• Ikka

Bilsemester i Europa

Vi är en familj bestående av min man, våra två pojkar 11 & 13 år och jag själv. Vi har funderat på att åka på bil semester i Europa nästa sommar för första gången, men jag har insett att bo på hotell är uteslutet för vår ekonomi... Det skulle kosta runt 1000 kr/natt och så mycket pengar har vi inte råd att lägga. Jag vet att det finns typ bed and breakfast i många olika länder, men var finner man dessa? Vilka länder/städer/orter rekomenderar ni oss att åka till? Är det något speciellt som vi ska tänka på?

Jag ska väl nämna att vi tänkt vara borta 2-3 veckor och att vi utgår ifrån Göteborg.

Ja, alla tips på en lyckad billig bilsemester tas tacksamt emot.

Obs! Vi är inte intresserade av att tälta!!

Ikka

• Svar på tråden Bilsemester i Europa
  • Ikka

Flyttar upp

Någon mera som kan tipsa lite mera konkret och inte bara länkar??

• Ikka

Gör ett nytt försök och flyttar uppåt igen!
    Någon måste väl ändå ha varit på bilsemester i Europa???

Ikka

• vivianne

När jag växte upp åkte vi på mycket bilsemestrar. Vi tältade under själva resan (ett sånt där stort familjetält kan ni säkert låna ihop) och hyrde sedan lägenhet en eller två veckor på slutmålet. Både camping och lägenhet tillåter ju viss egen matlagning som ju gör mycket för budgeten (restaurangmat till 4 pers går på en hel del). Jag minns det som jätteroliga semestrar och i den åldern som dina söner befinner sig i var det spännande att sätta upp tältet och leka med alla barn som finns på campingplatserna.

Detta trots att jag absolut inte ser mig som någon "campingmänniska" i övrigt

• Ikka

Det vi mera är ute efter är bed and breakfest, vi gillar inte och tälta. Dessutom får man ha med sig så himla mycket packning om man ska tälta....

Ikka

• citronisen

Åkte i somras - mitt tips är att åka i juni (före turistinvasionen). Det finns billiga B&B ÖVERALLT. Vi åkte via Amsterdam, ner genom frankrike, längs med hela franska rivieran, över till Italien, en bit ner i Italien och sedan hem via Österike och Berlin. Vi hade ingenting bokat men ALDRIG problem att hitta billigt, bra boende. Ett tips är att söka upp turistinformationen. De har listor över alla B&B med priser och info om lediga rum = superenkelt. De tar en liten avgift på ca 1 euro men det är det SÅÅÅ värt. Tips är: Cassis i Frankrike, Camogli i Italien samt Cinque Terre.

• Elisa69

Fôreslår ochså att om ni vill vara "ifred" så åk antingen i juni eller i början av juli, för att inte fastna i bilköer.
    Mitt tips är att antingen på vägen ner eller upp, ta motorvägen A75 (gratis för tillfället) som tar er igenom "le massif central" i Frankrike. Underbar region och vacker natur. Millau(Gorges du Tarn), Aveyron, Auvergne (bla Cantal).
    Sen i Frankrike är alternativen med boende rätt många.
    Om man vill vara på camping utan att tälta, så hyr fler och fler campingplatser ut villavagnar (fräsha med 2rok, wc och dush). Förutom i augusti, så kan man det vara riktigt billigt.
    Därefter kan ni via den franska organismen "Gîtes de France" hitta antingen B&B(Chambre d'hôte) eller hyra ett hus (gîte rural). Billigare lösningar än att bo på hotell.
    Om du vill så kan jag skicka dig en liten lista på några bra adresser.

tips på länkar:
    www.ot-gorgesdutarn.com/ (Gorges du Tarn)
    195.6.182.10/tradscrt/uk.htm (Auvergne)
    www.gites-de-france.fr/eng/index.htm (Gîtes de France)

Ps. jag håller med Citonisen om att Cassis - "les calanques" är underbart.

• Caffreys

Jag har varit på bilsemester och åkt tåg genom hela europa. Det är inget problem att hitta billigt boende på plats. Nackdelen är ifall man väljer att åka under högsäsong och åker till stora turistorter, då är i regel alla billiga pensionat och hotell bokade.

Bestämmer ni vilken rutt ni ska ta så kontakta respektive lands turisbyrå här i Sverige, dom kan bistå med broschyrer.

Sydtyskland är fint, Österike och Schweiz. Mitt favorit land är Italien, brukar vara mycket på "Italienska Rivieran".

• morotsland

Vi brukar åka på bilsemestrar i Europa på somrarna (fast vi är tältisar). Ni har bra luftkonditionering va? Det är guld värt. Södra Frankrike och norra Italien är supermysigt tycker jag, en bit söder efter gränsen finns ett område (i Italien alltså) som heter Cinque Terre som är ett otroligt vackert naturreservat med gamla byar i bergen, klarblått vatten med speciella fiskar etc (och inte så mkt turister). Det finns särskilda böcker för bilturister som är rätt bra att ha, med info om just B&B, bensinstationer, speciella regler etc.

• Zalåå

Hej!

Kan ni tänka er att bo i Villavagn eller ett uppställt tält (modell större) på
    en camping?
    Kika på dessa sidor:
    www.sembo.se/
    www.eurocamp.com

Vi har bokat via dem när vi har varit på bilsemester i Europa. Väldigt bra och prsivärda (de var de i alla fall för 5-6 år sedan).

Svar på tråden Bilsemester i Europa