Serotoin "SSRI", Dopamin, noradrenalin, "Voxra" ?
Jag och min sambo gjorde slut förra helgen efter 8år tillsammans och med barn på 4.5 år.
Jag har nu börjat äta tabletter för att må bättre och som en hjälp på traven, jag har läst flera olika artiklar om separation, osv osv.
Och det står lite olika, vissa menar att det är bra att höja dopamin, medans andra säger att det är bättre att höja serotoin.
Och mitt voxra som jag nu äter, verkar ju inte påverka serotoin något alls.
Så bör man då ta något för att öka just detta också?
Någon här som kör både och?
Funderar på om man skulle fixa något ssri också, tips i så fall på bra preparat med så få biverkningar som möjligt, och inga större ursättningssymptom?
VOXRA
FASS:
Voxra är ett receptbelagt läkemedel för att behandla din depression. Det anses ha en inverkan på kemiska substanser i hjärnan som kallas noradrenalin och dopamin, vilka är sammankopplade med depression.
1177:
Så här fungerar läkemedlet
Voxra ökar aktiviteten av signalsubstanserna noradrenalin och dopamin i hjärnan.
Signalsubstanser är ämnen som överför impulser mellan nervceller i hjärnan. Noradrenalin och dopamin är signalsubstanser som har samband med stämningsläget. När man är deprimerad kan hjärnans signalsubstanser vara i olag. Läkemedel som ökar aktiviteten av signalsubstanserna i hjärnan kan göra så att stämningsläget blir normalt igen och även ha effekt mot olika typer av ångest.
Det kan ta upp till några veckor innan du börjar må bättre. Den fortsatta förbättringen sker sedan gradvis, och det kan ta flera månader innan du är återställd.
SSRI. "SEROTOIN"
Läkemedelsverket:
SSRI-preparat är en grupp läkemedel som används mot depressioner. Förkortningen SSRI står för Serotonine Selective Reuptake Inhibitors (selektiva serotonin-återupptagshämmare). De verkar genom att öka halterna av signalsubstansen serotonin i hjärnan.