• Anonym (Zolo)

Kan kärlek och fysisk attraktion växa fram över tid? Er erfarenhet?

Är skild och spenderar just nu en del tid med en man som är ?perfekt? från ett yttre perspektiv, han är skild, har barn i samma ålder, liknande fritidsintressen som mig, liknande grundvärderingar. Vi trivs i varandras sällskap. Vi är båda ganska ensamma då i princip alla våra vänner har respektive. Vi är båda runt 50.

Vi ses och gör då något praktiskt som kan vara knepigt att göra helt själv, typ såga ner ett träd eller fixa något hemma, eller så gör vi något lite kul förströelse som bio eller lite musik i stan och nån öl efter. Vi planerar att åka skidor och skridskor nu i vinter.

Han är fin och har en fin personlighet och så men jag känner inget sådär speciellt när vi ses. Vi kan kramas när vi ses, jag tycker om det men blir det för mycket backar jag undan.

Till saken hör att jag bara varit skild ett år. Jag vet egentligen inte om jag inte vågar låta honom komma närmare mentalt och fysiskt av rädsla för att bli sårad, att jag liksom inte vågar känna efter vad jag känner egentligen.

Om ni orkat läsa ända hit, kan man bli kär så småningom om man umgås mycket med någon? Att det växer fram sakta? Tiden lär utvisa tänker jag men vad är era erfarenheter?

• Svar på tråden Kan kärlek och fysisk attraktion växa fram över tid? Er erfarenhet?
  • Anonym (Njää)

Attraktion finns från början eller så finns den inte alls. Sånt är svårt att få att växa fram. Antingen är den där eller så inte.

Kärlek kan växa fram men det är inte säkert. Det krävs egentligen att det finns någon form av pirr från början.

Ni kanske bara är vänner helt enkelt?

Även om du inte är redo för något nytt än så brukar ändå kroppen reagera på närhet och attraktion.

• Tecum

Hos vissa personer kan det absolut växa fram, som för mig. Hur det är för dig kan bara du svara på. Har du en extrovert och spontan personlighet är det tveksamt.
    Men jag får intrycket att du värjer dig mot närhet och känslor, då är det inte lätt oavsett.

• Anonym (A)

Nej, varken attraktion eller kärlek har någonsin vuxit fram för mig utan för mim del så antingen finns det från början eller så finns det aldrig.

• Anonym (Emma)

För mig har attraktionen alltid funnits där från början eller inte alls. Fram tills jag träffade min (numera) man. Han var inte min typ överhuvudtaget, vi var bara vänner och hade fantastiskt roligt tillsammans. En dag insåg jag att han kanske var lite läcker ändå och sen byggdes det på. Tog hela tiden chansen att vara nära honom. Vi började ligga, det var absolut inte tänkt att leda till något mer...jag var inte intresserad av att blanda in känslor. Det gick inte så bra...en vacker dag insåg jag att jag var hopplöst förälskad och jag kunde inte se mitt liv utan honom. Som tur var så kände han likadant. Nu har vi varit tillsammans i 12 år och han får det fortfarande att pirra i magen på mig, är galet kär i honom. 

• Anonym (Zolo)
    Tecum skrev 2018-12-24 11:03:50 följande:

Hos vissa personer kan det absolut växa fram, som för mig. Hur det är för dig kan bara du svara på. Har du en extrovert och spontan personlighet är det tveksamt.

Men jag får intrycket att du värjer dig mot närhet och känslor, då är det inte lätt oavsett.

Hm, jag värjer mig nog mot närhet och fysisk kontakt, precis som du skriver. Jag gillar generellt inte att män kommer nära. Ställer sig någon för nära backar jag, alltså till exempel på jobbet. Vissa människor är ju mer fysiska än andra och lägger någon till exempel en hand på axeln eller på armen på mig så försöker jag dra mig undan.

