• Kravattsmurfen

    5års trots

    Jag behöver tips. Vår dotter är 5 och har blivit en liten tonåring. Hon är såklart underbar men rätt ofta nu så är hon bra dryg också. Det händer grejer i kroppen jag fattar det och vi pratar om det också men när man vill att hon ska göra något inom 5min och inte 5timmar så är allt som funkar typ omvänd psykologi (ibland) eller hota med att t.ex. skänka hennes julklappar till grannungarna. Och som ni fattar är ju detta inget man vill hålla på med.

    Så är det nån som har några bra tips på hur man får ungen att lyssna? Eller är det bara att rida ut stormen?

    I övrigt en helt fantastiskt individ och hon är skötsam i affärer, dagis hos bekanta osv. Men i hemmet är det kaos.

  • Svar på tråden 5års trots
  • Anonym (Kvinna37)
    Kravattsmurfen skrev 2018-12-23 22:00:22 följande:

    Jag behöver tips. Vår dotter är 5 och har blivit en liten tonåring. Hon är såklart underbar men rätt ofta nu så är hon bra dryg också. Det händer grejer i kroppen jag fattar det och vi pratar om det också men när man vill att hon ska göra något inom 5min och inte 5timmar så är allt som funkar typ omvänd psykologi (ibland) eller hota med att t.ex. skänka hennes julklappar till grannungarna. Och som ni fattar är ju detta inget man vill hålla på med.

    Så är det nån som har några bra tips på hur man får ungen att lyssna? Eller är det bara att rida ut stormen?

    I övrigt en helt fantastiskt individ och hon är skötsam i affärer, dagis hos bekanta osv. Men i hemmet är det kaos.


    Jag hoppas att du överdriver när du säger att du hotar med att ge bort julklapparna? Så säger man absolut inte till ett barn! Ska du hota ska det 1) vara ett straff som motsvarar "brottet" och 2) du måste vara beredd att stå för det också.

    Som med alla barn i alla åldrar gäller exakt samma som tidigare: man är lugn och konsekvent i sitt beteende och vad man kräver av ett barn. Orsak och konsekvens är vid det här laget något barnet klart förstår och det finns nog en hel rad saker du kan ta till för att få barnet att agera snabbare, men du skulle väl inte fråga här om du förstod det själv antagligen.

    Exempelvis: barnet tillåts inte sitta och trula på med vad det än handlar om utan får till slut ultimatum, gå och städa ditt rum nu annars blir det ingen mer TV idag. Jag måste dock framhålla att positiv förstärkning alltid fungerar bäst, dvs BERÖM när hon gör rätt saker, och påpeka varför: vad bra att du städade undan direkt efter dig! Efter ett tag behöver man bara beröma lite då och då men behåller samma effekt. Låt henne känna sig duktig istället för att alltid bli skälld på, och se till att skapa tillfällen där hon kan göra något bra, och naturligtvis uppmärksamma när hon spontant gör bra saker.

    Något du absolut aldrig ska göra är att använda mutor för självklara saker, som att ställa undan disken efter maten, bädda sin säng, vad du nu tycker hon ska klara i sin ålder.
Svar på tråden 5års trots