• ballerinakakaoreo

    Upprepade missfall - Pravidel och förhöjt prolaktinhormon

    Detta är ett inlägg jag skapar för att upplysa er som har ett förhöjt prolaktinhormon och som behandlas med medicinen Pravidel. Framförallt till er som fått upprepade missfall och har förhöjt prolaktinhormon. 

    Lite bakgrund:

    Jag själv behandlas med Pravidel pga ett prolaktinvärde som ligger på 3700 (detta skall normalt ligga på max 500), med medicin ligger mitt normalvärde på ca 250. 

    En kväll glömde jag att ta min dagliga dos av Pravidel och morgonen efter hade jag en bokad tid för att kolla värdet - som då stigit från 250 till 800 över en natt (!).

    När jag väl blev gravid (planerat) och talade med min läkare huruvida jag skulle fortsätta ta medicinen eller inte så fick jag till svar att den inte skall tas under graviditet, men att det inte finns någon bevisad skada av fostret om man fortsätter ta den. Det enda som kan försvåras är den egentliga mjölkproduktionen. 

    Sagt och gjort: jag slutade ta min medicin och en vecka senare ( i v.5) upplevde jag en oerhörd smärta i mage, rygg och lår. Men, graviditeten fortsatte till och med v.10 när jag upptäckte blödning. Vaginalt ultraljud bokades och läkaren konstaterade att graviditeten avstannat i v. 5.

    Min misstanke är att mitt värde steg skyhögt, då det redan var kraftigt förhöjt utan medicin och sedan stiger ytterligare vid graviditet. Fostret måste ha tagit ordentligt med stryk.. Borde inte detta få mer forskning och uppmärksamhet? Här får vi missfall efter missfall och utredningar görs, utan att tala om det förbaskade prolaktinet.  

    Vid lite efterforskning fick jag läsa om andra kvinnor som kopplade sina missfall till prolaktinet och jag ville bara göra detta inlägg för att upplysa andra kvinnor om detta. Mitt tips till er som blir gravida och får Pravidel för prolaktinet: Be om blodprov varje eller varannan vecka för att kontrollera värdet och prata med er läkare om att höja eller sänka dosen efter resultatet! 

    Jag började med medicinen igen samma dag som skrapningen för missfallet gjordes och fick min ägglossning 10 dagar senare. Jag anar nu att jag är gravid igen och jag kommer att fortsätta ta medicinen och försöka komma ihåg att skriva här hur det går och om jag får missfall eller inte. 

  • Svar på tråden Upprepade missfall - Pravidel och förhöjt prolaktinhormon
  • UndrandeSökare

    Tråkigt att höra att du fick missfall. Det finns en tråd här på Familjeliv som heter Stora Prolaktintråden (bara ett tips, ifall du inte redan hittat den).

    Hoppas det går bättre för dig vid nästa graviditet.

  • ballerinakakaoreo
    ofrivilligtledsen skrev 2019-08-21 10:10:20 följande:

    Jag får också pravidel men har inte fått något + än. Ätit pravidel i snart 3 månader.

    Hur gick det för dig sen?


    Jag blev gravid och åt medicinen fram till v. 11-12 tror jag det var, sedan slutade jag med den. Är gravid i v. 34 nu :) hoppas du får ett plus snart!
  • Anonym (Pravidel gravid)

    Tack för detta inlägget! Har varit väldigt tveksam till att sluta med min pravidel bara sådär när jag blev gravid. Vi har försökt i över 2 år och nu när jag äntligen lyckats bli gravid tack vare pravidel vill jag inte riskera missfall. Med tanke på att förhöjda prolaktin värden sänker progesteronet så känns de som att de ökar risken för missfall ganska rejält om man låter prolaktinet gå bananas. Tänker också ta fram till vecka 12 för o va på de säkra sidan. Om mina tabletter räcker så långt! Har även valt att ta extra progesteron via kräm för att hjälpa kroppen med just progesteronet <3 är i vecka 7 idag så några veckor till tills man kan vågar pusta ut.

Svar på tråden Upprepade missfall - Pravidel och förhöjt prolaktinhormon