Det kanske gör att jag värjer mig mot känslor också....
  • Anonym (Zolo)

Lyfter upp tråden igen.... träffar fortfarande mannen, det känns bra... men jag är extremt försiktig, jag känner själv hur jag backar så att säga mentalt om vi kommer nära, alltså jag menar inte bara fysiskt utan även om vi pratar om något mer privat...

Är rejält bränd från min gamla relation, ibland känner jag själv att jag så att säga stänger ner emotionellt - bättre fly än illa fäkta. Livet blir enklare om man inte känner något, typ.

Känner någon igen sig???

• TriC

För dig blir det nog inte mer än vänskapskänslor, så något förhållande är knappast aktuellt för er. Var dock medveten om att han sannolikt är intresserad av mer, så jag tycker att det är dags för dig att vara helt öppen och ärlig med att det bara är vänskap från din sida. Annars kan det vara lite "elakt" att låta honom gå och hoppas på mer.

• Anonym (Zolo)
    TriC skrev 2019-01-24 09:45:24 följande:

För dig blir det nog inte mer än vänskapskänslor, så något förhållande är knappast aktuellt för er. Var dock medveten om att han sannolikt är intresserad av mer, så jag tycker att det är dags för dig att vara helt öppen och ärlig med att det bara är vänskap från din sida. Annars kan det vara lite "elakt" att låta honom gå och hoppas på mer.

Jag vill absolut inte göra honom illa! Så snäll och fin man. Jag vill heller inte låta något gå mig ur händerna som skulle kunna bli något fint bara för att jag är för feg och rädd för att våga testa.

Öppen och ärlig, ja, det finns ingen annan väg framåt. Sen vet jag inte ens själv om jag vill ha mer än vänskap. Men jag får säga precis så, att jag inte vet, att jag är väldigt bränd, rädd att bli sårad, rädd att det blir fel.....

Men jag saknar honom när vi inte setts på ett tag.
  • Anonym (Tänkare)
    Anonym (Zolo) skrev 2019-01-24 10:01:31 följande:

Jag vill absolut inte göra honom illa! Så snäll och fin man. Jag vill heller inte låta något gå mig ur händerna som skulle kunna bli något fint bara för att jag är för feg och rädd för att våga testa.

Öppen och ärlig, ja, det finns ingen annan väg framåt. Sen vet jag inte ens själv om jag vill ha mer än vänskap. Men jag får säga precis så, att jag inte vet, att jag är väldigt bränd, rädd att bli sårad, rädd att det blir fel.....

Men jag saknar honom när vi inte setts på ett tag.

Man kan vara ganska blockerad känslomässigt om man är rädd och blivit bränd tidigare. Jag är expert på det. Ofta känner man väl dock om det finns attraktion där. Utan attraktion har jag svårt att tro att det kan leda till något mer, det är ju det som är skillnaden mot vän.

Efter ett längre förhållande dejtade jag en del. Och lärde mig hur det ska kännas "rätt". Jag märkte direkt av att jag ville vara nära och kyssa dem som attraherade mig, de som man inte kände så för fanns inget.

Så det var en man jag kände så för och jag resonerade väl lite som du, att vi gjord saker ihop osv men det sa ju inte PANG och så var jag blixtförälskad. Utan märkte att när jag var med honom ville jag typ bara kasta mig över honom, ville vara nära heeela tiden. Insåg att det där är ju känslor. Men är en tänkare så det blir mycket att jag resonerar mig fram och blir inte sådär "galen" när jag blir kär. Kan bara bli det om jag vet att jag inte kan få mannen, vilket troligtvis också är en försvarsmekanism..
  • smulpaj01

Nej jag vet direkt! Jag har också blivit rejält bränd och vid dessa tillfällen är jag singel länge innan jag ens är mottaglig för någons invit. Men även om jag är redo att träffa någon så har det aldrig hänt att kärlekskänslor har växt fram över tid. Omgående attraktion eller aldrig mer än vän.

