• Äldre 26 Dec 01:15
    351 visningar
    6 svar
    6
    351

    Treåring saknar utflyttat storasyskon

    Hej! Jag vill mest veta om någon vart i liknande situation, eller kanske har tips. Känner mig ensam med detta problem.

    Vi har två barn, en treåring och en sextonåring som just flyttat till en annan stad (och sin mamma) för att gå gymnasiet, efter att ha bott med oss på heltid i tre år (Dvs hela lillasysters liv) Lillasyster är extremt fäst vid storasyster och har tagit omställningen hårt, pratar mycket om sin saknad och är mycket ledsen och arg i flera dagar efter att storasyster varit här (stora är hos oss varannan helg, och var under tidigare år hos sin mamma varannan helg - Dvs stor omställning)

    Eftersom det är olika städer blir det inte att stora kommer på middag mellan besöken eller så, vilket vi ju annars verkligen önskat, både för lillas och vår skull.

    Känner mig handfallen i för situationen, mer än att det bara är att vänta på att lilla blir äldre och kommer över det typ. Nu är stora här över jul och lilla reagerar med stor extas men också enormt mycket arga utbrott och känslor, hon blir som förbytt (likadant efter helgerna stora varit här och åkt igen)

    Nån som har långt mellan barnen och känner igen sig? Tycker så synd om lilla.... men vill ju absolut inte tvinga stora att vara här varje helg och missa massa socialt med vänner osv i nya staden ! Det är ju naturligt att större barn flyttar, jag önskar bara (för allas skull) att vi kunde träffas oftare , men det är inte ett alternativ för stora att åka hit bara över kvälen då det är drygt 2 timmars resväg. ..

  • Svar på tråden Treåring saknar utflyttat storasyskon
  • Äldre 26 Dec 01:34
    #1

    Hur känner den stora?
    Kan det vara en lösning att köra skype/facetime/etc några dagar i veckan?

  • Äldre 26 Dec 01:40
    #2
    EmberEyes skrev 2018-12-26 01:34:31 följande:

    Hur känner den stora?

    Kan det vara en lösning att köra skype/facetime/etc några dagar i veckan?


    Tack!

    Stora längtar mycket efter lilla också, hörde av sig mycket i början framförallt, men det har minskat eftersom lilla oftast inte vill FaceTimea , blir mycket arg om vi föreslår att ringa storasyster eller om hon ringer. Övrig släkt pratar hon gärna med, så vi tror att det är för känsligt på nåt sätt. Det har iaf gjort att stora minskat sitt ringande, och även vi (vi vuxna pratar med stora såklar men lillasyster säger oftast våldsamt nej till att ens säga hej)
  • Äldre 26 Dec 01:42
    #3
    EmberEyes skrev 2018-12-26 01:34:31 följande:

    Hur känner den stora?

    Kan det vara en lösning att köra skype/facetime/etc några dagar i veckan?


    Det var en mycket bra påminnelse om hur vi tänkte oss det från början, tack för det! Ska försöka fortsätta ha rutin på det och inte ge upp.
  • Äldre 26 Dec 02:28
    #4

    Hej!

    Tyvärr inga bra tips, bara en tur-i-oturen som inte alls hjälper nu, men om det är något tröst, så kommer ju lilla i alla fall sannolikt inte att komma ihåg det här när hon blir äldre. Det är en omställning nu, och ni måste hitta nya sätt att hantera kommunikationen mellan syskonen, hitta någon slags rutin som funkar för lilla som har svårt att ta in konceptet två veckor, eller åtminstone tycker att det är en livstid långt emellan. Det låter för mig som att ses ibland just nu är väldigt emotionellt triggade, för att hon varit vän med något annat. Men hade stora i stället varit en älskad kusin som ni alltid hade träffat med flera veckor emellan hade det ju säkert inte varit ett problem. Så jag tror att det är som du säger, det kommer vara att ta tid, och ni får stötta lilla så gott ni kan i omställningen, utan att få stora att känna sig taskig, om inte annat eftersom stora sannolikt kommer att komma ihåg det här för resten av sitt liv.

    Lycka till!

  • Äldre 26 Dec 02:45
    #5

    Vet inte om det är en helt galen idé, men så små barn har väl ingen egentlig tidsuppfattning? Kanske ni kan testa att göra "adventskalender" eller kryssa i en stor och tydlig almanaka så det blir lite visuellt gripbart att nu har det gått tre dagar och det är åtta kvar innan storasyster kommer, eller nu har det gått tre dagar, imorgon ringer storasyster.

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 26 Dec 09:55
    #6

    Det blir ju en separationsångest och att hon inte kan veta när storasyster ska dyka upp nästa gång. Jag tror på förslaget ovan, någon slags tidsräkning som ett så litet barn förstår, så att hon fattar att storayster inte försvunnit. En almanacka för hela nästa år där ni fyller i så fort ni vet att stora ska komma hem + hur länge hon stannar. Fyll även i facetime och liknande för rätt vad det är kanske hon ändå vill prata den vägen. 

    Känslan är nog att hon aldrig ska komma tillbaka. När hon då gör det blir det sån stress/press för lilla, för hon vet inte hur länge det varar. Känslan av att det är bättre att inte träffas alls för då blir man inte så ledsen när hon måste gå. 

Svar på tråden Treåring saknar utflyttat storasyskon