• Anonym (Ledsen)

Dumpad och ska separa

Hej.

Är mitt uppe i en separation.

Sonen är snart 1år och jag vet inte hur jag ska handskas med känslorna som är att jag ska dela på sonen då jag inte har vart ifrån honom mer än några timmar sedan han föddes.. Jag ska behöva samarbeta med mitt ex som sätter sig själv i första hand och som kan vara svår att kompromissa med då det är jag enligt honom som älskar att jävlas och är omständlig jämt när jag inte gör som han vill.

Hur gör man med sociala medier?

Hur gör man med svärföräldrar och övriga släkt på hans sida? Måste jag ha de på mina sociala medier? Inte så att jag är osams eller så med dem men känner att de är hans släkt och hans kontaktnät och inte mina.

• Svar på tråden Dumpad och ska separa
  • Anonym (eee)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-12-25 12:34:07 följande:

Hej.

Är mitt uppe i en separation.

Sonen är snart 1år och jag vet inte hur jag ska handskas med känslorna som är att jag ska dela på sonen då jag inte har vart ifrån honom mer än några timmar sedan han föddes.. Jag ska behöva samarbeta med mitt ex som sätter sig själv i första hand och som kan vara svår att kompromissa med då det är jag enligt honom som älskar att jävlas och är omständlig jämt när jag inte gör som han vill.

Hur gör man med sociala medier?

Hur gör man med svärföräldrar och övriga släkt på hans sida? Måste jag ha de på mina sociala medier? Inte så att jag är osams eller så med dem men känner att de är hans släkt och hans kontaktnät och inte mina.

Ett så litet barn brukar mest vara hos den förälder den är van vid, så se till att ni gör ett bra avtal om det, så inte det plötsligt ska vara 50/50 om inte barnet är vant sedan innan. Man brukar göra en successiv plan. Om ni inte klarar av det här på et bra sätt, se till att ta hjälp! Familjerätten tex. 

Vad menar du med sociala medier? Skit i sociala medier. Du bestämmer helt över vad och var du gör saker där. 
  • Anonym (Ledsen)

Sonen har varit mest med mig..

Exet lämnade mig en månad själv med sonen i juni för att åka och jobba i USA en månad då han fick möjligheten och åkte mer eller mindre utan att diskutera det tillsammans.

Vi har bott ihop sedan augusti förra året och sonen föddes i januari i år fram tills att han gjorde slut med mig i augusti och jag då bodde hemma med sonen hos min pappa från augusti till november då exet bad mig flytta hem igen då han tyckte vi skulle försöka igen men han störde sig på mig och jag har inte levt upp till hans förväntningar som han inte berättat för mig att han haft och stört sig på mig.

Försökt få honom till familjerätten tidigare men han vägrar gå på bokat möte med dem och han tänker inte gå så länge som han inte blir tvingad säger han. Fick inte heller något vidare stöd hos familjerätten. Jag försökte även få honom till familjerådgivning innan när det var svajigt men han vägrar hjälp utifrån.

Han har inte haft någon förståelse för att jag har haft det jobbigt utan tycker jag är lat och gör inget vettigt, hade havandeskapsförgiftning under slutet på graviditeten och det blev akut snitt och min mamma gick bort i cancer i maj och jag har fått en förlossnings depression av alla omständigheter..

Det här med sociala medier är mest för hur det är moraliskt, jag vet inte om det är så intressant att se vad dem gör i framtiden liksom..

• Anonym (Ledsen)

Och nu så ska han vara hemma med sonen från januari till april dessutom är ju tanken...

• Anonym (lökiu)

Har ni gemensam vårdnad? 

Ang varannan v, det är sällan lämpligt för en så liten. Bäst är om ni successivt ökar på umgänget. Att du flyttar ut och sonen är med pappa själv under pappans föräldraledighet är en dålig idé om det var vad han hade tänkt sig. 
     Ska han vara föräldraledig får ni bo ihop ett tag till så du är på jobbet dagtid men sonen har tryggheten med dig kvällstid. 

När ni går isär är det bäst om ni har tex byte var tredje dag. Alt att sonen bor mest med den han är van vid och så sover han med den andre föräldern en natt i v och tex lör-sön. 

Ex på schema för täta byten: (men sonen måste så klart vara redo)
    V1
    Sönd em/månd morgon till onsdag morgon hos mamma. 
    Ons em - fre morgon hos pappa
    Fre em . sön em/mån morgon hos mamma. 
    V2
    Sönd em/månd morgon till onsdag morgon hos pappa. 
    Ons em - fre morgon hos mamma.
    Fre em . sön em/mån morgon hos pappa. 

Då har ni lika mycket tid med sonen, men sonen slipper vara ifrån den andre föräldern så länge. 

• Anonym (Ledsen)

Vi har gemensam vårdnad.

Jag vet inte hur han tänkt att vi ska göra i fortsättningen han har inte velat ta upp något då det är jul och nyår snart men han vill att vi ska gå separata vägar i framtiden. Jag tycker det är jobbigt då jag inte bara kan släppa känslorna jag har för honom heller så som han påstår att han tappat känslorna för mig..

• Anonym (lökiu)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-12-25 20:18:32 följande:

Vi har gemensam vårdnad.

Jag vet inte hur han tänkt att vi ska göra i fortsättningen han har inte velat ta upp något då det är jul och nyår snart men han vill att vi ska gå separata vägar i framtiden. Jag tycker det är jobbigt då jag inte bara kan släppa känslorna jag har för honom heller så som han påstår att han tappat känslorna för mig..

Ok, ja då sitter du i en sämre sits än om du hade haft vårdnaden. 

Försök få till samtal om hur han vill ha umgänget framöver. Även om han ska vara föräldraledig så har du rätt till umgänge. 

Fundera på och gör ett förslag som du diskuterar med honom. Var saklig och fråga hur han har tänkt sig det hela.Be honom komma med ett eget förslag om han tycker ditt är dumt. 

Ordna tid för samtal hos familjerätten om du känner att det kan behövas. Även om han inte vill komma dit. Det ställer bara honom i dålig dager isf och du kan få diskutera umgängesplanerna med dem och ev få andra förslag som kan fungera. 
Svar på tråden Dumpad och ska separa