• jordgubben79

Kan han få igenom detta?

Min man och jag är snart skilda.Under en av våra diskussioner så drog han häromkvällen fram ett excelpapper.Där har han staplat upp alla utgifter.Bl.a ombyggnation av bostadsrätt, husförsäljning etc.Sedan har han specat upp vårt bröllop (vilket han sagt att han skulle stå för), hyror (jag studerade under ett halvår vilket betydde lägre inkomst för mig.Jag löser det, sa han), köpte en bil till mig (dyrare än vad jag tänkt och den skulle jag ha köpt själv inte han men han insisterade på att den skulle jag ha).Vi har inte skrivit något som blivit bevittnat om detta, alltså inget äktenskapsförord eller så.Så enligt hans uträkningar skulle jag vara skyldig honom 24 000kr.Har han möjlighet att kräva mig på kostnader i efterhand, som vi inte ens kommit överens om att dela på?Han tyckte att jag skulle titta igenom och godkänna.Så du inte drar in någon advokat sen, sa han. Har inte godkänt något.Skulle helst vilja ha kontakt med någon jurist som kunde tala om för mig vad jag har för rättigheter .Är så trött på att vara snäll och bli överkörd, har bara låtit mig hunsas runt alldeles för mycket under flera år och inte vågat stå upp för för mig själv.Är inte intresserad av pengar och har aldrig varit materialistiskt lagd men man har ju ändå rättigheter vid skilsmässa.

• Svar på tråden Kan han få igenom detta?
  • Anonym (mmm)

Givetvis ska du kontakta en jurist så att du inte blir lurad. Jag vet inte vad som är möjligt att få igenom och inte, men oavsett vad/hur så ska du nog ha hjälp av någon som kan branschen. 

• jordgubben79

Så som jag fattat så finns inget skrivet så kan sådana saker inte gälla.Skönt att höra att jag verkar fattat det rätt

• Anonym (T)

Men varför har han listat historiska utgifter i ett excelark? Det är sakernas nuvärde som är intressant samt era skulder. Bröllopet kan ha kostar 500kr eller 500.000kr det spelar ingen roll.

Ta reda på vad en bodelning innebär så du är påläst, då kan han inte köra över dig. Han har noll koll. Dra dig inte för att kontakta en jurist.

• jordgubben79

Vet inte.Tror han är bitter och arg.Han vill ha kontroll på allt och därför har han alltid bokfört allt

• Anonym (Inte jurist men)

Har ni inget påskrivet så ska allt ni har skaffat under er tid tillsammans (även som sambos) delas mellan er utifrån dagsvärdet. Så mitt råd är att ta hjälp av jurist på en gång så att du inte blir lurad, oavsett om du är intresserad av det materiella eller ej. Att han betalat för bil, bröllop etc spelar ingen som helst roll.

Se lite info om skilsmässa tex här: seb.se/privat/livet/skilsmassa/checklista-tips-att-tanka-pa-vid-en-separation

Visa även det för din blivande ex-man och säg att du går inte med på något förrän du pratat med jurist

• Anonym (T)
    jordgubben79 skrev 2018-12-25 19:37:23 följande:

Vet inte.Tror han är bitter och arg.Han vill ha kontroll på allt och därför har han alltid bokfört allt

Oavsett, juridiskt är han helt ute och cyklar. Skriv inte på något och gå inte med på något. Det är inte din soon to be ex-make som gör bodelningen och bestämmer att du ska ge honom 24.000kr. Han har verkligen ingen koll alls.
  • Anonym (Skild)
    jordgubben79 skrev 2018-12-25 20:36:45 följande:

Tack för alla svar!

Surfa in på www.skilsmässa.se

Där finns massor med info. Läs på om bodelning, Brytdag mm mm så att du har lite koll. Ta sen kontakt med en jurist. Ditt ex är helt ute och cyklar, så oproffsigt.
Svar på tråden Kan han få igenom detta?