• Bambi32

    Helt slut (aktiv 4åring)

    Hej!

    Jag vill mest komma i kontakt med andra föräldrar som är helt slut efter varit ledig med sitt aktiva barn!

    Jag har en aktiv (hyper!) 4.5åring som sedan födseln varit extra allt...min partner har tidigare tyckt jag överdrivit när jag misstänkt ADHD men nu börjar även hen fundera...vi känner att vi helst inte besöker folk när han är såhär , vi blir osociala...

    Hur ska jag beskriva mitt barn?

    - intensiv

    - sen i talet (logoped o hela baletten är inkopplad)

    -får extrema utbrott ofta (slå i dörrar/sparkas /slåss/rivas/)

    - verkar vara retsam med andra barn

    - har tidigare till o från puttas /bitits/ andra barn på förskola

    - kan inte sitta stilla vid bordet utan iPad

    -när han träffar andra barn blir han hyperaktivit, kan inte kontrollera sina känslor. Springer runt runt /som en duracellkanin. Svårt få ner i varv. (Pga detta drar vi oss för att besöka vissa familjer med lugna barn. Vi kan på riktigt inte "koppla av" alls med honom med andra. Man är ständigt där o leder leken/passar upp/lyssnar om nån skriker , blir ledsen)...

    - han är väldigt närgående. Kan gå fram till okända små barn o vara nära i ansiktet. Verkar inte kunna detta med sociala koder....kan även göra opassande saker mot oss vuxna som att vara närgående.

    - ligger vi i soffan slutar det nästan alltid med att han börjar hoppa o knuffas med oss så vi får gå därifrån.

    Ja, detta är en del av hur vi har det o i vårt fall blir det "värre" ju äldre man blir. BUP ska vi träffa snart....vill göra en utredning.

    Förskolan säger att han är en av 5 busiga men att de inte behöver nån resurs (som jag tagit upp)...de tycker inte det är något utöver det ovanliga, men de kan ibland säga att efter han varit ledig o kommit tillbaka "jagat upp alla barnen...ojojojoj"

    Detta är oerhört påfrestande! Man går ständigt runt i analyserar /blir arg/ledsen/frusterad.

    Vi skulle ha barnvakt ikväll. En efterlängtad barnvakt men ställdes in pga sjukdom...det blev verkligen som ett slag i ansiktet...hemskt att säga o erkänna...

    Är någon annan i samma sits? Som har barn som drar musten ur en? Som väntar på utredning? Som känner igen sitt barn i denna beskrivning?

    Vill gärna bolla med någon :(

    Finns bra forum ni kan tipsa om?

    Vill såklart lägga till att mitt barn är fantastisk, kärleksfull, fantastisfull, söt o snäll ofta också o jag älskar hen oerhört!

  • Svar på tråden Helt slut (aktiv 4åring)
  • Anonym (Mamma till två)

    Jag har tvillingar som var extremt aktiva, överaktiva tyckte alla vänner. En av dem hade också utbrott, kunde skrika i timmar eller springa iväg och gömma sig, var som helst, vi var livrädda. Vi kunde aldrig lämna barnen ensamma ens fem minuter för vi var rädda att de skulle skada varandra. Det rör sig antagligen om känsliga barn som behöver lugn och ro, korta ner förskoledagarna och umgås mycket med ert barn. Var ute mycket varje dag och lek, gå till simhall mm. Läs saga och titta på film tillsammans. När barnet får utbrott, lämna det ALDRIG ensamt. Jag låg och kramade mitt barn när hen skrek, fast ofta låg hen under sängen och jag i sängen. Nu är mina barn tonåringar och superlugna, trevliga och empatiska.

  • Anonym (bonusmamma till 4-åring)

    Samma här! 

    Min mans 4-åring är helt hopplös, men ändå en ängel. Retstickan själv, men ändå ödmjuk. Riktigt otrevlig, men kan ändå föra sig...osv..

    Orkar inte med honom de flesta utav dagar och vet inte hur jag ska kunna hantera honom. Jag vill ha en typ av utredning/stöd till honom men det vill inte pappan. Det är oftast stökigt på förskolan och det gör att han tar varje chans han får till att vara likadan eller vara duktig för att gynna sin situation. 

    Han kan verkligen hur go som helst och vi vill göra saker tillsammans med honom, men när han tröttnat eller får för sig något annat så blir han rent ut sagt en riktigt rebell!! 

    Flertalet gånger har jag och min man fått burit honom ut ur affärer och berättat att det inte går att handla med honom när han blir så otrevlig och skriker. 

    En del skriver att det låter som en vanlig 4-åring, men kom till oss ska ni få se. Jag vill nästan inte visa mig med honom för jag vet inte vad som ska hända. Kompisar till mig vill bara komma till os när jag, min man och gemensamma dotter är hemma och jag förstår dem!!

    Kanske vi kan hjälpa varandra i vårt arbete med 4-åringarna?

    Gott nytt år!!

Svar på tråden Helt slut (aktiv 4åring)