• Anonym (man)
    Anonym (Zolo) skrev 2018-12-24 10:31:42 följande:

Är skild och spenderar just nu en del tid med en man som är ?perfekt? från ett yttre perspektiv, han är skild, har barn i samma ålder, liknande fritidsintressen som mig, liknande grundvärderingar. Vi trivs i varandras sällskap. Vi är båda ganska ensamma då i princip alla våra vänner har respektive. Vi är båda runt 50.

Vi ses och gör då något praktiskt som kan vara knepigt att göra helt själv, typ såga ner ett träd eller fixa något hemma, eller så gör vi något lite kul förströelse som bio eller lite musik i stan och nån öl efter. Vi planerar att åka skidor och skridskor nu i vinter.

Han är fin och har en fin personlighet och så men jag känner inget sådär speciellt när vi ses. Vi kan kramas när vi ses, jag tycker om det men blir det för mycket backar jag undan.

Till saken hör att jag bara varit skild ett år. Jag vet egentligen inte om jag inte vågar låta honom komma närmare mentalt och fysiskt av rädsla för att bli sårad, att jag liksom inte vågar känna efter vad jag känner egentligen.

Om ni orkat läsa ända hit, kan man bli kär så småningom om man umgås mycket med någon? Att det växer fram sakta? Tiden lär utvisa tänker jag men vad är era erfarenheter?

Så du har skaffat dig en kompis och undrar om du kan få dig själv att blir kär och kåt på han? 

Kan kan det säkert, men jag tror att det är väldigt tveksamt, attraktion känner man ju oftast med en gång, det betyder inte att man genast måste dra av sig brallorna men oftast märker man på en gång om man tycker personen är attraktiv eller inte. Om du redan nu inte tycker han är attraktiv dvs någon du skulle vilja ha sex med så lär det nog inte komma med tiden heller.

Sen tycker jag man också måste fundera lite över vad man utsätter andra för. Om han är attraherad av dig men du inte är attraherad av honom så känns det lite fel att låta honom tro att du också är de så du i lugn och ro kan bestämma dig för om du kanske i framtiden kanske möjligen kan tänkas bli det. I så fall tycker jag det är schysstast att köra med öppna kort och säga som det är så får han själv ta ställning till  om han vill vänta eller ej.

Strax efter min skilsmässa blev jag väldigt kär i en kollega, hon var nog inte kär i mig, ville mest ha mig som vän men det fattade jag inte då utan trodde / hoppades att hon kände likadant, vi åt tex ofta lunch tillsammans och pratade om allt mellan himmel och jord. Jag försökte hela tiden komma henne närmare, men hon gled undan, vilket gjorde mig väldigt frustrerad. Sen gjorde hon något väldigt bra, hon förklarade klart och tydligt för mig att hon tyckte om mig som vän men inget mer än så. Självklart var det inte vad jag ville höra, men jag uppskattade hennes ärlighet och vi fortsatte vara vänner. Det är bättre att vara ärlig och säga som det är även om det kan kännas hårt än att leka med andras känslor eller inge falska förhoppningar.

I efterhand insåg jag att det bara var en tillfällig förälskelse pga att jag var i känslomässig obalans efter min skilsmässa som var väldigt jobbig och uppslitande vilket gjorde att jag stängde av alla känslor och bara fokuserade på det praktiska och barnen. Och när jag blev förälskad i min kollega så var det nog mest för att jag omedvetet saknade mänsklig värme, bekräftelse och sex. Och eftersom jag hade stängt av så kom allt på en gång och jag blev totalt överrumplad och agerade helt irrationellt. Vi hade inte alls passat som ett par, vi är väldigt olika, med väldigt olika intressen. Men jag tycker fortfarande om henne som en vän.
Svar på tråden Kan kärlek och fysisk attraktion växa fram över tid? Er erfarenhet?