud och tassar ner mot ägarens fot och skjuter upp rumpan i vädret. Han fryser helt i kroppen och efter en lite stund börjar han morra aggressivt. Ägaren brukar hantera det genom att stanna upp och stå helt stilla och någon annan i familjen kommer och lyfter upp hunden. Precis då brukar hunden försöka bita till på foten men hinner inte orsaka någon större skada. Först var det någon enstaka gång sedan har det blivit oftare. Vi upplever att det händer oftare i samband med stress när det är mycket folk och det är trångt men det händer också när det bara är familjen hemma. Efter bara en liten stund är han lugn och vän med ägaren igen.

    Vad är det som händer och hur ska man hantera det?

  • Svar på tråden Hund arg på en ägare
  • nernu
    Långbenopluto skrev 2018-12-23 15:11:59 följande:

    Låter verkligen inte normalt. 

    Hoppas ni får hjälp.


    Nej det tycker inte jag heller. Har hyfsad koll på hundar och kan läsa av det mesta men här kan jag omöjligt se ett mönster i beteendet och exakt varför det uppstår. Vet inte heller hur det ska hanteras eftersom jag inte tror på att det har med makt och dominans att göra.
  • nernu
    EmberEyes skrev 2018-12-23 21:30:39 följande:

    Hur ser svans, öron och ögon ut när hunden gör detta?


    Det är definitivt inte en lekinvit. Han blir riktigt rejält arg och attackerar till slut. Han blir spänd i kroppen och sänker huvudet och trycker liksom ner tassarna i marken och skjuter upp rumpan i vädret. Ser inte riktigt ögonen. Men idag när det har varit extra illa har jag sett tydligt på hans kroppsspråk innan att något är fel. Han spänner sig och tittar intensivt och rätt som det är far han fram till fötterna. Uppfattar dock inte att han hoppar uppåt alls utan det är riktat neråt.
  • Anonym (#BackaInte.)

    Strunta i Cesar och ta mitt råd istället.
    När hunden börjar utmana så ska han inte stanna upp som ett ängsligt byte. Nej, nej nej... dyk ner på backen direkt och tryck pannan mot käften på byrackan. Pressa honom bakåt mot dikeskanten. Låt honom bita tag i pannan om han vågar.. biter han så biter han. Låt honom sitta med gaddarna i pannbenet utan att reagera, fortsätt fösa honom bakåt  tills han släpper taget och ger sig. 

  • DeathByPickles

    Kan det vara någon typ av överslag? Att eventuell stress blir för stor och hunden inte själv vet var den ska lämpa av energin?


    Hur som helst är det här helt fel forum att ställa hundfrågor på, och internet generellt tokigt att vända sig till när man har problem med sin hund.
    Det hund och ägare behöver är en modern, utbildad beteendevetare/tränare som kan se och träffa både hund och ägare på plats. 


    Om du vill skriva vilken stad eller i alla fall län/landskap det handlar om kanske folk kan ge tips.
    Annars ta konakt med er lokala brukshundklubb och se om de har några rekommendationer. Bara försäkra sig om att eventuella tränare arbetar positivt och trevligt och på ett sätt som känns bra för både ägare och hund. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (#BackaInte.)
    DeathByPickles skrev 2018-12-23 23:45:29 följande:

     


    Det hund och ägare behöver är en modern, utbildad beteendevetare/tränare som kan se och träffa både hund och ägare på plats. 


     


    Ring mig TS.
  • nernu
    Anonym (#BackaInte.) skrev 2018-12-23 23:33:18 följande:

    Strunta i Cesar och ta mitt råd istället.

    När hunden börjar utmana så ska han inte stanna upp som ett ängsligt byte. Nej, nej nej... dyk ner på backen direkt och tryck pannan mot käften på byrackan. Pressa honom bakåt mot dikeskanten. Låt honom bita tag i pannan om han vågar.. biter han så biter han. Låt honom sitta med gaddarna i pannbenet utan att reagera, fortsätt fösa honom bakåt  tills han släpper taget och ger sig. 


    Skitbra ide hörru. Skulle inte tro det.
  • nernu
    DeathByPickles skrev 2018-12-23 23:45:29 följande:

    Kan det vara någon typ av överslag? Att eventuell stress blir för stor och hunden inte själv vet var den ska lämpa av energin?

    Hur som helst är det här helt fel forum att ställa hundfrågor på, och internet generellt tokigt att vända sig till när man har problem med sin hund.

    Det hund och ägare behöver är en modern, utbildad beteendevetare/tränare som kan se och träffa både hund och ägare på plats. 

    Om du vill skriva vilken stad eller i alla fall län/landskap det handlar om kanske folk kan ge tips.

    Annars ta konakt med er lokala brukshundklubb och se om de har några rekommendationer. Bara försäkra sig om att eventuella tränare arbetar positivt och trevligt och på ett sätt som känns bra för både ägare och hund. 


    Ja jag har ett par personer som jag ska prova med. Jag har ganska bra koll på hundar och hundvärlden annars så jag sorterar bort dåliga råd ganska fort. Det här är bara ett så konstigt och oberäkneligt beteende.
  • 10oktober

    Jag hade börjat med en veterinärundersökning för att se så att hunden inte har ont någon annanstans. Be också att få testa för borrelia då det kan ge de mest konstiga reaktionerna.

    Hittas ingenting så kontakta en utbildad hundpsykolog som får kolla igenom situationen. Håller med tidigare kommentar att detta forum inte är någon bra plats för hundråd...

    Till dess: är inte så säker att lyfta upp hunden är bästa lösningen. Går det att avleda istället, eller är hunden helt låst? Vad händer om ägaren slänger iväg ett par godisbitar eller någon leksak åt sidan?

Svar på tråden Hund arg på en ägare