Får lärare köra politisk propaganda?
När jag gick på gymnasiet för rätt många år sen nu var det dags för röstning om EU. Min klass hade en SO-lärare som var för EU medan min kompis hade en SO-lärare som var emot. Majoriteten av min klass röstade för medan majoriteten av hennes klass röstade emot. Helt klart påverkade läraren.
Än så länge har inte mina barn kommit upp i en ålder då man röstar men inför det senaste valet diskuterades det en del på högstadiet där min äldsta går och jag förstår att klassföreståndaren är anti-SD med tanke på att min tonåring är helt ointresserad politiskt och sen kommer med uttalanden som hen inte har koll på och som tydligen kommer från läraren. Får lärare syssla med propaganda egentligen? Maken och jag har hyggliga inkomster och skulle jag fråga tonåringen om hen tror på högre skatter så vi får mindre kvar till prylar/utlandsresor så skulle svaret på nej. Finns inga sympatier för att hjälpa mindre bemedlade där. Jag tänker mig att i skolan ska man gå igenom partiers idéer och diskutera inte driva egen propaganda som lärare.
Vad har ni för egna erfarenheter? Vad får lärare egentligen göra när det exvis gäller politiska frågor?