• Zenon

Vad bör man undvika efter en lång relation tagit slut?

Efter en lång relation på 8 år och med ett barn på 4.5 år har vi nu gjort slut.
    Jag tänker att det bör finnas flera saker som man nu bör undvika för att må sämre.
    Vad har ni för tips på såna saker? Som kanske ni insätt att ni borde / har undvikit?
    Jag tänker att för min del kommer jag nog försöka undvika att lyssna på sorgsna låtar, kärleks ballader osv.
    Dela gärna med er av alla tips ni har :)

• Svar på tråden Vad bör man undvika efter en lång relation tagit slut?
  • Anonym (Pelle)

Beror väl på vem som tog initiativet till uppbrottet men fastna inte i dåligt samvete över andra partnern och ställ inte upp på saker bara för att döva samvetet. Typ sex

• Anonym (Skild)

Det är förstås individuellt men för egen del då, att undvika exet och allt som påminde om exet. Så funkar jag.

Minimera kontakt med ex. Lös så mycket som möjligt per mail, träffas inte, prata inte om ni inte måste. Håll kontakten kort och saklig och begränsad till det som är nödvändigt.

Bryt vardagsmiljön, ordna egen bostad om du inte redan gjort det.

Undvik miljöer och platser där ni har en gemensam historik.

Ta bort sånt som påminner om ex.

Drick inte alkohol.

Sen behöver man få vara ledsen. Det är en sorgeprocess man behöver ta sig igenom.

• Anonym (Pelle)

Att ligga runt är inte att rekommendera. Det kan lätt en ond cirkel av det och kan lätt spåra ur och bli oerhört desperat bekräftelsebehov.

• Anonym (Unni)

Tycker inte alls att man måste undvika alkohol, tvärtom kan den vara en skön avkoppling och vila.

• Anonym (A)
    Limajo skrev 2018-12-24 11:37:50 följande:
    Jag tycker man ska tillåta sig att må dåligt i en kris. Känslor är sällan farliga, att undvika saker man blir ledsen av leder lätt att att man trycker undan känslorna. Men de försvinner ju inte, de dröjer sig bara kvar längre. Att gråta ut till en film eller nån låt kan vara befriande.

Alkohol gör däremot ingen nytta alls.
    Håller med
Svar på tråden Vad bör man undvika efter en lång relation tagit slut?